Tančírna s českými orchestry
autor: archiv
zvětšit obrázekZáměr vydat nahrávky hudby ke společenským tancům (waltz, tango, valčík, slowfox, quickstep, samba, čača, rumba, jive, blues, foxtrot, polka, mazurka a čardáš) vychází z aktuální potřeby připomenout se střední a starší generaci zájemců (ty mladší by měl seznámit s typem hudby, s níž se již běžně nesetkávají). To je podle mého soudu úmysl – v době, kdy populace rychle stárne a lidí ve vyšším věku valem přibývá – jistě bohulibý a také ovšem komerčně slibný. Vybrané nahrávky pocházejí většinou ze závěrečných tří desetiletí minulého a prvního desetiletí současného století a mají vesměs velmi dobrou interpretační úroveň.
Trochu jinak je to s výběrem skladeb. Ze známých, pro danou oblast reprezentativních autorů hudby a textu jsou tu zastoupeni Erno Rapée a Lew Pollack (waltz Chairmaine), Harry Tobias a Perry Wenrich (slowfox Stříbrný měsíc), Günter Norris (jive Com On and Jive), Glenn Miller (blues I know Why a foxtrot Little Brown Jug). Uvedená jména doplňují domácí skladatelé (Martin Hoffmann, Josef Charvát, Jaroslav Dřevikovský, Rudolf Myška a Václav Šantora). Výběr skladeb ale ve všech ohledech reprezentativní není: leckterému posluchači z těch, jimž je disk adresován, by třeba quickstep přitažlivěji než Dřevíkovského Meteor představila jiná kompozice; Millerova skladba I know Why patří sice k evergreenům, ale co do formy nejde o blues s dvanáctitaktovým schematem atd. O tom, proč nevybral Jakub Vavruška např. tango La Cumparsita G. H. M. Rodrigueze nebo skladbu Gejzy Dusíka Tak nekonečne krásna, polku Šumařinka Karla Vacka, valčík Václava Bláhy Sukýnka nebo některý z valčíků Johanna Strausse, ale také proč tu čardáš hraje v poněkud přece jen stylizovaně uhlazeném podání Brněnský rozhlasový orchestr lidových nástrojů a nikoli romská kapela, se nic nedozvíme, neboť v třídílném skládačkovém obalu chybí výkladový text, který by vysvětlil (možná závažný) důvod k právě zvolenému Vavruškovu výběru; na třech volných stranách je výklad nahrazen reklamou. Navíc je obal „ozdoben“ secesními ilustracemi, ačkoli vlastní obsah desky se k době secese vztahuje jen velmi volně… S hlediska funkčnosti tanečních forem je to ovšem – snad až na zmíněnou výjimku Mil-lerova blues – výběr oprávněný. Ty, kdo se chtějí orientovat v bohaté různosti tanečních typů (byť tu samozřejmě nejsou zastoupeny všechny), může ovšem i tento Vavruškův výběr uspokojit.
RADIOSERVIS ČESKÝ ROZHLAS CR0537-2
Tančírna s českými orchestry. Různí autoři. Hrají Taneční orchestr Československého rozhlasu v Praze, Orchestr Karla Vlacha, Big Band Radio Praha, Pulec Oktet, Orchestr Václava Hybše, Smyčcový orchestr Antonína Ulrycha a Brněnský rozhlasový orchestr lidových nástrojů. Řídí Martin Hoffmann, Jaroslav Dřevíkovský, Karel Vlach, Felix Slováček, Kamil Hála, Václav Hybš, Antonín Ulrych a Jindřich Hovorka. Snímky Českého rozhlasu v Praze a v Brně 1974 až 1998. Vybral a sestavil Jakub Vavruška. Mastering Miroslav Mareš. Celkový čas: 39:56. Zdroj Hudební rozhledy 04/2012 - Petar Zapletal.
Časopis 25 - rubriky
Články v rubrice - CD boxy
Kompletní vydání Smetanových oper poprvé na CD
Opery zaujímají v tvorbě Bedřicha Smetany přední místo a tvoří spolu s cyklem symfonických básní Má vlast pilí ...celý článek
Loutnista Jan Čižmář vydává unikátní album
Album, které Supraphon nyní vydává v edici Hudba Prahy 18. století, se zabývá dílem významného loutnisty a skl ...celý článek
Časopis 25 - sekce
DIVADLO
Divadelní tipy 25. týden
13. komnata Renaty Prokopové
Herečka Renata Prokopová se musela vyrovnat s tím, že oba její synové po naroz celý článek
HUDBA
Perspektiva Ivana Mládka
Perspektiva Ivana Mládka
Inženýr ekonomie, multiinstrumentalista, komik a skladatel i interpret již dávno z celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Street art festival WALLZ oživí plzeňské budovy a ulice
Fasády domů, podchodů, garáží, ale i povrch celých ulic... Často nevzhledná a zanedbaná místa v Plzni se stáva celý článek