George Erml: Newyorské bary
autor: Z webu
zvětšit obrázekDalší z výstav cyklu Umění na papíře v kavárně Lucerna bude věnovaná fotografovi Georgi Ermlovi. Výstava s názvem Newyorské bary bude v kavárně instalována 28. dubna a potrvá do 1. června 2008.
Výstava připomene českému publiku bohužel nepříliš známého fotografa George Ermla. Výstava bude jen stručnou ukázkou díla českého fotografa, který ale již od roku 1980 žil v New Yorku. Současně je vzpomínkou na fotografa, jehož život náhle skončil letos 13. února. Výstava v Lucerně představuje malý výsek Ermlovy tvorby. Je malou částí i knižně publikované rozsáhlé práce, zachycující prostředí i lidi z newyorských barů. V tomto seriálu se Ermlovi podařilo zachytit postupně mizící a měnící se tvář barů, které tvořily významnou součást neuvěřitelné mozaiky New Yorku, podařilo se mu dostat hluboko pod povrch města, známý z turistických fotografii a dostat se do blízkosti lidí, se kterými jsme se „znali“ z dobré americké literatury….Citlivý divák najde v jeho fotografiích i ozvěny dobrého jazzu a blues s jeho smutkem. Výstava je smutně - bluesovým připomenutím díla, které se uzavřelo.
George (Jiří) Erml se narodil v roce 1945, po střední škole začal v roce 1964 studovat na pražské FAMU v prvním oficiálním ročníku tehdy nově zřízeného oboru umělecké fotografie. Již během studií se kromě osobní fotografické výpovědi, která inklinovala do jisté míry k surrealistickým tendencím, se věnoval fotografii architektury, portrétu – a s portrétem do jisté míry související fotografií uměleckých děl. Již před ukončením studia (v roce 1969) začal fotografovat díla českých sklářských výtvarníků a postupem času se stal stálým souputníkem a pozorovatelem práce významných představitelů „nové vlny“ českého sklářského umění převážně tvořené okruhem školy profesora Libenského. Ermlovy fotografie děl českých sklářů doprovázely jejich cestu ke světové proslulosti a současně budovaly autorovu pověst i mezi sklářskými výtvarníky ( a ovšem i mezi autory a vydavateli publikací) v zahraničí. Po odchodu do Ameriky také byla fotografie děl sklářských výtvarníků odrazovým můstkem k jeho další práci, která se postupně rozšířila i na další obory. Hodně se věnoval i fotografiím sochařských děl.
Jeho osobní fotografická tvorba zůstávala stále ve stínu jeho hlavní profesionální tvorby. To Ermla hlavně v poslední době dost tížilo, stejně jako se nedokázal vyrovnat s brutálním vstupem digitální fotografie na profesionální scénu. Pro své hluboké osobní zaujetí vysoce náročnou černobílou fotografii, ve které dosáhl skutečné virtuozity, dokázal v poslední etapě svého života odmítat i zajímavé zakázky klientů, kteří požadovali fotografie v digitálním provedení.
TIP!
Časopis 22 - rubriky
Články v rubrice - Výstavy
Nové realismy
Pojmem nové realismy se rozumí širší spektrum dobově aktuálních realistických přístupů zahrnujících oblasti tv ...celý článek
Od Michelangela po Callota
Umění grafiky manýrismu je k vidění ve Valdštejnské jízdárně do 11. srpna 2024. Manýrismus se zrodil v I ...celý článek
Časopis 22 - sekce
DIVADLO
Cena Evalda Schorma zná své finalisty
Cenu Evalda Schorma uděluje agentura DILIA každoročně studentům divadelních škol za původní hru, dramatizaci n celý článek
HUDBA
Lucie Bílá a její pocta Petru Hapkovi
Nový videoklip k písni Hvězdy jsou jak bonbónky dává vzpomenout na fenomenální práci dua Petra Hapky a Michala celý článek
OPERA/ TANEC
Janáček Brno 2020
Janáček Brno 2020
O 7. mezinárodním operním a hudebním bienále, které přibližuje život a dílo Leoše Janáčka celý článek