zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Zemřel scénograf Petr Matásek

Scénograf Petr Matásek

autor: archiv   

zvětšit obrázek

(17. dubna 1944 – 24. července 2017)
Doyen známého uměleckého klanu, scénograf Petr Matásek odešel ve věku 73 let. A tak se definitivně uzavřela slavná kapitola, spojená s vývojem poválečného loutkářství u nás. Spolupracovník Josefa Krofty v hradeckém Draku, ale také autor množství pozoruhodných scénografií v divadlech po celém světě, spoluvytvářel podobu českého loutkářství druhé poloviny 20. století a jako pedagog ovlivnil mnohé ze svých žáků doma i v zahraničí.

Podle vlastních slov si nepamatoval na dobu, kdy by se nechtěl věnovat výtvarné činnosti. Později jen prý trochu záviděl hercům jejich extrovertnost, která mu scházela, a proto za sebe nechal mluvit své – mnohdy akční – scénografie. V jednom rozhovoru se přihlásil ke svým inspiračním vzorům z doby svého dětství: „Nepřeceňuji estetiku žižkovské periferie, ale čím víc se od dětství vzdaluji, tím víc si ji idealizuji. Proto můžu říct, že k práci scénografa mě přivedla vrakoviště. Přesto, že poválečná žižkovská periferie vypadala dost neutěšeně, měla leccos z kouzla obrazů Kamila Lhotáka. V polích ležely trosky starých aut a za ohradami poničené karoserie na špalcích, které sváděly k těm nejzábavnějším akčním hrám...“
V letech 1958 – 1962 studoval na Střední umělecko-průmyslová škola v Praze, a navázal studiem scénografie na loutkářské katedře DAMU. Po absolutoriu nastoupil nejprve jako scénograf v plzeňském divadle Alfa (1967-74), kde působil později jako šéf výpravy, zastavil se i v kladenském divadle. Nejdelší a nejslavnější éru svého profesního života (1974 – 2000) strávil v Divadle DRAK v Hradci Králové, kde působil jako scénograf a šéf výpravy, a spolupodílel se na pozoruhodných a velmi půvabných inscenacích společně s režisérem Josefem Kroftou. Mezi ta nejznámější patřily inscenace Šípková Růženka (1976), Zlatovláska (1981), O Popelce (1982), Sen noci svatojánské (1984) či Píseň života (1985). V letech 1980 – 1984 stál u zrodu prostoru avantgardního Studia Beseda, který ho ve své oproštěnosti sváděl k akční scénografii. Od 90. let 20. století působil jako pedagog na katedře alternativního a loutkového divadla DAMU, a po odchodu z DRAKU spolupracoval jako scénograf na volné noze s mnohými divadly. Je autorem okolo 130 loutkových, činoherních a operních výprav v Čechách a v zahraničí. Jako scénograf působil často i v zahraničí. Jako výtvarník, podílející se například na expozicích Pražského quadrienále, posbíral několik ocenění. Jeho díla jsou součástí výtvarných expozic v různých místech světa, a je zastoupen i ve sbírkách Národní galerie. Jako pedagog vedl dílny doslova po celém světě, kromě Evropy i v USA, Japonsku či Austrálii. Jednou z posledních prezentací jeho práce byla oborová výstava Strings attached v Ohiu v USA a České loutkové divadlo 3x jinak (Korea, Japonsko, Česká republika), pořádaná Institutem umění – Divadelním ústavem.

27.7.2017 01:07:38 Redakce | rubrika - Medailony

Časopis 16 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Hra, která se zvrtla (MdB)

Časopis 16 - sekce

HUDBA

Elizabeth Kopecká nový videoklip

Elizabeth Kopecká

Přesvědčivý projev, mimořádně zajímavá barva hlasu a podmanivé charisma Elizabeth Kopecké učarovaly tisícům te celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

Pucciniho Vlaštovka zabarvená do stylu art deco

Vlaštovka

Pozdní dílo italského skladatele Giacoma Pucciniho Vlaštovka se na prkna Metropolitní opery v New Yorku vrací celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Audiokniha Unesený Západ od Milana Kundery

Radúz Mácha

Vydavatelství Supraphon ve spolupráci s nakladatelstvím Atlantis po úspěšném vydání audioknih Nevědění a Směšn celý článek

další články...