zvláštní poděkování
Quantcom.cz

100. repríza inscenace Audience u královny

Iva Janžurová (Královna Alžběta II.)

autor: Martin Špelda  

zvětšit obrázek

V úterý 26. června 2018 odehraje Činohra ND stou reprízu inscenace Audience u královny. Dostat se na takový počet jejího uvedení se podařilo po pouhých třech sezonách – inscenaci hry britského dramatika a scenáristy Petera Morgana se tedy na scéně Národního divadla zjevně daří.
Hra zachycuje Její Veličenstvo Alžbětu II., královnu Spojeného království a dalších dominií britské koruny, jak jeden den v týdnu pravidelně přijímá své premiéry ke konzultacím o aktuálním stavu britské politiky. Právě tyto rozpravy jsou námětem hry, která je vlastně pohádkou o monarchii v moderním světě. Divadlem o každodenní politice a politicích obecně, ostatně vždyť jsou v této hře přítomni prakticky všichni premiéři od Winstona Churchilla po Davida Camerona. Jde o pohled na tíži politiky z úhlu, který neznáme.

Inscenace Audience u královny je jednou z nejúspěšnějších a nejoblíbenějších inscenací Činohry Národního divadla. Od její premiéry do konce června 2018 se prodalo 63 421 vstupenek, dlouhodobá návštěvnost inscenace činí 98 % (přičemž čtvrtina dosavadních představení byla vyprodána do posledního místa). Nebývalý zájem o inscenaci vedl k zavedení zvláštního režimu prodeje vstupenek: první den po zahájení předprodeje na další období jsou k dispozici pouze pro platbu kartou online na webu a na pokladnách bez předchozí rezervace; teprve od druhého dne předprodeje je možné vstupenky také rezervovat a platit bankovním převodem. Inscenace byla uváděna nejprve v průměru dvakrát měsíčně, nyní je to až čtyřikrát.

Co říká o inscenaci k jejímu jubileu představitelka hlavní role Iva Janžurová?,,Pro mne je Alžběta II. nádherným hereckým úkolem a od prvního přečtení jsem se na tu „práci“ moc těšila. A bylo to i výzvou k usilovné snaze nepokazit si mimořádnou příležitost. Alice Nellis, se kterou jsem natočila dva dobré filmy, Ene bene a Výlet, byla rozhodně pro mě velkou režisérskou oporou – s laskavostí a talentem mě, mé premiéry, malou Alžbětku a členy královnina dvora dovedla k zdařilému výsledku; a zatím neutuchající zájem obecenstva o vstupenky to utvrzuje. Divadlo je stále vyprodané včetně vstupenek k stání – vlastně jsem to zažila jako herečka poprvé a potají jsem brzy po prvních reprízách vystoupala až do těch nejvyšších pater hlediště, na takzvané „bidýlko“, podívat se očima nejodhodlanějších diváků na rozsvícenou scénu. Byl to moc pěkný zážitek a naplnil mě vzrušenou radostí. Navíc jsem si znovu uvědomila, jak krásné a důmyslné je Stavovské divadlo a jací bohatýři byli jeho stavitelé. Po dovolené, po divadelních prázdninách, kdy musím občerstvit své síly, se se svými statečnými kolegy v ostatních rolích téhle mimořádné důvtipné hry Petera Morgana pustíme do další stovky. Nic jiného nám nezbývá. Tak ať se nám to, spolu s celým zázemím – s těmi pro diváky neviditelnými spolutvůrci každého představení, bez jejichž perfektní nadšené a povzbuzující součinnosti bychom my viditelní neuspěli – podaří!“

Z úvodníku dramaturga Martina Urbana k premiéře inscenace.
Audience u královny vychází z reality britského uspořádání konstituční monarchie a jejího vztahu s vládou vzešlou z demokratických voleb, ale ve výsledku je chytrou, prokomponovanou a vtipnou fikcí o vztahu lidí k moci, střetnutí „královského principu boží vyvolenosti“ s moderní demokracií, shakespearovskou královskou hrou o osamění vyvoleného monarchy tváří v tvář zvolenému, ustaranému, mocnému a reálnou politikou drcenému premiérovi. Jejím podkladem jsou skutečné audience, které již šedesát let každé úterý odpoledne udílí Alžběta II. svým premiérům. Na nich je seznámena s politickou situací v zemi. Královna může radit, navrhovat, varovat, ale to je všechno, co může… S každým zásadním krokem svého prvního ministra musí souhlasit, i když s ním nesouhlasí. Nemůže jej odvolat, dát zavřít, popravit, jak by se kdysi slušelo. Musí souhlasit. Autor Peter Morgan spojení soudobé reality a autorské fikce mistrně ovládá a je principem jeho tvorby. Audience u královny je jeho druhou známou hrou. Ta první se jmenovala Frost/Nixon a přivedl v ní na jeviště sérii interview, v nichž v roce 1977 britský žurnalista vyždímal amerického exprezidenta (později bylo drama zfilmováno). Asi nejslavnějším Morganovým dílem je jeho oscarový scénář k filmu Královna, v němž zachytil dramatické momenty, které poslední skutečně mocnou, ale stejně bezmocnou královnu na světě postihly po smrti její snachy princezny Diany.

Termíny + vstupenky na inscenaci Audience u královny na www.narodni-divadlo.cz.

25.6.2018 12:06:56 Redakce | rubrika - Ze zlaté kapličky