zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Česká sezóna v Českých Budějovicích

Kamila Janovičová a Jakub Koudela (Rybí krev)

autor: Alexandr Hudeček  

zvětšit obrázek

Odvážně koncipovaná činoherní sezóna v Jihočeském divadle vsadila výhradně na českou tvorbu. V první polovině sezóny uvedla už hotové divadelní hry; byť Havelkovy Elity pro potřeby souboru upravila a přeložila ze slovenštiny sama umělecká šéfka a zároveň režisérka Martina Schlegelová (hra měla v autorově režii premiéru v Bratislavě, a v Čechách byla v Jihočeském divadle uvedena v české premiéře), Havlovy faustovské parafráze Pokoušení se ujal hostující režisér Ivan Krejčí.
V roce 2019 byly v divadle uvedeny hned tři adaptace původních českých románů, jejichž příběhy jsou volně či těsněji spjaty s jihočeským regionem.

Knihu Petry Soukupové Pod sněhem, jakousi novodobou variaci Čechovových Tří sester, zdramatizoval David Košťák a režírovala Jana Kališová. Hra má víceméně klasickou jednotu místa, času a děje; odehrává se částečně na cestě a poté v „rodném hnízdě“ sester, které se společně vypravily na oslavu narozenin svého otce. Stejně jako je pod sněhem krajina, kterou sestry projíždějí, jsou pod chladnou přikrývkou udusány vzpomínky a city. Nic není, jak bývalo, porozumění mezi sestrami, ale i mezi dětmi a rodiči je narušeno nevyslovenými tajemstvími a problémy, které by si každý z nich nejraději nechal pro sebe. Je to typ příběhu, v němž si každý divák může najít něco ze svého osudu či osudů lidí, které má kolem sebe. To ovšem zahrnuje do jisté míry rozmanité pasti, totiž možná klišé vztahů, i některé snadno odhadnutelné zápletky. Samostatná Olina (Teresa Branna) působí na první pohled suverénně, vše zvládá, ale brzy zjistíme, že v osobním životě se jí příliš nedaří, má za sebou několik nefunkčních vztahů. Naivnější, temperamentnější Blanka (Natália Drabiščáková) se zprvu zdá šťastnější, protože má vše, co ostatním dvěma sestrám schází, tedy především funkční rodinu. Až postupně zjišťujeme, že její manžel (Tomáš Kobr) patrně vede paralelní život jinde…
Nejmladší Kristýna (Daniela Šišková), jak už to bývá, řeší neřešitelné, tedy vztah s ženatým mužem. Po příjezdu domů se však ukáže, že ani rodiče nejsou bez problémů – právě naopak. Otec (Dušan Sitek), vysokoškolský pedagog, si už dávno přestal rozumět se svou ženou, tedy studentkou, která ho kdysi ulovila a všeho se kvůli němu vzdala (Daniela Bambasová). Ze vztahu zbyla rezignace na obou stranách, a chvilková snaha ošálit dcery zdáním, že je všechno v pořádku. Tento rodinný příběh má bezpochyby potenciál oslovit především divačky, které si v různorodých ženských osudech mohou najít i ten svůj. V každém případě takto intimně laděné příběhy mají v repertoáru své opodstatnění, i když výrazná inscenační překvapení nepřinášejí.

Další premiérou byla historické detektivka zdejšího oblíbeného autora Vlastimila Vondrušky Ďáblův sluha. Spisovatel prý již napsal 24(!) knih se středověkými hrdiny – Oldřichem z Chlumu a jeho pomocníky, kteří ve 13. století vyšetřují zločiny na hradech i v podhradí. Trojici hrdinů v adaptaci Martiny Schlegelové a Olgy Schubertové ztvárňují Pavel Oubram (Oldřich), Václav Švarc jako rozjívený panoš Ota a Petr Halíček jako opatrnický Diviš. Inscenace je ve výpravě, stejně jako počtu postav velkorysá, a diváci si bezpochyby přijdou na své. Inscenace si neklade vyšší umělecké nároky, a nabízejí zaumně klikatý příběh. Autor – stejně jako inscenátoři – dovedně proplétají motivy všeho, co si ve spojení s atraktivním příběhem ze středověku představíme: záhady, erotiku, humor, špetka historických reálií, trochu hříšnosti, intrik, a také porci posedlosti, zločinu a trestu. V paměti diváků patrně utkvějí zajímavé mikroportréty postav, ať už je to koketní služebná Klára (Teresa Branna), komická sexuchtivá postarší kuchařka (Daniela Bambasová), záhadný umělec z daleké Itálie (René Šmotek) či ideologicky zaslepený inkvizitor (Tomáš Kobr).

Nejnovějším příspěvkem k české sezóně se stala adaptace románu jihočeského spisovatele Jiřího Hájíčka Rybí krev. Marie Špalová do dramatizace zakomponovala veškeré důležité zápletky předlohy, a tak v režii Natálie Deákové vznikla téměř tříhodinová sága. Ústřední hrdinkou je ekologická aktivistka Hana Kamily Janovičové, a její příběh boje proti likvidaci vesnice, a následné výstavbě a fungování temelínské elektrárny. V jednotlivých osudech se zrcadlí osudy individuální, devastace krajiny ve prospěch industrializace a „pokroku“ má paralelu v osudech osobních selhání jednotlivců. Děj začíná ve chvíli, kdy se Hana vrací „domů“ po dlouholetém pobytu v Holandsku, k nemocnému otci (Jan Dvořák), s nímž se rozešla ve zlém. Odtud se pak odvíjí retrospektivní příběh, který postupně odhaluje rozmanitá osobní tajemství a křivdy. V Haniných vzpomínkách se vzájemně proplétají dvě linie, někdejší přátelství s dvěma kamarádkami (Lucie Valenová a Magdalena Hniličková), vztah a rozchod s Petrem (Dan Kranich), i nespravedlivé odsouzení a věznění bratra Honzy (Jakub Koudela). Ve vyprávění se prolínají realistické situace se scénami téměř přízračnými (v pozadí jako memento čnějící vodoměrná tyč, na níž je vyznačená kvóta 370,5 stanovená pro vysídlení vesnic, rituální tanec ekologických aktivistů apod.). Působivé herecké výkony – především v ženské části – ale i celkový příběh, udrží pozornost diváků po celou dobu, a je tak výraznou, kvalitní tečkou za českou sezónou v Jihočeském divadle.

Jihočeské divadlo České Budějovice - Petra Soukupová:
Pod sněhem
. Adaptace David Košťák, režie a úprava Jana Kališová, scéna Nikola Tempír, kostýmy Vladimíra Fomínová, hudba Daniel Šubrt. Premiéra 18. ledna 2019. // Vlastimil Vondruška:
Ďáblův sluha
. Adaptace Martina Schlegelová a Olga Šubrtová, režie Martina Schlegelová, scéna Nikola Tempír, kostýmy Vladimíra Fomínová, hudba Filip Veret. Premiéra 8. března 2019. // Jiří Hájíček: Rybí krev. Adaptace Marie Špalová, režie Natália Deáková, scéna Lukáš Kuchinka, kostýmy Jana Smetanová, hudba Jakub Kudláč. Premiéra 18. dubna 2019.


www.jihoceskedivadlo.cz

13.5.2019 17:05:38 Jana Soprová | rubrika - Recenze