zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Radek Zima: Činohra je pro mě pořád královská disciplína

Herec Radek Zima

autor: Z webu   

Pochází z Ústí nad Labem. Z rolí ho potkal Gin v inscenaci Aladin (Divadlo opery a baletu Ústí nad Labem), dále Don José v Carmen (Divadlo Metro), Filip ve Starcích na chmelu. Herec Radek Zima hostuje ve Večeru tříkrálovém v rámci Letních Shakespearovských slavností, ale zejména se zabydluje ve svém novém angažmá v Divadle Pod Palmovkou. „Činohra je pro mě pořád královská disciplína,“ říká Radek Zima, který se na gymnáziu věnoval závodnímu tanci a sportu - modernímu pětiboji a posilování.

O VOŠH
Vystudoval Vyšší odbornou školu hereckou v Michli. „Za tou školou si stojím,“ říká „Jednak jsme byli v ročníku výborná parta a pak jsem tam měl pedagogy, od nichž jsem se měl co naučit. Určitě jsem od nich získal základní řemeslo. Podobně jako v autoškole, že víš kde je brzda, plyn a volant. Jaký budeš ale řidič, to se ukáže až na silnici. Podobně je to i s herectví. V divadle začíná skutečná realita.“

Angažmá nebo volná noha?
Po škole nastoupil na rok do angažmá v Jihlavě. „Představoval jsem si všechno jinak. Do Jihlavy jsem šel s nejlepším vědomím a svědomím. Ale dnes už je to pro mě bezvýznamná kapitola z důvodu krátkého trvání. Význam to pro mě mělo akorát v tom, že jsem si řekl - než to dělat takto, tak to raději nebudu dělat vůbec. Nebylo od koho se učit.“
Kvůli Jihlavě ho minulo hostování v pražském Rokoku. Pak se ukázala možnost jít do angažmá v Pardubicích. „Rozhodl jsem se, že už nechci jít na oblast. Po Praze se mi stýskalo i soukromě. Následovalo období svobodného povolání a štěstí na setkání s kolegy a rolemi. Každá práce je o tom, že se s někým potkáš.“

Divadlo Metro
Od režiséra Gustava Skály dostal nabídku na roli Dona Josého v inscenaci Carmen. Don José v jeho podání působí prvotním dojmem jako intelektuální nemehlo. Postupně nabývá sil a z jeho charakterových vlastností vyniká nejen chytrost, ale i síla, dovednost zacházet se zbraní a rozvaha. Postupně ho plně ovládá láska ke Carmen, v jejímž jménu nešťastnou náhodou vraždí. V této inscenaci se potkal s Petrou Jungmanovou a Zdenou Herfortovou. S tou hraje také v inscenaci Poslední šance.
„Tuto hru si užívám a baví mě to. Během zkoušení jsem se hodně sblížili a doufám, že si s ní někdy ještě něco zahraju něco dramatického. Zdena je všestranná – úžasná kominda i tragédka.“
V Divadle Metro se potkal také se Stellou Zázvorkovou v inscenaci Milá máti, drahá dcero, a dále s Toničkou Hegerlíkovou (Poslední šance). „Když vyprávěly o legendách – Werichovi, Burianovi – to jsem jen zíral. Všechna jejich vyprávění beru a nasávám co můžu. Zkušenosti k nezaplacení.“ A jak se hraje s legendami? „Mám k nim přirozenou úctu, ale na jevišti jsem partner. Kdybych dobře nehrál, pak bych to kazil především jim. Prožívám vždycky takové hezké napětí. Jdu si to na jeviště užít.“

Role, které jej ovlivnily
Následovaly role, které ho hodně ovlivnily. „Bylo to hlavně v Divadle Metro. Po Donu Josém to byl Gin v Aladinovi v Ústí nad Labem. Dokázal jsem si, že jsem schopný odehrát velkou roli – zazpívat a zatancovat sakumprásk. A nakonec Filip ve Starcích na chmelu. Věděl o čem ta role je, odkud kam ji vedu. Bavilo mě to.“
Ve Starcích na chmelu partneřil s Betkou Stankovou a Klárou Apolenářovou. „Všechno bylo bezvadný, až na to, že se odehrály dvě premiéry a konec.“

Divadlo pod Palmovkou
Následovalo hostování na Palmovce. „Z malých rolí se stalo angažmá. Potkal jsem se s režisérem Petrem Kracíkem a hercem Borisem Rösnerem. Divadlo Pod Palmovkou bylo vždycky mé srdeční divadlo. Přijmout tady angažmá pro mě bylo hrozně příjemné, protože je to divadlo kam jsem vždycky chtěl. Líbí se mi zdejší dramaturgie a hlavně jaké se tu dělá divadlo. Moje krevní skupina. Těšíme se, že se potkáme na jevišti jako generace – Jan Teplý ml., Jan Revai, Tereza Kostková a Klára Issová. To je divadlo, kde se máš co učit.“

Setkání se Shakespearem
Jaká jsou Radkova setkání se Shakespearem? Na škole v absolventském představení hrál Jaga v Othellovi a Petrucia ve Zkrocení zlé ženy.
„Na Hradě se s ním potkávám ve Večeru tříkrálovém po čtvrté. Těším se na hloubku i legraci. Kdyby se Večer hrál jen jako prča, tak by to asi za moc nestálo. Shakespeare není takto plochý. V každé tragédii je místo, kdy si odpočineš od smíchu či od pláče.“

Film a televize
Vedle divadla má Radek zkušenost také ve filmu a v televizi. Zahrál si v inscenacích Viktora Polesného Sjezd abiturientů a Revizor (pozn. Polesný režíruje také letošní inscenaci Večera tříkrálového na Hradě) a velká role dr. Klobouka v seriálu Nemocnice na kraji města po dvaceti letech. Nejnovější zkušenost má z nezávislého filmu Všichni do jednoho. Režisér Karel Žalud v něm zachytil příběh party lidí v reality show. „Všichni mají spolu vydržet měsíc s minimálníma prostředky na přežití ve starém sklepení. Samotné natáčení bylo dost dobrodružné. Snímek vznikal v parném létě, ale ve sklepení byla zima, špína a smrad.“ Takže se fanoušci mohou těšit!

11.7.2005 21:07:47 Josef Meszáros | rubrika - Rozhovory

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Časopis 17 - sekce

HUDBA

Sum 41 - Heaven: X: Hell

Přebal alba

Zakládajícími členy skupiny Sum 41 jsou zpěvák a kytarista Deryck Whibley, kytarista Dave Baksh, baskytarista celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Oceněné drama Píseň jmen

Píseň jmen

Píseň jmen
Tim Roth a Clive Owen jako přátelé, do jejichž dětství vstoupila druhá světová válka. Oceněné ka celý článek

další články...