Helena Vondráčková: Umět jen zpívat, to nestačí, to je hrozně málo…
autor: Z webu
zvětšit obrázekDiamantová kolekce pěti CD Helena, narozeninový koncert na Karlštejně, kniha Roberta Rohála Helena – V proudu času, do toho dovolená u moře a na závěr jubilejního roku koncert v O2 Aréně. Takové je aktuální dění kolem nestárnoucí zpěvačky a herečky Heleny Vondráčkové. Pročítal jsem se seznamem jejích hitů a zjistil jsem, že většina z nich mě nejen oslovila, ale i provázela životem. Helena Vondráčková se úspěšně prosadila nejen na hudebních pódiích, její diskografie čítá na tisíc pět set písní, je mezinárodně nejuznávanější českou zpěvačkou. Na poli muzikálu ji potkaly velké role, a bohatý je i výčet filmových rolí, za všechny připomeňme princeznu Helenu ve filmové pohádce Šíleně smutná princezna (1968)… Při rozhovoru jsme zavzpomínali na pěvecké počátky, zavítali jsme do Divadla Rokoko, a stranou nezůstaly ani ty velké muzikálové role… Dověděli jsme se, že zpěvačka už se připravuje na nový muzikál Muž se železnou maskou…
Ano, to byla moje první zkušenost s divadlem Rokoko. Přehlídka nejlepších písniček a scének od roku 1945 do roku 1965, kde jsem vystupovala. Bylo mi osmnáct.
Tenkrát jsem netušila vůbec nic. Ale byla jsem za angažmá v divadle Rokoko moc ráda.
Ne. Tatínek mě učil hrát na klavír a hlavně mě vedl k muzice. Byl zanícený milovník hudby, dokonce měl svůj orchestr. Ale byl to on, kdo mě přihlásil do soutěže „Hledáme nové talenty“. Když jsem uspěla, a na základě toho jsem se rozhodla, že budu zpívat profesionálně, stal se mým prvním profesorem Konstantin Karenin (více zde), kterého mi doporučil Karel Gott. Tatínek, když zjistil, že mám talent, mě v mém snažení hodně podporoval.
Určitě velmi důležitou roli. Jednak to byl ředitel divadla, takže měl respekt. Byl supervizorem. Učil nás nejen to, abychom hráli, zpívali a tančili, ale hlavně nás vedl k tomu, abychom se chovali opravdu profesionálně. To, abychom věděli, jak se chovat ke kolegům, jak být přesní a dochvilní, prostě takové ty základní a důležité věci, které jsou dobré pro atmosféru v ansámblu. A za to jsem mu nesmírně vděčná.
V začátcích tomu určitě tak ani nebylo. K proměně došlo postupem času, když jsem začala všechno intenzivně vnímat, když jsem pochopila, že to bude moje cesta, kterou si ale musím vydobýt. Cítila jsem, že musím nabídnout něco, co jiní kolegové nebo kolegyně nemají. Začala jsem stepovat, a protože jsem deset let hrála na klavír, také jsem téhle dovednosti využívala. Hodily se mi i znalosti cizích jazyků, protože už ve Slatiňanech, kde jsem vyrůstala, jsem chodila soukromě na hodiny angličtiny a němčiny. A francouzštinu jsem měla ve škole, maturovala jsem z ní. Všestrannost nějak ve mně byla. Už jako holka jsem ve Slatiňanech chodila na rytmiku, získala jsem taneční průpravu a taky jsem se věnovala krasobruslení. Dělala jsem zkrátka všechno možné.
Ne. V divadle Rokoko jsme měli naprosto skvělý servis, a myslím si, že by si ho v dnešní době každý přál. Divadlo nám zajišťovalo perfektní choreografii, nejlepší textaře, skladatele, televizní a rozhlasovou prezentaci. Měli jsme to všechno jak na stříbrném tácu, jen to všechno správně využít, být na správných místech, tam, kde se to hodilo. Když si na to vzpomenu, byl to neuvěřitelný super servis.
To je hezké, máte dobrý vkus…
Je to velká zodpovědnost. Hlavně je to neustálé hledání něčeho nového. Je třeba neustrnout, a pořád mít v hlavě něco nového a zajímavého, co můžete posluchačům nabídnout. Protože ta cesta je dlouhá.
A to je ta všestrannost, široký záběr a spektrum, které musí mít každý, kdo chce dělat muzikál. Umět jen zpívat, to nestačí, to je hrozně málo.
Tenkrát to byla velká výzva, za tu jsem byla velmi ráda.
Bídníky udělal skvostně…
… a je tu i spousta dalších výborných textařů, jako, Pavel Vrba nebo Eduard Krečmar (např. recitál Listy důvěrné – pozn. red.).
Každá postava je svým způsobem zajímavá, ať to byla Fantina v Bídnících, Caterina v Moně Lise, Evelína v Baronu Prášilovi, Donna v Mamma Mia!… Každá má jiný nádech. Nejtěžší pro mě byla Dolly Leviová v bratislavské Hello Dolly!, protože Leviová, to je vodopád slov. Naučit se to byl pro mě opravdu oříšek. Ale zvládla jsem to, díky Milanu Lasicovi (klepání na stůl), který se mnou vydržel.
To ano, ale roli Leviové jsem zpívala česky.
Asi ano, protože jsem už podruhé vstoupila do stejné řeky.
Krásné, i když to v Miléniu netrvalo dlouho. Podle mě to byla veliká škoda, je to skvostný muzikál hlavně po taneční stránce. A je tam jeden velký hit, který jako Grizabella zpívám. Divadlo Milénium svým kruhovým jevištěm nabízelo přímý a úžasný kontakt aktérů s diváky. Což, bohužel, v klasickém divadle není možné. Nicméně jsem byla velmi potěšena, že mi Lumír Olšovský nabídl i vystupování v Plzni. Těším se tam… (představení 7. října 2017 – pozn. red.).
Toho se trošku děsím. Už jsem tam sice vystupovala, ale ne v rámci sólo koncertu. Asi bude náročné zvládnout takový prostor, ale beru to jako další výzvu. Těším se.
Mám radost, že na Vás tak působí. To všechno jsme chtěli. Důležité na tomto albu je nový tým lidí. Jan Dvořák píše krásné věci, texty i muziku. Rovněž Armin Effenberger, který byl hudebním producentem celého alba a napsal velmi zajímavé písně.. Byla to příjemná práce, bezvadná atmosféra. Byla jsem ráda za Ondru Soukupa, že mi spolu s Gábinou Osvaldovou napsali krásnou píseň, která uzavírá celé album , stejně tak Ondra Brzobohatý a Vašek Kopta. Zkrátka, dobré souznění.
Je to opravdu o prvním pocitu, zda mě to osloví. Jak se říká, v tomto směru jsem ranařka.
Obojí musí fungovat. Je to propojené.
Připrav se na to, že cesta, kterou jsi si vybrala, nebude jen procházka po rozkvetlé louce, ale bude to tvrdá práce.
Oficiální stránky zde
TIP!
Časopis 16 - rubriky
Časopis 16 - sekce
DIVADLO
Pořád jsem to já poprvé v Pardubicích
Východočeské divadlo uvádí novinku, hru Pořád jsem to já, kterou autorka Christine Mary Dunford napsala podle celý článek
OPERA/ TANEC
Leonard Slatkin bude dirigovat Pražské symfoniky
Americká dirigentská legenda Leonard Slatkin bude 24. a 25. dubna řídit Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK v celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Pavel Forman vystavuje v DOXu
Výstava TransForman představuje v DOXu tři desítky nejnovějších prací malíře Pavla Formana z let 2021–20 celý článek