zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Marta Kubišová: Hergot, to jsem si dovolila hodně

Berenika Kohoutová (MARTA)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Režisérka Adéla Stodolová nastudovala pro Mamon Art Praha další inscenaci. Po WERICHOVI (2021) a MEDĚ (2019) přibyla tentokrát MARTA Daniely Sodomové. Autorka se nechala inspirovat životním příběhem letošní jubilantky Marty Kubišové.
“Nemyslela jsem si o sobě, že jsem taková hrdinka,” prohlásila po skončení premiéry zpěvačka Marta Kubišová a dodala: “Hergot, to jsem si dovolila hodně.”

Následně s velkou nadsázkou zapochybovala, zda kvůli některým pasážím neskončí u soudu. Publikum reagovalo ohromným smíchem a potleskem ve stoje.
“Opravdu je to dobré a moc děkuji. Třeba můj příběh někomu pomůže. Vystříhá se takových mých kaskadérských kousků. Někdo se pochlapí a řekne si, že když jsem mohla já, tak to také zkusí. Uvědomuji si, že je to všechno na sklonku mých blížících se osmdesátin, tak to byl hodně bohatý život,” uzavřela Marta Kubišová.
Autorka Daniela Sodomová vsadila zejména na její začátky, příchod do Prahy. Dále v textu vyzdvihla její Zlaté slavíky. Vztah s režisérem Němcem. Kritický rok 1968, kdy se Kubišová stala ikonou svobody. Příběh kulminoval stísněným obdobím normalizace, sledování StB až po závěrečný balkon Melantrichu v roce 1989.
Režisérka Adéla Stodolová citlivě pracovala s jednotlivými herci. Dokázala vyzdvihnout důležité okamžiky. Poradila si na výbornou s absencí scénografie. Scénu tvoří jen koncertní kapela na pozadí, pomocný objekt a hlavně samotná scéna je otevřená na 180 stupňů. V tomto půlkruhu sedí i samotní diváci. Někteří vidí interprety z boku nebo zezadu. Dalším kladem inscenace je přiznané převlékání kostýmů a paruk na jevišti. Toto odhalení zákulisí velmi snižuje nepatřičnou gloriolu a zpěváky a zpěvačky přibližuje divákovi v jejich autentičnosti.
Kostýmní výtvarník David Janošek dokázal všem navrhnout odpovídající kostýmy době. Choreografka Linda Rančáková interprety nešetřila ve skupinových i individuálních choreografiích.

Berenika Kohoutová si dokázala i přes absenci autentických zkušeností poradit s postavou Marty na výbornou. Diváci ocení zejména její hlasové i pohybové vystoupení. S velkou převahou dokázala strhnout publikum na svou stranu. O přestávce se diváci shodli, že stačilo zavřít oči a každý si představoval skutečnou Martu Kubišovou.
Velmi autentický byl v hereckém i pěveckém podání Jan Cína coby Václav Neckář. Přesvědčivý byl také v pohybovém podání.
Zuzaně Stavné připadla role Heleny Vondráčkové. Předpokládám, že ztvárněná naivita je spíš autorským patentem autorky textu. Těžko hodnotit události staré pomalu šedesát let.
Další protagonisté byli ve výkonech výborní, zejména Václav Kopta coby Kapelník, ale i v postavě důstojníka StB byl přesvědčivý.

Tvar inscenace - muzikálový recitál, kdy se jednotlivé písně prolnou s životem a osudem Marty Kubišové, sedí na výbornou a vyhovuje atypickému prostředí nádvoří Muzea Kampy. Martě Kubišové přejeme hodně zdraví a pohody. Samotné inscenaci hodně spokojených diváků.

Daniela Sodomová: Marta
Režisérka Adéla Stodolová; scénický výtvarník Jaroslav Wertig; kostýmní výtvarník David Janošek; choreografka Linda Rančáková; hudba Petr Zeman; dramaturg Jana Slouková.
Osoby a obsazení: Marta (Berenika Kohoutová/ Hana Holišová); Helena (Sára Sandeva/ Zuzana Stavná); Vašek (Jan Cina/ Denis Šafařík); Klavírista (Václav Kopta/ Igor Orozovič/ Dominik Renč) ad.)
Mamon Art Praha na scéně Muzeum Kampa Praha, premiéra 9. června 2022.

www.letniscenamuseakampa.cz

13.6.2022 17:06:15 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 26 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Eliška/Rejčka (MdB)

Články v rubrice - Recenze

Slunce, seno, jahody: letní show s dobrou klimatizací

Slunce, seno, jahody (HdK)

Hudební divadlo Karlín uvedlo muzikál SLUNCE, SENO, JAHODY podle filmové komedie Zdeňka Trošky z roku 1983. Au ...celý článek



Časopis 26 - sekce