zvláštní poděkování
Quantcom.cz

GAY muzikál NEJEN pro gaye!

Eva Salzmannová a Ondřej Novák (Domeček pro buzničky)

autor: Z webu   

zvětšit obrázek

Soubor Letí uvede 3. listopadu 2008 v prostorách Paláce Akropolis premiéru muzikálu DOMEČEK PRO BUZNIČKY. Hra Marka Ravenhilla se zpěvy popisuje způsoby a zvyky gay komunity v Londýně. Rozehrává vsrstevnatý příběh jedenadvaceti postav. Ve hře se prolíná radost, bezstarostnost s nihilismem a degenarací soucasné zábavy gayů. Hra měla premiéru v roce 2001 v Královském Narodním divadle Lyttelton. Nyní se hra dostavá na prkna žižkovského Paláce Akropolis.

Hra Marka Ravenhilla, slavného „enfant terrible“ britské dramatiky 90. let, je oslavou různosti lidské sexuality, ale také fascinujícím pohledem do skryté kapitoly londýnské historie. DOMEČEK PRO BUZNIČKY (u Matky Kapavky) je komediální hrou se zpěvy popisující způsoby a zvyky gay komunity, jak se po staletí vyvíjely. Rozehrává vrstevnatý příběh jedenadvaceti postav, počítá s výraznou výtvarnou složkou, má proporce monstrózní výpravné podívané a až muzikálovým způsobem pracuje s hudební složkou, jejímž autorem je Matthew Scott, takže jsme svědky velkolepé podívané se zpěvy a tancem. Autor rozehrává paralelně dva děje různého dobového zařazení, v historické linii se vrací do Londýna začátku 18. století, kde v letech 1700 až 1730 fungovalo několik desítek tzv. molly houses, zábavních podniků pro gay menšinu, v nichž probíhaly travesti show, ale nebyly výjimkou ani imitace svateb nebo simulované porody dřevěných panenek a podobně. Historická fakta čerpá Ravenhill především ze stejnojmenné knihy Rictora Nortona z roku 1992. Zaujal jej nejvíce příběh Margaret Tull, která, aby udržela podnik po smrti svého manžela, otevírá takový molly house a stává se jeho 'bordel mamá'. Již samotné téma molly klubu, kde se muži převlékali do bohatých ženských kostýmů, odkazuje k barevné extravagantní show, v níž převládá zábava a veselí.

Do kontrastu k bezstarostné a pestré zábavě historické časové linie staví Ravenhill obraz současného Londýna roku 2001. Také zde jsme svědky zábavy skupiny gayů, která však nepřekročí hranice povrchní konverzace, sledování porno videa s konzumací kokainu. Tato časová linie příběhu jako by byla svou drsností a explicitou reminiscencí autorovy tvorby devadesátých let. Nechybí zde celá řada metafor povrchnosti novodobé společnosti, ale tentokrát Ravenhill více než s rozvíjením jednotlivých dramatických situací pracuje s porovnáváním obou časových pásem.

Režie: Daniel Špinar, Překlad: Daniel Špinar a Petr Kolečko, Hudba: Matthew Scott, Dramaturgie: Marie Špalová, Scénografie: Lucia Škandíková. Hrají: Eva Salzmannová, Rudolf Stärz, Ondřej Novák, Marcela Holubcová, Martina Sĺúková, Vladimíra Striežencová, Richard Fiala, Josef Wiesner, Michal Kern a Tomáš Kobr.

20.10.2008 18:10:56 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Zveme ...

Zlatá Lýra představí festival jako fenomén doby

Zlatá Lýra (Foto: Slovenský institut - Bara Podola)

Hudební inscenace plná známých hitů a příběhů československých zpěváků a zpěvaček – to je Zlatá Lýra. Ús ...celý článek



Časopis 18 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Výtvarné tipy 19. týden

Věčný Egypt

Věčný Egypt: Dědictví
Tisíciletá historie africké země vepsaná do tamní architektury, nekropolí, řemesel i celý článek

další články...