Česká premiéra díla Schwarz Auf Weiss / Černé na bílém
autor: archiv
zvětšit obrázekHudební performance německého skladatele Heinera Goebbelse Schwarz auf Weiss nebo-li Černé na bílém se poprvé české veřejnosti představí pod režisérským vedením tandemu SKUTR (Martin Kukučka, Lukáš Trpišovský) a v nastudování Orchestru Berg. Stane se tak v rámci mezinárodního hudebního festivalu Struny podzimu - 29. a 30. září 2009 v netradičním prostoru podzemního kina Veletržního paláce. Syrový betonový prostor zaplní minimalistická scénografie a 18 hudebníků pod taktovkou Petera Vrábela.
Heiner Goebbels, který se v posledních skladbách stále častěji věnuje fúzi současné vážné hudby a divadla, patří mezi nejuznávanější současné skladatele. Hudebníci proto musejí zastat kromě instrumentálních také herecké, pěvecké nebo pohybové úkoly - hrají kuželky s dusítky nebo kostky na krytu cembala, házejí balony na kus plechu, mluví, recitují, zpívají, pohybují se a vaří vodu na čaj.
„Na více než hodinovou skladbu Schwarz auf Weiss si dosud netroufl jiný soubor než Ensemble Moderne, který před třinácti lety nastudoval dílo v procesu skládání přímo s Goebbelsem. Pražské uvedení tak bude teprve druhou inscenací vůbec a vzniká v úzkém kontaktu s Heinerem Goebbelse. Každé nastudování je naprostý originál,“ říká dirigent Peter Vrábel.
Ve stylově rozmanité skladbě se Heiner Goebbels snaží postihnout moment vzniku uměleckého díla a roli autora, který se v tomto procesu ztrácí do pozadí. Skladba vnikla jako pocta německému spisovateli Heineru Müllerovi, který v průběhu Goebbelsovy práce na ní zemřel. Goebbels staví hudebníky do mnoha různých rolí, strhující hudební pasáže střídají sóla na exotické nástroje jako je japonské koto nebo nezvyklý cimbál, používají se i elektronické samply. Hudba se mísí s texty Edgara Alana Poea nebo T. S. Eliota, uslyšíme i hlas Heinera Müllera.
Scénu výtvarníka Jana Polívky, který působí na velkých polských scénách, bude tvořit obří 20 metrů široká a 6 metrů vysoká stěna z kartonových krabic. Papír se jako základní výtvarný materiál prolne celou inscenací.
Podzimní hudební přehlídka Struny podzimu vyhledává pro svou dramaturgii originální projekty nejrůznějších hudebních žánrů, mezi kterými mají pevné místo i scénické produkce. K těm v nejúspěšnějším patřilo provedení Brittenovy opery Řeka Summida ušitá namíru prostoru Českého muzea hudby nebo moderní adaptace Mozartova Dona Juana s Ivou Bittovou v roli Dony Elvíry ve Stavovském divadle. „Je pro nás velká pocta, že se můžeme podílet na české premiéře předního světového autora současné vážné hudby a hudebního divadla Heinera Goebbelse,“ dodává Marek Vrabec, umělecký ředitel festivalu.
Časopis 19 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Julie a Romeo zakončí sezónu Jihočeského divadla
Poslední premiérou zimní sezóny Jihočeského divadla bude taneční divadlo Julie a Romeo, které uvedeme v modern ...celý článek
Coco Chanel jako přehlídka módy i života
Balet NdB přichází s novou premiérou věnovanou módní ikoně Coco Chanel. Choreograf Mário Radačovský připravil ...celý článek
Časopis 19 - sekce
DIVADLO
Divadelní tipy 19. týden
Světák Jan Libíček
Jaký byl ve skutečnosti veselý tlouštík českého filmu? Dokumentem připomínáme náhlý odch celý článek
HUDBA
Hudební tipy 20. týden
13. komnata Kuby Ryby
Hudebník, skladatel, textař, zakladatel nejznámější punk-popové skupiny Rybičky 48, b celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Velikáni filmu... François Truffaut
Siréna z Mississipi
Catherine Deneuveová a Jean-Paul Belmondo v dramatu velké lásky a ještě většího podvodu celý článek