zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Othello

Z baletu Othello

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Choreografa maďarského původu Youri Vamose, známého novými úpravami klasických baletů, lze už takřka počítat ke kmenovým figurám našeho baletu. Pro Národní divadlo zinscenoval v roce 2004 svou verzi Čajkovského Louskáčka a v roce 2006 Prokofjevova Romea a Julii, obě s velkým úspěchem stále v repertoáru. Ve Státní opeře měla loni v prosinci premiéru Spící krasavice? a brněnské Národní divadlo uvádí Coppélii z Montmartru.

Youri Vamos vystřídal ředitelské posty v několika renomovaných evropských baletních souborech a loňského roku ukončil svou třináctiletou kariéru u Deutsche Oper am Rhein. Uvolněný tvůrčí potenciál nasměroval do tvorby nového dějového baletu na klasické téma přímo pro soubor baletu ND, a tak Praha zažívá v těchto dnech ne zcela obvyklou taneční událost - světovou premiéru světového autora.

Shakespearovo drama lásky a žárlivosti je osou, kolem níž Vamos nechává roztáčet emocionální smršť, vygradovanou od nejjemnějších záchvěvů čisté lásky po smrtící zuřivost, daleko silnější než jaké jsou schopná slova. K vyjádření nepatrných citových nuancí, poryvů vášně a zloby, zmítání se v rozporuplnosti si zvolil Vamos expresivní Janáčkovu hudbu, plnou nejrůznějších nálad. Z největší části symfonickou suitu Taras Bulba a Suitu pro smyčcový orchestr (vedle Sinfonietty, Lašských tanců a dalších), které jsou podkladem svérázného mnohomluvného tanečního jazyka, používajícího jak prvky neoklasické tak moderní. Ať jsou sebemenší či rozmáchle zabírající celý prostor, vždy něco sdělují, vypovídají o nějakém stavu duše, není nejmenší okamžik, který by nebyl naplněn významem a divák je nucen jim věnovat soustředěnou pozornost v každé vteřině. Hudba a pohyb rytmizují děj do dynamických a lyrických pasáží, momentů výrazně maskuliních např. Othello a bojovníci, Jago, proti nimž stojí křehká ženskost Desdemony či slabost a ustrašenost v postavě Emilie. Protiklad ženského a mužského zdůrazňuje také ohromná mužská a ženská ruka, které se postupně snášejí na scénu nebo zdvihají, aby se spojily v okamžiku projevené lásky. Mimo rytmus dějové linie zahrnující všechny podstatné body příběhu i když různě variované – Othello jako úspěšný válečník, láska k Desdemoně, žárlivost Rodriga, Jagova nenávist, intrika s šátkem až po tragický konec, je zde i jakési „příčné“ členění, v němž po dobu, kdy postava prožívá svůj vnitřní děj, vše kolem „zamrzne“ a zastaví se čas.

Protože hrdinové jsou „postavy z masa a krve, s nohama v bahně, hlavou v oblacích a mečem v ruce“ jak říká Youri Vamos, je na zde na místě nejen výborná taneční technika ale i dramatický výraz. Richard Kročil v postavě Othella, ztělesnění primitivní mužské síly, zvýrazněné kostýmem, v blízkosti Desdemony propadajícího se do něžných tónů, vášnivého milovníka, zasaženého do hloubky duše vymyšlenou pomluvou, trpícího k smrti, zmítajícího se mezi láskou a nenávistí, podléhajícího neovladatelné žárlivosti, byl v tomto směru více než přesvědčivý. Nejinak zpočátku váhající, bojácná, nakonec odvážně milující Desdemona Zuzany Suzové, ochromená hrůzou a nechápající Othellovu zuřivost, marně se snažící ospravedlnit, i Viktor Konvalinka, holohlavý Jago, předstírající přátelství a postraními gesty vyjadřující pohrdání a nenávist, intrikán, obklopen oblakem špatnosti nebo zamilovaný a žárlící Roderigo Alexandra Katsapova. Snad nejsilněji po všech stránkách zapůsobily sólové a společné výstupy ústřední dvojice - scény sbližování, svatební noc, Othellův omyl a pomsta. (Naproti tomu by se rezervy v přesnosti a synchronizaci daly najít v práci sboru a skupinových scénách).

Neméně důležitou součástí než je choreografie a Janáčkova hudba v podání orchestru ND pod vedením Davida Švece byl scénický rámec německého divadelního výtvarníka Peta Halmena- ohromný centrální kotouč světla měsíce(?) a jeho odraz na taneční ploše, jehož bledá barva se se vzrůstající intenzitou emocí barví do krvava, genderové symboly gigantická mužská pěst a bílá ženská ruka, které mohou někdy poněkud „přehlušit“ tanečníky.

Propracovanost a bezvadná souhra všech složek vydaly velmi kompaktní představení, zkoncentrované do poměrně nedlouhého časového úseku, vyzařující velkou energii. Jde-li choreografovi a režiséru Vamosovi o to, aby diváky nejen pobavil, ale aby se jich představení hlouběji a trvaleji dotklo, bezpochyby se mu to podařilo na sto procent.

5.4.2010 23:04:48 Helena Kozlová | rubrika - Recenze

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Časopis 20 - sekce

DIVADLO

Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe

Tři mušketýři (Městské divadlo Zlín)

Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých celý článek

další články...

HUDBA

Hudební tipy 21. týden

Barry White

Let The Music Play, příběh Barryho Whitea
Komplikovaný životní příběh amerického skladatele a zpěváka s nez celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Možné podoby knihy

Možné podoby knihy

V Historické budově Národního muzea se otevírá výstava s názvem Možné podoby knihy. Ta představí část knižní t celý článek

další články...