zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Milan Kuna: Exulantem proti své vůli

Milan Kuna: Exulantem proti své vůli

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Uvážíme-li, kolika mimořádně významnými osobnostmi v naší národní historii se můžeme chlubit, je spíše naší národní ostudou, že je jim věnováno až tristní minimum důkladných, zasvěcených a spolehlivě dokumentovaných monografií. To platí o osobnostech všech oborů, jejichž tvůrčí práce a její výsledky přesáhly hranice české geografické oblasti. Tím spíše bychom měli mít na paměti osobnosti české hudby, jejichž díla, případně interpretační výkony pronikaly do zahraničí mnohem snadněji, jsou v něm vnímány mnohem bezprostředněji a přijímány mnohem intenzivněji než například literární díla, spoléhající se na kvalitní překlad. Můžeme tedy jen uvítat obsáhlou monografii Milana Kuny, která nám nejen přibližuje život skladatele, teoretika, kritika a pedagoga, ale také osvětluje peripetie osobní a tvůrčí dráhy, u nás často ještě stále problematicky chápaného Karla Boleslava Jiráka.

Kuna ve své monografii dělí Jirákův život a dílo do čtrnácti přehledných a systematicky koncipovaných kapitol. Všechny uvedené kapitoly přinášejí mnoho podrobností o jednotlivých etapách Jirákova života, práce, úspěchů i zklamání. Jsou oživovány citáty z různých pramenů. Jednotlivé důležité skutečnosti jsou spolehlivě dokumentovány a celá monografie je pečlivě postavena na skutečnostech, doložených původními prameny, na textech, v nichž autor získával odpovídající informace, na archivním pátrání a také na údajích, které získával v osobním styku a v korespondenci s K. B. Jirákem. K tomu samozřejmě i na pomoci, dokumentech a podpoře, které mu poskytla zejména Jirákova manželka, paní Blanka Jiráková. Počínaje třetí kapitolou, jsou v této i v závěrech dalších kapitol životopisné údaje doplněny přehledem a rozborem Jirákových kompozic, které v dané etapě svého života a působnosti vytvořil. I tyto skladby Kuna pečlivě dokumentuje, doplňuje citáty, nebo odkazuje na prameny, kritiky a literaturu, v nichž jsou Jirákova jednotlivá díla pojednávána. Neopomíjí, ale naopak precizně sleduje i Jirákovu dirigentskou činnost a výkony, i jejich kritický a veřejný ohlas. Stejně tak jeho pedagogickou činnost a úspěchy, zejména za jeho pobytu a působení v americkém exilu. Bohužel, zejména z etického hlediska vyznívá v této Jirákově monografii dosti nepříznivě poválečná etapa našeho kulturního života. Milan Kuna zde, v pozadí Jirákovy osobnosti, velmi objektivně analyzuje tehdejší situaci a atmosféru českého hudebního života, která jako obvykle při prudkých, historických změnách politického a veřejného dění, sklouzává do ambiciózních a osobních averzí a nekorektního jednání. Přitom Jirákovi nebyla umožněna řádná obhajoba vůči obviněním, které ho bezohledně vylučovaly z předchozí funkce v rozhlase a z veřejného českého uměleckého života. Následující situace po roce 1948 mu pak veřejné povědomí o něm ztěžovala u nás ještě tím, že zmínky o jeho osobnosti byly potlačovány a Ochranný svaz autorský mu dokonce přestal vyplácet licenční poplatky i ze zahraničního provozování jeho skladeb. Provádění jeho skladeb v českých poměrech bylo pak natolik záměrně omezováno, že se octly téměř v zapomnění, a to i přesto, že se v zahraničí jeho skladby stále hrály a on se stále hlásil k českým uměleckým kořenům a české hudební kultuře. Co říci závěrem? Monografii Milana Kuny, která je věnována osobnosti K. B. Jiráka, je možné jen s radostí přivítat. Je také čtivá, systematicky a přehledně zpracovaná. Na druhé straně však musíme také s lítostí konstatovat, že tak významných prací nemáme mnohem a mnohem víc. Přitom českou hudební kulturu reprezentovalo již od 17. století ve světě tolik osobností, jejich děl a uměleckých výkonů, a jen o procentu lze říci, že jim byly věnovány větší, významnější a spolehlivěji dokumentované práce než jen běžné, tematicky a rozsahem omezené, a různě po časopisech a sbornících roztroušené, často zastaralé studie. To všechno je samozřejmě otázka kvalifikovaných, odborně fundovaných a pracovně precizních osobností, odborných publicistů, ale i finančního zázemí. Kunovu monografii sponzorovali paní Blanka Jiráková, Nadace Bohuslava Martinů, Nadace Českého hudebního fondu a nadace Ochranného svazu autorského. Můžeme však v blízkém budoucnu počítat s takovým kulturně-politickým a obecným zájmem a zejména finanční podporou, která by umožňovala, v našem případě hodnotné české vážné hudby a jejich tvůrců, vytvořit přiměřené podmínky k šíření důkladných a objektivních poznatků o nich v zasvěcených a fundovaných publikacích?

Milan Kuna, Exulantem proti své vůli. Život a dílo Karla Boleslava Jiráka. Editio Bärenreiter Praha 2003, H 7909, 351 str., ISBN 80-86385-24-8.
Zdroj Hudební rozhledy 06/ 2010 - Oldřich Pulkert

7.6.2010 23:06:34 Redakce | rubrika - Novinky...