Basssaga
autor: archiv
zvětšit obrázekStěžejní kontrabasista české jazzové scény a rovněž jeden z nejlepších hráčů na tento nástroj v Evropě František Uhlíř si k svému životnímu jubileu (narozen 24. 7. 1950 v Ústí nad Orlicí) připravil vpravdě příhodný dárek. Dvojcédéčko obsahující jednak digitální verzi jeho debutového alba v úloze leadera Basssaga z roku 1984, jednak veskrze čerstvý záznam koncertu jeho současného kvarteta z února letošního roku. První vydal původně na vinylové desce Panton a jeho protagonista se na něm obklopil spoluhráči, s kterými působil od roku 1974 zprvu v SHQ Karla Velebného a následně o pět let později v kvartetu Emila Viklického.
Výjimkou byl ve dvou skladbách přizvaný kytarista Zdeněk Dvořák, dále z ostrova Curaçao v Malých Antilách pocházející bubeník Tony Nahar a netradičně sestavené smyčcové kvarteto z členů Pražského komorního orchestru (dvě violy, dvě violoncella). Přestože ani v době svého vydání nepředstavovala deska nějaký zásadní průlom či dokonce avantgardní výboj v tehdejším hlavním proudu českého moderního jazzu, zní její hudba i s odstupem šesta¬dvaceti let překvapivě čerstvě a místy dokonce aktuálně. Mnozí mladší posluchači zde mají navíc vzácnou příležitost k setkání s tehdejší ústřední osobností českého jazzu Karlem Velebným, pod jehož ochrannými křídly coby svérázného hudebního guru se utvářela celá generace dnešních domácích jazzových šedesátníků od Františka Uhlíře, přes klavíristu Emila Viklického přítomného až na jednu výjimku na všech snímcích až po perkusionistu Josefa Vejvodu hostujícího na třech nahrávkách. Velebného vibrafon neodmyslitelně patřil ke zvukovému koloritu českého moderního jazzu od jeho vzniku v průkopnické skupině Studio 5 na sklonku padesátých let a příslovečný inspirativní náboj jeho kultivovaných improvizovaných chorusů je patrný i ve třech sólech, jimiž přispěl k vynikající atmosféře alba. Ostatně Velebnému je také věnována Uhlířova vzpomínka na kompaktu jeho současného kvarteta v podobě rané Shorterovy skladby Lester Left Town, figurující už v repertoáru někdejšího SHQ.
Tentokráte Uhlíř přizval ke spolupráci hudebníky bezmála o polovinu mladší, než je sám, a tento mladistvý elán je na jejich hře znát. Školením Ježkovy konzervatoře prošlí hráči se bezpečně orientují v současném proudu jazzu, mají solidní technické vybavení a někteří jako kytarista Adam Tvrdý mají za sebou už zkušenosti také z působení v USA. Nečekaným zjevením byl pro mne altsaxofonista David Vrober. Výjimkou mezi nimi je Uhlířův dlouhodobý partner, jen o málo starší bubeník Jaromír Halešic, přispívající ke zdaru alba nevtíravým, zato spolehlivým rytmickým backgroundem.
Přestože samotný Uhlíř nevzešel z pověstné pražské kontrabasové jazzové školy jako v jazzovém světě proslulejší odchovanci prof. Pošty a Hertla Miroslav Vitouš a George Mraz a sám absolvoval studia v Brně, je s nimi i zahraniční kritikou oprávněně srovnáván. Bezpečně ovládá hráčské techniky pizzicato i arco, má nevšední smysl pro vytváření samostatných, melodicky i harmonicky nápaditých kontrapunktických a rytmicky elasticky pružných linií svého kontrabasu ke hře obou melodických nástrojů a spolehlivě intonuje. S léty se Uhlířův tón více zakulatil, aniž by ztratil voluminózní charakter, kterým upoutával už na prvních deskách s Viklickým. V pěti vlastních autorských příspěvcích opětovně demonstruje nemalý kompoziční talent (na konzervatoři prošel i studiem skladby), každé z jeho témat má vlastní osobitou tvář, náladu i emocionální záběr. Kromě už vzpomenuté Shorterovy skladby z dob jeho angažmá v Blakeyho Messengers jsem uvítal také zařazení ve světě mimořádně oblíbeného, ale u nás neobehraného popěvku When You Wish Upon a Star. Leigh Harline jím doprovodil v roce 1940 úvodní titulkovou sekvenci a závěrečné scény Disneyho animovaného Pinocchia (ve Skandinávii a dokonce v Japonsku patří neodmyslitelně k vánočním svátkům) a v Uhlířově úpravě zaznívá coby nezastíraná pocta Eddiemu Gomezovi, který spolu s davisovským kontrabasistou Ronem Carterem výrazně ovlivnil jeho budoucí směřování.
MULTISONIC 31 0808-2
BASSSAGA
František Uhlíř Group smyčcové kvarteto. František Uhlíř: Návraty; Střídavě oblačno; Child¬ren´s Dreams and Games; Bossa Cosa; Bass Saga; Ztracená a nalezená; Song For Jane.
Nahráno ve studiu „A“ Karlín 19. 2.–18. 3. 1984, hudební režie Vojtěch Hueber, zvukový mistr Pavel Petřík
BASS DEVOTION
F. U. Team
František Uhlíř: Javor; Just For Us; I. Harline-N. Washington: When You Wish Upon A Star; František Uhlíř: Jaro; June In Prague; Father´s Blues; W. Shorter: Lester Left Town.
Nahráno živě na koncertu 3. 2. 2010 v kulturním centru Kaštan, Praha 6, zvukový mistr Zbyněk Sommer. Celkový čas CD 1 55:49 + CD 2 37:08 = 92:57. Zdroj Hudební rozhledy 10/2010 - Antonín Matzner
TIP!
Časopis 17 - rubriky
Články v rubrice - CD boxy
Jan Šikl vydává kompilaci scénické hudby
Skladatel, aranžér a multiinstrumentalista Jan Šikl vydává dvě alba, na kterých zkompiloval výběr ze své dosav ...celý článek
Časopis 17 - sekce
DIVADLO
Tři mušketýři klasika v komediálním hávu
Poslední premiérou v rámci sezóny 2023/2024 Městského divadla Zlín bude světová klasika z pera Alexandera Duma celý článek
HUDBA
Naďa - vzpomínkový koncert
Desítky umělců – zpěváků, hudebníků a herců – spolu s mnoha přáteli se sešli v pražské Lucerně, ab celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Audioknihou roku 2023 se staly memoáry
Vítězem ankety Audiokniha roku 2023 se stala memoárová kniha Vlastní životopis spisovatelky Agathy Christie na celý článek