zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Tipy vážné hudby 49. týden

Radek Baborák (Zdroj: David Port)

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Koncert z Pražské konzervatoře
Komorní hudba byla vždy tak trochu aristokratickou záležitostí. V 15. století se provozovala v opravdu luxusních „komorách“ šlechtických sídel. V době hospodářských krizí je to naopak ta dostupnější část vážné hudby, která může žít i v malých městech, kde se o ni starají malí pořadatelé a Kluby přátel hudby, ono životně důležité podhoubí hudebního života této země. Kus aristokracie v komorní hudbě ale zůstal. Je to hudba postavená na niterné komunikaci mezi hráči a také komunikaci s publikem.
Na Konzervatoři už od samého začátku spontánně vznikala komorní tělesa, v nichž zasedali žáci společně s profesory. Už první pedagog houslí Bedřich Vilém Pixis si založil kvarteto. A další profesor Mořic Mildner hrál v klavírním triu s Bedřichem Smetanou. Ředitel Antonín Bennewitz pak v roce 1888 povýšil komorní hru na plnohodnotný předmět, který se začal na škole vyučovat a do čela oddělení postavil Hanuše Wihana. Vznik Českého kvarteta pak odstartoval vlnu kvartetních kompozic z dílen nejlepších skladatelů - Dvořáka, Janáčka, Nováka, Suka. Z Česka se stává kvartetní velmoc a této image se kupodivu ve světě těšíme dodnes. Josef Micka se za války zasloužil i o vznik Smetanova kvarteta, které se však na začátku jmenovalo přímo Kvarteto Pražské konzervatoře. Václav Talich tu založil Český komorní orchestr, s nímž na vysoké umělecké, až vědecké rovině propracovával principy dynamiky, rozsazení orchestru na pódiu a tak dále. A další tělesa - České trio nebo Pražské trio. Dechaři pochopitelně nezůstali stranou - založili Pražské dechové kvinteto a rozjeli se s ním do světa. Kvalita hry komorních těles se na Konzervatoři velmi hlídá. Každé pololetí probíhají zkoušky, kde těleso musí prokázat, že jejich souhra je na patřičné hráčské úrovni. S komorní hudbou byla vždy spojena otázka etiky. Vztahy mezi individualitou a kolektivem tu jsou velmi citlivé, nelze je sešněrovat nějakými stanovami. O to cennější tato umělecká činnost je. Zdaleka tu nejde jen o hudbu ale i o klima ve společnosti. Paní profesorka Zuzana Růžičková v této souvislosti vždy moudře mluví o stopových prvcích. Je jich v těle zanedbatelné množství. Ale když je s nimi něco v nepořádku, hrozí nemoc. Vysílání: 07.12., 22.35 hod., ČT2; Opakování: 10.12., ČT2.

Giuseppe Verdi: Síla osudu (La Forza del Destino)
Tragická opera o čtyřech dějstvích na libreto Francesca Marii Piaveho podle dramatu Don Álvaro, o la fuerza del sino Ángela de Saavedry v historickém záznamu z roku 1956. Osoby a obsazení: Donna Leonora di Vargas, dcera markýze z Calatravy (Zinka Milanov), Don Alvaro (Richard Tucker), Don Carlo di Vargas, syn markýze z Calatravy (Leonard Warren), Otec Guardiano (Cesare Siepi), Preziosilla, cikánka (Rosalind Elias), Bratr Melitone (Fernando Corena), Markýz z Calatravy (Louis Sgarro), Curra, Leonořina služebná (Thelma Votipka), Trabuco (Alessio De Paolis), Chirurg (George Cehanovsky). Sbor a orchestr Metropolitní opery řídí Fritz Stiedry. Připravil a uvádí Ivan Ruml.
Vysílání: 8. 12., 20.00 hod., Operní večer, 3x z archivu MET, ČRo 3 – Vltava.

Baborák Ensemble
Fenomenální český hornista Radek Baborák je žákem Zdeňka Tylšara a vítězem mnoha mezinárodních interpretačních soutěží. Jako sólista prošel Českými, Mnichovskými a Berlínskými filharmoniky. Jako jeden z nejlepších světových hornistů dneška uvedl Radek Baborák a jeho kolegové na svém holešovském koncertě v rámci XVI. MHF Concentus Moraviae slavnou Mozartovu serenádu i díla velmi rozdílných skladatelů 20. století - Bohuslava Martinů, Charlese Koechlina a Carla Nielsena. Na závěr zaznělo slavné Ravelovo Bolero v neobvyklém aranžmá Radka Baboráka. Vysílání: 10.12., 20.50 hod., ČT2; Opakování: 11.12., ČT2.

Adventní koncert (3/4)
Třetí Adventní koncert vysílaný přímým přenosem z Pražské Lorety je věnován občanskému sdružení Společnost DUHA, které se zabývá integrací osob s mentálním postižením. V příštím roce oslaví už 20 let své existence. Poskytují chráněné bydlení dospělým mentálně a kombinovaně postiženým klientům v 15 chráněných bytech, které jsou rozmístněny po celé Praze. Dále provozují Centrum denních služeb pro mentálně znevýhodněné klienty, kde rozvíjí a udržují jejich dovednosti, sociální kontakty, návyky a zájmy tak, aby se mohli co nejlépe zapojit do běžného života. Dary našich diváků, opět po dramatickém zkrácení dotací od MPSV, potřebují na provoz. Jinak by museli v příštím roce významně omezit své služby. V pořadu účinkují: T. Fischerová, M. Kubišová, J. Kačer, J. Hošek, J. Hošková, I. Ženatý, E. Urbanová, J. Tůma, Pěvecké trio Makabara, J. Hosprová, K. Englichová, Pražský komorní sbor, Pražské dechové okteto. Režie A. Rezek. Vysílání: 11.12., 17.40 hod., ČT1; Opakování: 13.12., ČT1.

5.12.2011 08:12:10 Redakce | rubrika - Z éteru

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Z éteru

Z první řady: Rusalka z Toulouse

Rusalka z Toulouse

A. Dvořák: Rusalka z Toulouse
Lyrická pohádka o třech dějstvích na libreto J. Kvapila v podání souboru Théa ...celý článek


Rok české hudby – Smetana 200

Bedřich Smetana

Ecce Homo Bedřich Smetana
Pohnutý život a geniální dílo velikána české hudby 1824–1884 v dokumentu Ma ...celý článek



Časopis 17 - sekce

DIVADLO

Pořád jsem to já poprvé v Pardubicích

Eliška Lásková a Petra Janečková (Pořád jsem to já)

Východočeské divadlo uvádí novinku, hru Pořád jsem to já, kterou autorka Christine Mary Dunford napsala podle celý článek

další články...

HUDBA

Mladí ladí jazz zdarma na Karlovo náměstí

Jazzanova

V Praze do 30. dubna patří Karlovo náměstí patřit jazzu i dalším hudebním žánrům. Pod taktovkou festivalu Mlad celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Filmové tipy 18. týden

Dustin Hoffman (Maratónec)

Maratónec
Dustin Hoffman a Laurence Olivier jsou protivníci na život a na smrt. Americký film (1976). Dále celý článek

další články...