13. komnata Barbory Kohoutkové
autor: archiv
zvětšit obrázek13. komnata primabaleríny Barbory Kohoutkové (1978) je příběhem o neuvěřitelné pracovitosti, houževnatosti a lásce k baletu.
Barbora Kohoutková patří v současnosti k našim nejznámějším baletkám, ale je známější víc ve světě, než ve své vlasti. Zatímco tančila na největších světových jevištích, české publikum vidělo její tanec zřídka.
Byla talentovaná od dětství, na chodbách pražské konzervatoře visí její diplomy, během konzervatoře získala medaile na sedmi prestižních soutěžích, v New Yorku - získala Grand Prix, která předchozích dvanáct let nebyla nikomu udělena. Vyhrála 1. cenu na baletní soutěži v Helsinkách a šéf tamního souboru jí nabídl sólovou smlouvu - bylo jí šestnáct let. V sedmnácti letech se stala sólistkou světového souboru - kariéra velké hvězdy mohla začít!
Pouhé tři měsíce po nástupu do divadla přišel první úraz - pád ze zvedačky, vinou tanečního partnera. Byl to první úraz, ale zdaleka ne poslední, a když se po nějaké době, během které stále tančila, její zdravotní stav zhoršil, byly už nutné operace. Rekonvalescence zabrala půldruhého roku. Barboře bylo dvacet let a díky neuvěřitelné vůli a dřině se vrátila na baletní prkna, která znamenají svět. Ale následoval, opět vinou partnera, další pád na zem a další léčení. K novým úrazům se postupně přidávaly komplikace ze starých zranění. Barbora se ale znovu a znovu trpělivě vracela na světová jeviště k dalším krásným rolím.
Během své patnáctileté baletní kariéry absolvovala Barbora Kohoutková celkem osm lehčích ale i vážnějších operací. Život bez baletu si však nedovedla představit, léčila se a stále se vracela na jeviště. V loňském roce, ve 32 letech, se vrátila do Prahy, byla smířená s tím, že skončí baletní kariéru. Založila v centru Prahy studio Art of Movement a stala se instruktorkou cvičení Gyrotonic a Gyrokinesis, na které má jediná v České republice licenci a které nenásilnou formou podporuje a léčí fyzično i duchovno člověka. Tady Barbora čerpala ze svých bohatých zkušeností a schopností pracovat s pohybem a samotným tělem.
Dnes, na podzim roku 2011, díky své houževnatosti a této léčebné metodě se Barbora opět, po roční pauze, vrací na taneční podia a do divadel - nejdříve do helsinského divadla a na konci října, v baletu Oněgin, i do pražského Národního divadla.
Když se ale tato půvabná subtilní primabalerina ohlédne zpět, říká pokorně: „Ty úrazy a nemoci jsem si zavinila sama - vždycky jsem tančila moc nadoraz.!“ Průvodkyní její 13. komnatou je Markéta Dobiášová.
Vysílání: 09.12., 20.55 hod., ČT1; Opakování: 11.12., ČT1.
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Články v rubrice - Z éteru
Portrét Milada Šubrtová
Medailon národní umělkyně Milady Šubrtové
Portrét jedné z nejvýznamnějších sopranistek české poválečné oper ...celý článek
Choreograf Miroslav Kůra výročí
Pas de quatre
Legendární tanečník a choreograf Miroslav Kůra, od jehož narození v těchto dnech uplyne 100 l ...celý článek
Rok české hudby – Jan Kubelík
Legenda jménem Kubelík
Dokument o krásném uměleckém a lidském vztahu otce a syna – významného houslov ...celý článek
Časopis 20 - sekce
DIVADLO
Festival queer divadelního umění WILD!
Poslední květnový týden zavítá do pražské Venuše ve Švehlovce mezinárodní festival WILD!, který představí soud celý článek
HUDBA
Sunnbrella Davida Žbirky představí debutovou desku
Česko-britský hudebník David Žbirka, syn Mekyho Žbirky, uvede 4. června 2024 na brněnské Flédě debutovou desku celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Broumov je pátým městem v řadě hostícím kulatý stůl
Ve čtvrtek 23. května 2024 se v Broumově uskuteční kulatý stůl v rámci projektu Closing the Gap pořádaném orga celý článek