zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Minnesotský sbor

Žádný, ani renomovaný zahraniční sbor nemá při a cappellových výstupech českých koncertních posluchačů, zvyklých na vysokou úroveň sborů domácích, předem vyhráno. Tím více jsem byl zvědav na červnový večer sbormistra Antona Armstronga a „jeho“ St. Olaf Choir z Vysoké hudební školy v Northfieldu (stát Minnesota), tedy ansámbl, který zdobí nápadně dlouhá tradice (založen 1912!) a který je v samotných USA považován za špičkový. Předesílám rovnou, že šlo o milé překvapení. Hosté se totiž v přívětivém akustickém prostředí svatojiřské baziliky (23. 6.) představili nejen jako pozoruhodně erudovaný smíšený sbor komorního typu, nýbrž i jako těleso, jež se obejde bez berliček podbízivě odlehčeného repertoáru a je schopno s nad-hledem (zpaměti) interpretovat velmi náročná čísla a cappellového reper-toáru. Tak například hned na úvod zařazené Sweelinckovo Cantate domino mu znělo jemně a lehce a jímavý mollově zabar-vený madrigal Thomase Weellese (When Davs Heard) se mu odvíjel v přes-ně nasazovaných vertikálách, evoku-jících varhany. O tom, že máme před sebou skutečně vyspělý ansámbl, nás ovšem definitivně přesvědčila samozřejmost, s jakou se tento minnesotský sbor zmocnil virtuózně rozjásaného Telemannova moteta „Jauch-zet dem Hern alle Welt“ (připisovaného též Bachovi – BWV Anh. 160). Byl to nádherný obraz vyspělého baroka, lehounce figurovaný, spontánně „rozhýbaný“, ozvláštněný efektními subito – dynamickými zvraty a při-tom ve srovnání s obecným evropským pojetím přirozeně civilní.

Z romantického repertoáru nám Arm-strong se svými svěřenci nabídl vedle zajímavě fugatovaného Dettova Ave Maria největší zážitky v nádherném Mendelssohnově sboru „Denn er hat sinen Engeln befohlen über dir“, podaném v příkladně vláčných frázích (jímavé alty!), a v Brucknerově sytě homofonním pásmu „Os Justi“, rozkrytém (na Brucknera) až nečekaně poeticky, odmonumentalizovaně, s báječně vychutnanými efekty harmonických průtahů. Snad největší překvapení nás ovšem čekalo v druhé půli večera, ve které jsme mohli mezi sborovými spirituály (v nichž byli hosté pochopitelně ve svém živlu) a čísly přídavkového charakteru vyslechnout i Mes-siaenovo „O sacrum convivium“.
Přiznám se, že jsem takový interpretační nadhled od amerických studentů nečekal. Moderní sbory jim zněly přirozeně, barokní polyfonie možná i o poz-nání spontánněji, než jsme zvyklí a ro-mantická hudba jako by měla v jejich podání dokonce blízko k francouzskému kouzlení s barvami a slovanské vláč-nosti.

17.9.2001 Miloš Pokora | rubrika - Recenze

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Časopis 18 - sekce

DIVADLO

Bouře hra Williama Shakespeara

Bouře

Bouře
Ctnost a šlechetnost je víc než msta. Britská filmová adaptace divadelní hry Williama Shakespeara (19 celý článek

další články...

HUDBA

Zemřel Dušan Grúň

Dušan Grúň

Zemřel slovenský legendární zpěvák Dušan Grúň (*26. 5 1942 - †22. 4. 2024). Narodil se v Žilině, ale jeh celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Film na motivy povídek Oty Pavla

Smrt krásných srnců

Smrt krásných srnců
Český film Karla Kachyni, od jehož narození minulý týden uplynulo 100 let, na motivy po celý článek

další články...