zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Nové CD Bambini di Praga

Repro alba Scena.cz

  

Nové CD předního pražského dětského pěveckého sboru Bambini di Praga přináší převahu duchovního vokálního a vokálně instrumentálního repertoáru. K to--mu odkazuje i celkový titul AVE VERUM CORPUS, zvolený podle názvu Mozartovy skladby. Při trochu větší dramaturgické péči by se jistě bylo podařilo dotáhnout tuto povahu disku s dů-sledností do konce. Jakkoliv totiž Bambini zpívají znamenitě Tři ženské sbory Bedřicha Smetany (neměly by se uvádět jako pouhé Tři sbory: je to nepřesné, skladatel dílo nazval Tři ženské sbory) a také Myslivečkova Nokturna, dostávají se zde tyto skladby do souvislostí, jež jsou jejich povaze cizí – a naopak také narušují duchovní zaměření, jaké navodil název celku i předešlá díla. Tato nedůslednost ovšem nenarušuje uměleckou hod-notu disku: jsou to všechno krásné a vážné sbory nebo písně v originální podobě. Jakýmsi nedopatřením či spíš nedostatkem vkusu se sem však dostala skladba sice duchovní a slavná, ale znetvořená velmi nevhodnou úpravou: Schubertovo Ave Maria. Origi-nální strukturu skladby – melodii v sólovém sopránu a klavírní doprovod – totiž v pozadí doprovázejí sborové akordy na vokál a la Kostelanetzových smyčců, módních v populární hudbě cca konce 50. let. Je to slohově velmi nevhodné a čistotu Schubertovy slavné písně taková úprava velmi kazí. Navíc problematizuje nahrávku této písně a také Bizetovo Agnus Dei zvláštní zcela nedětská úpornost sólového sopránu: je to projev sice intonačně čistý, ale ve výrazu i témbru nehezký.

Sbor sám je ovšem interpretačně dokonalý, velká většina skladeb má svou jedinečnou tvář, odpovídající jejich slohu i komposiční struktuře. Je skvělé, že se tu i mezi převahou proslavených a často zpíva-ných světových titulů zna-menitě uplatnila i dvě soudobá česká díla: Magnificat Jana Hanuše a Gau-dete et exultate Zdeňka Lukáše, jež dostala na disku zvláštní dramaturgickou preferenci: první celý program zahajuje, druhé uzavírá.
Zvukové řešení nahrávek vychází z duchovní povahy celku: zejména skladby bez nástrojového doprovodu mají dlouhý chrámový dozvuk. Také tady se nevyplácí dramaturgická nedůslednost celku: Smetanovy sbory např. tak dlouhý dozvuk nepotřebují.
AVE VERUM CORPUS Jan Hanuš: Magnificat, Wolfgang Amadeus Mozart: Ave verum corpus, Giovanni Pierluigi da Palestrina: Pueri hebraeorum, Josef Mysliveček: Tre notturni, Jan Campanus Vodňanský: Rorando coeli, Franz Schubert: Ave Maria, Giovanni Gabrieli: Alma cortes´e bella, César Franck: Panis angelicus, Bedřich Smetana: Tři sbory, Georges Bizet: Agnus Dei, Francis Poulenc: Ave Maria, Zdeněk Lukáš: Gaudete et exultate, Bambini di Praga, řídí Blanka Kulínská a Bo-humil Kulínský, Kateřina Kalvachová a Veronika Vítová – dětská sopránová sóla, Ludmila Čermáková – klavír, cembalo, varhany. Multisonic 31 0528-2 231

29.10.2001 Jaroslav Smolka | rubrika - Recenze