zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Nad duchovními ohlasy

Jedním z tradičních míst konání koncertů mezinárodního festivalu duchovního umění Svatováclavské slavnosti se stala Jubilejní synagoga a jako jedno z pořadatelských míst byla zvolena i pro jeho desátý ročník. Na koncertě 25. září se však bohužel setkalo příliš protichůdně působících prvků, než aby koncert bylo možno označit za zdařilý. Už jeho název –– „Duchovní ohlasy v židovské hudbě“ – se míjel s dramaturgií. Na programu byla díla Petra Pokorného, Gideona Kleina, Arnolda Schönberga, Viktora Ulmanna a Alexandra Zemlinského.

V širším slova smyslu bychom mohli považovat za „duchovní“ inspiraci křehký symbolismus Maurice Maeterlincka nebo milostnou poezii Louďse Labé, považovat však za „duchovní ohlas“ dodekafonní strukturu Schönbergových klavírních cyklů op. 11 a op. 19 žádá hodně velkou výkladovou licenci. I na otázku, zda skladby tohoto koncertu reprezentují židovskou hudbu, bychom vlastně museli odpovědět záporně. Otázku, co je vlastně židovská hudba, klademe z hlediska religiózního nebo etnického. Zemlinskému, Schönbergovi, Kleinovi i Ulmannovi byl židovský původ „připomenut“ teprve zákony Třetí říše a právě ony ztotožňovaly židovský původ se stylovými znaky (v jejich výkladu negativními) tvorby. Všichni čtyři jmenovaní skladatelé se však ve své době podíleli na kultuře střední Evropy. S místem konání – Jubilejní synagogou – neměl tedy zvolený program nic společného. Prostor neposloužil ani akusticky. Nejen, že nemohlo být rozumět, ale nepomohl ani úzkému, rovnému, ostrému hlasu Stephanie Haas. Stephanie Haas nevystupovala v Praze poprvé. Píseň Petra Pokorného Fastnacht je jí věnována a v její interpretaci ji už známe. V dalším programu však tentokrát Stephanie Haas neudělala dobře, zvolila-li namísto šansonového či songového repertoáru (jako byl při jejím nedávném vystoupení v Praze Kurt Weill) náročné písně s velkým rozsahem, vyžadující hlas, schopný dynamických a barevných odstínů. Ať už se jednalo o Tři písně op. 1 Gideona Kleina či Šest sonetů podle Louďse Labé Viktora Ulmanna, byly po této stránce za hranicemi zpěvaččiných možností. V níže položených Šesti zpěvech Alexandra Zemlinského ji ovšem zase překrýval zvuk klavírního doprovodu. Pianistka Gunilde Cramer kromě doprovodu písní zahrála oba výše zmíněné Schönbergovy cykly (Šest malých kusů op. 19 a Tři kusy op. 11) s technickou jistotou, ovšem na špatném nástroji a v naprosto nevyhovujících akustických podmínkách. A tak pro mne nejhezčím zážitkem byly poetické překlady Petra Pokorného v programu.

11.11.2001 | rubrika - Festivaly

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Festivaly

Lípa Musica přichází s pestrým programem

Jiří Pavlica

Světová premiéra Beaty Hlavenkové, odvážný projekt soudobé hudby se sólistou Danielem Matejčou a dirigentkou A ...celý článek


Festival Za poklady Broumovska s prvomájovou předehrou

Matthias Kirschnereit

Ve středu 1. května 2024 zazní první z koncertů 19. ročníku festivalu Za poklady Broumovska. Během festivalové ...celý článek



Časopis 19 - sekce

HUDBA

Hudební tipy 20. týden

Jitka Molavcová a Jiří Suchý (Árie měsíce)

13. komnata Kuby Ryby
Hudebník, skladatel, textař, zakladatel nejznámější punk-popové skupiny Rybičky 48, b celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Velkolepá válečná freska

Příliš vzdálený most

Příliš vzdálený most
Velkolepá rekonstrukce útoku spojeneckých výsadkářů za 2. světové války v rámci operac celý článek

další články...