zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Možná zápis do Guinessovy knihy

Ilustrační foto archiv

  

Šanci zápisu do Guinessovy knihy rekordů má možná turné Státní opery Praha do Japonska (24.10.-24.11.). Během třicet dva dnů uvedl pražský soubor dvaadvacetkrát Verdiho Aidu v 21 městech téměř po celém Japonsku od jihu na ostrově Kjušu ve městě Kagošima až k severu na ostrově Hokkaido ve městě Sapporo. Při cestování letadlem, rychlovlaky Hikari a Kodamo a autobusem ujel soubor celkem 5 445 kilometrů. Vystupoval v sálech, jejichž kapacita se pohybovala od 1600 až do 2700 míst a které byly téměř všechny naprosto vyprodány. Sály jsou budovány jako víceúčelové k pořádání divadelních představení i koncertů a vynikají vesměs naprosto perfektní akustikou.
Letošní turné bylo v pořadí již čtvrtým hostováním Státní opery v Japonsku. Poprvé byla uvedena Kouzelná flétna v roce 1996, podruhé opět Kouzelná flétna v roce 1998 a potřetí Kouzelná flétna a Netopýr v roce 2000. Inscenace Aidy, kterou dirigovali střídavě italský dirigent Giorgio Croci a Jiří Mikula v režii Petara Selema, se setkala s mimořádným ohlasem a přijetí některých představení, jako například v tokijské slavné hale Bunka Kaikan, ve Festivalové hale v Osace nebo ve městě Okaja byla doslova manifestační. Vysoce zaujal výkon orchestru, sboru i baletu, oceňováno bylo výtvarné řešení – zcela funkční mobilní scéna Hafize Abdela Farghaliho, která umožňovala mimořádně rychlou montáž a demontáž naprosto nezbytných při prakticky denních střídání měst. Plné absolutorium si zaslouží jak česká tak i japonská jevištní technika. S obrovskými ovacemi se setkali všichni sólisté, zejména obě Aidy - Anda Louise Bogza a Jordanka Derilová a obě Amneris - Galia Ibragimová a Jiřina Přívratská, ale i ostatní pěvci, představitelé Radama – Francesco Petrozzi a Nikolaj Višňakov, Amonasra – Johannes von Duisburg a Richard Haan, Ramfise – Jurij Kruglov a Oleg Korotkov, krále - Milan Bürger, posla - Lubomír Havlák a kněžky - a Mária Haan.

Magnetem šesti představení ve městech Osaka, Nagoja a Tokio (čtyřikrát) byl slavný argentinský tenorista José Cura, kterého japonské publikum mělo možnost již poznat právě v roli Radama v roce 1998 při jednom z prvních představení v nově postavené tokijské opeře. Jeho výkon byl pěvecky i herecky naprosto impozantní. José Cura se projevil i jako vynikající kolega, když například na všech akustických zkouškách dbal na to, aby byly dostatečně hlasité odposlechy orchestru a aby si všichni sólisté měli možnost prověřit akustiku v nejednou extrémně velkých prostorech jeviště a hlediště. Mimořádně spokojen byl s výkony Jordanky Derilové a Galii Ibragimové.
Turné bylo precisně organizačně připraveno agenturou Konzerthaus Japan. Její ředitel pan Kobajaši plánuje již dnes další hostování Státní opery Praha, a to s inscenacemi Tosky v titulní roli s Marií Guleghinou a s inscenacemi Kouzelné flétny a Netopýra. Večery s Curou, Bogzou a Ibragimovou posunuly jednoznačně Státní operu Praha mezi světovou operní elitu.

27.11.2001 PhDr. Jitka Slavíková | rubrika - Zprávy

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Časopis 18 - sekce

HUDBA

Ska Wars v Malostranské Besedě

Green Småtroll

Reggae vrací úder. Mezinárodní den Hvězdných válek každoročně připadá na 4. května, letos Prahu ale uchvátí po celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Hudba Pink Floyd a obraz Karla Zemana se propojili

The Dark Side Of The Moon Competition

Při příležitosti 50. výročí alba The Dark Side of the Moon se hudba skupiny Pink Floyd stala součástí díla Kar celý článek

další články...