Otmar Mácha (1922): NENÁVISTNÁ LÁSKA
Státní opera Praha zahájila v letošní sezóně nový projekt nazvaný Bušení do železné opony, jehož principem je vytvoření platformy pro uvádění soudobých děl převážně mladých skladatelů v inscenaci mladých interpretů v podobě scénických skic, které vyzkouší divadelní účinnost děl. Třetí premiérou Bušení je právě Nenávistná láska od Otmara Máchy 17.3. 2002. Do konce této divadelní sezóny bude v rámci Bušení do železné opony ještě uvedena premiéra opery Wir Spielen Frieden Jörna Arnecka.
Libreto Nenávistné lásky napsal Jiří Bednář volně podle básní amerického spisovatele Robinsona Jefferse. Tématem opery jsou zásadní otázky života a smrti, nenávisti a lásky mezi mužem a ženou. Komorní příběh rodiny, v níž se osobní tragédie stává údělem všech jejích členů. Děj se odehrává v odlehlé části jakési země, na stavbě silnice, symbolu nekonečnosti.
Nenávistnou lásku složil Otmar Mácha v roce 1999 a přihlásil ji do Mezinárodní soutěže Nová opera pro Prahu, kterou vypsal intendant Státní opery Praha Daniel Dvořák u příležitosti festivalu „Praha - evropské město kultury 2000“. Nenávistná láska získala v této soutěži čestné uznání. Ačkoliv se Máchova opera svým rozsahem vymyká původnímu vymezení projektu Bušení do železné opony (jedná se o celovečerní dílo, z něhož budou provedeny pouze fragmenty), využila dramaturgie SOP v tomto případě možnosti realizovat dílo, které již bylo zkomponováno a navíc oceněno v soutěži.
Otmar Mácha (skladatel) se narodil 2. října 1922 v Ostravě. Studoval na pražské konzervatoři skladbu u Josefa Řídkého. V letech 1945-1962 působil jako hudební režisér a dramaturg Československého rozhlasu, poté začal působit jako skladatel ve svobodném povolání. Zkomponoval řadu scénické hudby pro film, TV, rozhlas a také hudbu pro děti.
Do dějin opery se zapsal již svou prvotinou Polapená nevěra, která se dočkala několika inscenací. Složil sedm oper (Jezero Ukereve, Růže pro Johanku, Kolébka pro hříšné panny), z nichž je Nenávistná láska je zatím poslední. Dále zkomponoval balet Broučci, oratorium Testament Jana Ámose Komenského, Variace pro symfonický orchestr, tři sinfonietty a mnoho dalších orchestrální, komorní a vokální děl.
Osoby a obsazení: Helena (Žana Afanasjeva); Roland (Václav Sibera); Marek (Jan Ondráček ); Dany (Josef Moravec); Matka (Sylva Čmugrová).
Světová premiéra 16. 3. 2002 v 19.30 v Městském divadle v Karlových Varech; 17. 3. 2002 ve 20.00 ve Státní opeře Praha.
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Články v rubrice - Zprávy
FOK zveřejnil program jubilejní 90. sezóny
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK zahájí 90. sezónu provedením monumentální Symfonie tisíců Gustava Mahlera ...celý článek
Novinky z Institutu Pavla Šmoka
V Institutu Pavla Šmoka (IPŠ) v Braníku je i v roce 2024 zpřístupněna videotéka se studovnou s archivem tiskov ...celý článek
Časopis 20 - sekce
DIVADLO
Adam Kořán: Připadám si již natolik odvážný, že mohu svobodně tvořit
S mladým hercem Adamem Kořánem jsme se sešli po české premiéře inscenace ŠPÍNA, kde ztvárnil postavy Kevina La celý článek
HUDBA
J. Bernardt představí v Praze novou desku
Belgický zpěvák, skladatel, hudebník, producent, inženýr, programátor, člen alternativní rockové kapely Baltha celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Životopisné drama Hilma
Hilma
Její umění neuznávalo hranice viditelného světa ani společenských konvencí. Švédské životopisné drama celý článek