zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Evžen Oněgin v Plzni

Foto archiv

  

Opera Petra Iljiče Čajkovského Evžen Oněgin patří ke klenotům světové operní literatury svou originalitou i vzácnou symbiózou hudby a slova. V Plzni byla nově inscenována 8. 6. – už po čtrnácté, poprvé však v ruském originále.
Plzeňský inscenační tým vyšel z podstaty díla bez zásadních rušivých elementů. Scéna Jana Duška využila točnu k rychlým přestavbám. Prostředí jednot-livých obrazů charakterizovala pomocí realistických prvků (postel, psací stůl v dopisové scéně Taťány) nebo symbolických prvků navozujících spíše náladu. Příkladem jsou siluety košatých stromů v sadu, holé siluety stromů v zimní scéně souboje Lenského a Oněgina či velký křišťálový lustr na plese. Otázkou zůstává scénické řešení velkého plesu v 6. obraze, který působil stísněným dojmem a nebyl tak dostatečně odlišen, s výjimkou kostýmů, od domácího plesu u Lariných. Na tuto skutečnost nejvíce doplatil balet, který postrádal velkorysost prostoru i choreografie (Pavel Ďumbala) jak v Polonéze, tak i v Ecossaise.

Ivana Brádková oblékla dámský sbor do jakési rustikální elegance. Zářivá krémová barva kostýmů dotvořila půvabnou scénu s kutálejícími se jablíčky ve 3. obraze. Pánské oblečení ctilo dobu jak u sólistů, tak i sboru. Méně šťastnými se jevily kostýmy pro Taťánu, které nevycházely z typu představitelky.
P. I. Čajkovskij napsal v záhlaví své opery „lyrické scény ve třech dějstvích“. Lyrismus a citové rozechvění charakterizují partituru od prvních taktů předehry. Právě onen lyrismus jsem v hudebním nastudování Jiřího Štrunce nejvíce postrádala. Pasáže rázu recitativního málo postihovaly text, a tak se smazával kontrast s místy kantabilními. Nejvýrazněji se tento nedostatek projevil v dopisové scéně Taťány a jejích duetů s chůvou. Silnou stránkou hudebního nastudování byla místa dramatická, které Jiří Štrunc vystavěl naprosto přesvědčivě. Premiérový výkon orchestru byl na úrovni s minimálními kazy, které neohrozily celkový příznivý dojem. Sbor vedený Zdeňkem Vimrem podal standardní výkon s výjimkou vstupního sboru, kdy došlo ke kolizi tempa s orchestrem.
Režie Jana Štycha působila nenásilně. Škoda, že se mu ve spolupráci se sólisty v řadě případů nezdařilo hlubší prokreslení postav. Na tuto skutečnost doplatil především Oněgin Romana Janála. Jeho prvoplánové světáctví působilo vnějškově a příliš jednostranně. Tento fakt se bohužel promítl i do jeho hlasového projevu. Janálův krásný vyrovnaný baryton zněl neustále ve vysoké dynamické hladině, což nejvíce vadilo v ansámblech, z nichž jeho hlas stále vyčníval. Nejvíce pak v duetu s Lenským před soubojem, který Čajkovskij předepsal v pianu. Hlas Valentiny Čavdarové je svým témbrem jako stvořený pro roli Taťány. Zejména její dopisová scéna patřila k vrcholům představení. Méně se jí zdařila přeměna dívčí Taťány v kněžnu Greminu, dámu velkého světa Petrohradu. Závěrečný duet s Oněginem postrádal dramatičnost jak v jejím hlasovém, tak i hereckém projevu. Olze Jany Tetourové chybělo více bezprostřednosti a nehrané radosti. Její koketování s Oněginem byla koketerie zralé ženy, nikoliv dívky, která způsobí tragedii z dětinské nezodpovědnosti. Ideálním představitelem Lenského je Aleš Briscein – díky svému zjevu, plastickému hlasovému projevu, věrohodnosti herecké a v neposlední řadě prožitku. Jen zřídkakdy jsme svědky tak komplexního výkonu. Jevhen Šokalo svým krásným širokým basem vypověděl vše o své pozdní lásce k Taťáně. Škoda, že solidní pěvecký výkon Evy Klečkové v roli Lariny nebyl násoben také hereckým projevem. Její Larina již svou chůzí působila příliš dívčím dojmem. Ve vzácné shodě pěvecko-herecké vytvořila roli Filipěvny Libuše Márová. Jan Adamec obdařil Triqueta volnými výškami, méně však kantilénou.

26.7.2002 Lilka Ročáková-Rybářová | rubrika - Recenze

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Časopis 18 - sekce

DIVADLO

Divadelní tipy 18. týden

Spálená 16 (Studio Ypsilon)

Jári
Policejní rada Vacátko z legendárního seriálu Hříšní lidé Města pražského, herec Jaroslav Marvan, od j celý článek

další články...

HUDBA

Společně s Medial Banana si zaplaveme v moři času

Medial Banana

Slovenská kapela Medial Banana vydala novou desku a nyní s ní vyráží na turné. Brněnským fanouškům novinku Mor celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Film na motivy povídek Oty Pavla

Smrt krásných srnců

Smrt krásných srnců
Český film Karla Kachyni, od jehož narození minulý týden uplynulo 100 let, na motivy po celý článek

další články...