zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Dirigent Libor Pešek - 80 let

Dirigent Libor Pešek

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Zmatený poutník
Medailon proslulého dirigenta Libora Peška natočil v roce 1991 fenomenální dokumentarista Jan Špáta. Pořad uvádíme k osmdesátinám nestárnoucího, světově proslulého hudebního mága.
Klasik českého dokumentu Jan Špáta natočil v roce 1991 portrét dirigenta Libora Peška, kterému v té době bylo padesát osm let. Většinu filmu nahlížíme do dirigentské kuchyně vynikajícího hudebníka. Jan Špáta nám zprostředkoval jeho angažmá v anglickém Liverpoolu i práci s Českou filharmonií. Libor Pešek tvrdí, že člověk se nemá brát vážně, ale má brát vážně práci, kterou zrovna dělá. Říká, že si nikdy nepřipadal jako pán, pořád se cítí jako kluk. "Život se mi líbí, zvlášť když mám volno."
Libor Pešek je vnímavý, laskavý a múzický člověk. Jako dirigent je znám po celém světě. Vysílání: 22.6., 21.55 hod., ČT2.

Osudová noc
Jubilant Libor Pešek diriguje koncert z festivalu Prague Proms 2012 ze Smetanovy síně Obecního domu v Praze. Skladby M. Ravela: Šeherezáda, tři písně na verše T. Klingsora a Pavana za mrtvou infantku, G. Mahlera: Pět písní na verše F. Rückerta a L. van Beethovena: Symfonie č. 5 c moll Osudová, op. 67 hraje Český národní symfonický orchestr. Sólistka D. Pecková - mezzosoprán. Režie S. Vaněk (Premiéra).
8. ročník festivalu Prague Proms 2012 byl časově rozprostřený do více než měsíčního období a zájemcům nabídl celkem 17 koncertů nejrůznějších hudebních žánrů. My vám nabízíme záznam koncertu z 28. června ze Smetanovy síně Obecního domu v Praze s reprezentativním francouzsko-německým repertoárem. První část večera patřila především naší přední mezzosopranistce Dagmar Peckové, v jejímž provedení zazněl v úvodu cyklus Tří písní na verše Tristana Klingsora nazvaných Šeherezáda francouzského skladatele Maurice Ravela. Ten byl celoživotně fascinován křehkým a exotickým světem Orientu. Přesto, že se jedná o jednu z raných Ravelových orchestrálních kompozic, prozrazuje vyzrálé dílo, vyvážené, osobité a mistrně vypracované do nejmenších detailů. Hudba Maurice Ravela zazněla i dále v koncertu a byla to Pavana za mrtvou infantku, jejíž klavírní podoba vznikla už roku 1899, skladatelova následná instrumentace snový obraz plný melancholické nálady a jímavého vyznění ještě více umocnila. Dagmar Pecková pak zakončila první část koncertu cyklem Pěti písní na texty Friedricha Rückerta pro mezzosoprán a orchestr skladatele Gustava Mahlera. Závěr celého večera patřil Symfonii č. 5 c moll zvané “Osudová„ Ludwiga van Beethovena. Dílu, které je spojeno s poměrně dlouhým tvůrčím procesem - vznikalo v úseku let 1804-1808 - a poprvé bylo provedeno pod taktovkou skladatele 22. 12. 1808 v legendárním Divadle na Vídeňce. Program koncertu zazněl v provedení Českého národního symfonického orchestru, který hrál za řízení svého šéfdirigenta Libora Peška. Vysílání: 22.6., 22.40 hod., ČT2.

16.6.2013 22:06:52 Redakce | rubrika - Z éteru

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Z éteru

Z první řady: Rusalka z Toulouse

Rusalka z Toulouse

A. Dvořák: Rusalka z Toulouse
Lyrická pohádka o třech dějstvích na libreto J. Kvapila v podání souboru Théa ...celý článek


Rok české hudby – Smetana 200

Bedřich Smetana

Ecce Homo Bedřich Smetana
Pohnutý život a geniální dílo velikána české hudby 1824–1884 v dokumentu Ma ...celý článek



Časopis 18 - sekce

HUDBA

Ivan Hlas – 70

Ivan Hlas – Pramínek času

Ivan Hlas – Pramínek času
Muž mnoha profesí a jedna z legend české hudební scény Ivan Hlas se u příle celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Fotografie Miloše Budíka v Praze

Vila Tugendhat ve fotografii Miloše Budíka

Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním celý článek

další články...