Rozhovor s pěvkyní Ludmilou Dvořákovou
autor: archiv
zvětšit obrázekOperní pěvkyně Ludmila Dvořáková poskytla Supraphonu rozhovor u příležitosti prvního vydání jejích dnes již historických zvukových záznamů na CD. Orchestr Národního divadla v Praze řídil manžel pěvkyně Rudolf Vašata.
Pamatuji si i nepodstatné detaily, jak jsem bloudila tramvají, hledala studio Domovina a přišla o deset minut pozdě, což se mi nikdy předtím nestalo! Repertoár jsme do detailů připravili s manželem, pro mne nešlo o nic nového, všechny úlohy jsem už měla zažité z jeviště. Ale nahrávala jsem vždycky nerada, cítila jsem se spoutaná pevným postavením mikrofonu i malým prostorem, kde se žádná scéna nemohla hlasově ani výrazově rozvinout tak plně, jako na jevišti.
České opery se tehdy mimo Československo hrály jen vzácně. Doma jsem nastudovala a zpívala tuším třináct českých rolí, ale v Berlíně jen Cizí kněžnu v Rusalce. Občas přišla příležitost k písním – v Berlíně Smetana, v Paříži Martinů a Janáček, ve Washingtonu Smetana a Dvořák a v Londýně Dvořákovy Biblické písně s Londýnskou filharmonií. Nově jsem se na scéně setkala jen s Kostelničkou, poprvé v Ženevě česky, pak v Hannoveru, Stuttgartu a Vídni německy a mezitím jednou v Brně zase česky.
Do Bayreuthu mě pozval Wieland Wagner, skladatelův vnuk. Festivalové divadlo projektoval sám Richard Wagner a podařilo se mu to ideálně: orchestr hraje pod jevištěm a každý hlas tam báječně zní. Ale hlavně je v Bayreuthu dlouhý čas na přípravu, po celý měsíc jsou denně zkoušky, sólisté jsou obklopeni Wagnerovou hudbou od rána do večera, doslova z každého okna zní hra nebo zpěv. Pro soustředěné studium je tam dokonalé prostředí. Měla jsem angažmá na Venuši, Gutrune, Brünnhildu ve Valkýře a v Siegfriedovi, Ortrudu a Kundry.
V původním divadle jsem zpívala v první sezoně jen Fidelia, ale zato jsem seděla v šatně u zrcadla, kde měla pamětní destičku Ema Destinnová. To byl úžasný zážitek. Nová budova je úplně jiná, tam jsem zpívala Isoldu, Ortrudu, Sentu a Chrysothemis. Komfort je nesrovnatelně větší, prostor také a akustika vynikající. Ale ta historie se už nedá zopakovat.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Bílá Voda míří na prkna naší první scény
Činohra národního divadla chystá dramatizaci románu Bílá voda od spisovatelky Kateřiny Tučkové. Premiéra 9. kv celý článek
HUDBA
Levnější lístky na Brod 1995 jen do dubna
Za necelé čtyři měsíce 17. srpna se v Českém Brodě uskuteční v pořadí 11. ročníku hudebního festivalu Brod 199 celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Velikáni filmu... Karel Kachyňa
Setkání v červenci
Úsměvná letní romance o nenadálé lásce. Český film uznávaného režiséra Karla Kachyni, od celý článek