Miniatury 2014
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekOblíbeným formátem jak ze strany tvůrců tak obecenstva se staly baletní MINIATURY, drobné ale i rozsáhlejší choreografické práce členů baletu Národního divadla, kteří mají chuť vyzkoušet si něco jiného než jen tanec. Letos se Miniatury uskutečnily ve Stavovském divadle už po desáté a zúčastnil se jich patrně rekordní počet autorů - celkem jedenáct s deseti díly.
Tématicky velmi pestrý program zahájil Matěj Šust s "cool" příběhem z podsvětí nazvaný "Problém", o němž se v podtitulu praví, že je podle skutečné události. V kontrastu s drsnou atmosférou a černým humorem Problému se nese choreografie Caue Frias Duarte s titulem "Caminhos Cruzados" v duchu krásného tance na špičkách, jemuž odpovídají jednoduché černo zelené kostýmy i melodická hudba.
Pro naše prostředí není bez zajímavosti, že autor a všichni interpreti jsou cizinci, což hodně napovídá o mezinárodní sestavě baletu Národního divadla. Letošním hitem jak se zdá se stalo tango. Zaznělo v programu hned dvakrát - ve výjevu z tančírny Jana Adama jako komické Apasionado Tango a jako v celku nevýrazný duet Tango de deux Jiřího Horáka ve druhé půlce večera. Barokní hudbu přenesly zajímavě do pohybové řeči směřující k současných trendů ve skladbě Finding Common Ground Alice Petit a Morgane Lanoue, autorky a zároveň interpretky. Zuzana Šimáková a Jonáš Dolník zkoumali své osobnosti pomocí obrazů v celé soustavě sochařsky utvářených zrcadel v poněkud delší a složitěji komponované skladbě Zoom, v níž se střídaly až trochu jednotvárně party dvojic a jednotlivců.
Opožděný silvestrovský večírek zorganizoval Marek Svobodník a spol ve ND3 Petit Cord, v němž byli napadeni Kylián a Mozart. Ve scénce nechyběly pojízdné šaty, ekvilibristika se sklenicemi a láhvemi a jízda na kolečkových bruslích, to vše opepřeno až lascivními žerty, jimiž se však obecenstvo živě bavilo. Syrovým námětem proměnil rázem náladu Štěpán Pechar s choreografií Dead Skin, v níž si také zatančil vraha a sebevraha. I po hudební stránce (Clint Mansell) pozoruhodný nevelký útvar překypující přesně provedenými fyzicky náročnými figurami patřil k tomu nadprůměrnému. Zvláštně a jako z "jiných časů" zapůsobila skladba Lionela de Baysera, zřejmě nejkratší, pojmenovaná Soliloquy na hudbu Alfreda Schnitkeho (K)ein Sommernachtstraum, v níž "zmateného prince" ztělesnil Sergi Nicolau.
Zlaté pravidlo - to nejlepší nakonec se uplatnilo i tentokrát. Ondřej Vinklát přivedl v Jakoby (podtitul Pro mou sestru Jitku) na jeviště dva muže a dvě ženy (Kristýnu Němečkovou, Ayu Watanabe, Viktora Konvalinku a Kryštofa Šimka). Nad scénou je nakloněno velké zrcadlo, v němž se počet tančících zdvojnásobí a současně jsou vidět i z neobvyklé perspektivy. Od zrcadla vedou lana, která všichni různě napínají a uvolňují a v závěru s nimi srovnají zrcadlo jako stěnu. Nápaditá současná choreografie, hudba i scéna ladí, zapadají bez zádrhelů do sebe. Vzniklo zde pozoruhodně zralé dílko, které signalizuje, že se rodí nová choreografická hvězda. Bude Ondřej Vinklát stejně vynikajícím choreografem jako je tanečníkem?
Více i méně zdařilé humorné i vážné Miniatury opět ukázaly, že talenty a nápady jsou po ruce a že je dobré, že se takto mohou dostat ke slovu.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Hádka o umění v divadle Reduta
Slavná komedie Yasminy Rezy Obraz slaví 30 let. A nemohla si dopřát lepší oslavu než premiéru26. 4. 2024 od 19 celý článek
HUDBA
Anna K. představila svoje Údolím včel
Dlouholetá populární stálice na české hudební scéně, zpěvačka Anna K., po šesti letech opět vystoupila a to 25 celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Kino Art: Na Chesilské pláži a Daleko od Reykjavíku
Na Chesilské pláži
Jiná doba, jiná láska. Britská adaptace stejnojmenného románu Iana McEwana, nominovaného celý článek