zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Klobouk dolů: Glenn Gould (1/2)

Glenn Gould

autor: Česká televize  

zvětšit obrázek

Kongeniální pianista Bachovy hudby
Úvodní část dvoudílného dokumentárního portrétu úžasného torontského klavíristy Glenna Goulda (1932–1982), který ve dvaatřiceti letech ukončil zářivou koncertní kariéru a jako jeden z prvních docenil mocný vliv médií. Jeho matka chtěla z něho mít pianistu již od narození, a tak vyrůstal v prostředí plném hudby a již v útlém dětství si zamiloval rozhlas, médium, kvůli němuž později opustil svou koncertní kariéru. Proslul především interpretacemi skladeb Johanna Sebastiana Bacha, ale k jeho oblíbeným skladatelům patřili také L. van Beethoven, Sibelius, Richard Strauss, Prokofjev, Hindemith i Skrjabin, zároveň psal i vlastní hudbu.

Proti jeho názoru, že umělec měl by pracovat v ústraní a zůstat anonymním („ideální poměr umělce k publiku je jeden k nule“), je postaven názor slavného houslisty Yehudi Menuhina, jemuž atmosféra živých koncertů bohatě vynahrazuje technické nedostatky. Střet umělce s každodenním světem líčí epizoda, v níž pianista poslouchá ve studiu vlastní nahrávku, zatímco mistři zvuku debatují o škodlivosti černé kávy se smetanou z automatu. To, že se Gould uměl konzumnímu světu postavit, dokládá naopak historka o jeho úspěšném podnikání na burze. Byl svérázný puntičkář, osamělý fanatik hudby, těžký introvert a jeho nahrávky dodnes fascinují posluchače na celém světě.
Glenn Gould v mistrovské pozdní próze Thomase Bernharda "Ztroskotanec" představuje „inkarnaci“ oněch vlastností, o něž usiluje většina Bernhardových hrdinů: dokonalost, sebedisciplína a úzkostlivá touha po řádu všech věcí. Během klavírního kurzu se v salcburském Mozarteu setkávají Glenn Gould, Wertheimer a vypravěč. Poté, co vyslechnou neuvěřitelný Gouldův interpretační výkon, se Wertheimer i vypravěč rozhodnou navždy opustit hudební dráhu. Toto rozhodnutí je přivede k psaní: zatímco vypravěč se neúspěšně pokouší sepsat studii o Gouldovi, Wertheimer (kterého Gould vždy nazýval ztroskotancem) se ponoří do duchovědy, která jen prohloubí jeho skepsi mířící až k nejzazšímu zoufalství: sebevraždě.
Vysílání: 10.6., 20.20 hod., ČT art
Opakování: 12.6., ČT art., 16.6., ČT art

2.6.2014 08:06:50 Redakce | rubrika - Z éteru

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Z éteru

Z první řady: Rusalka z Toulouse

Rusalka z Toulouse

A. Dvořák: Rusalka z Toulouse
Lyrická pohádka o třech dějstvích na libreto J. Kvapila v podání souboru Théa ...celý článek


Rok české hudby – Smetana 200

Bedřich Smetana

Ecce Homo Bedřich Smetana
Pohnutý život a geniální dílo velikána české hudby 1824–1884 v dokumentu Ma ...celý článek



Časopis 18 - sekce

DIVADLO

Rodinný festival Nuselské dvorky 2024

Nuselské dvorky

Po roční pauze se vrací do nuselských vnitrobloků tradiční rodinný festival Nuselské dvorky, který od samého p celý článek

další články...

HUDBA

Společně s Medial Banana si zaplaveme v moři času

Medial Banana

Slovenská kapela Medial Banana vydala novou desku a nyní s ní vyráží na turné. Brněnským fanouškům novinku Mor celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Film na motivy povídek Oty Pavla

Smrt krásných srnců

Smrt krásných srnců
Český film Karla Kachyni, od jehož narození minulý týden uplynulo 100 let, na motivy po celý článek

další články...