zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Balanchine / Millepied

Benjamina Millepieda  (Balet Pařížské opery)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Závěrečný přenos letošní sezóny v cyklu "balet v kině" nabídl divákům dvě díla francouzského choreografa Benjamina Millepieda, žáka George Balanchina, která nastudoval s Baletem Pařížské opery.
Jako první byl na programu KŘIŠŤÁLOVÝ PALÁC, jímž vzdal v roce 1947 George Balanchine poctu baletu Pařížské opery a francouzské taneční tradici a jenž do nové podoby upravil Benjamin Millepied.
Skladba opírající se o mladickou tvorbu George Bizeta - Symfonii C dur - napsal ji v sedmnácti letech a vycházel při ní z klasicistní (takřka mozartovské) melodiky - nemohla být nazvána příhodnějším jménem. Je dokonalou choreografickou stavbou průzračných linií a vyvážených proporcí, radostí z čistého pohybu osvobozeného od zátěže emocí a sdělování, přímou vizualizací hudby, v níž pohybové prvky klasického tvarosloví, vyostřené a explozivní, do sebe zapadají tak přesně jako součástky hodinového mechanizmu.

Harmonie existuje nejen mezi hudbou a tancem ale i mezi barvami světel a kostýmů podle představ Christiana Lacroix. Nejsilnější dynamiku nese červená v první části, s tmavomodrou ve druhé části přichází zvolnění, kdy pohyby se jen vlnivě přelévají, zelená znamená oživení a elegantní smetanová propojení, vrcholící v závěrečném jiskření všech barev zároveň. Ve spojení s virtuozitou tanečnic a tanečníků Baletu pařížské opery, scénografií a hudebním doprovodem orchestru PO pod taktovkou Philippe Jordana se pařížský "Křišťálový palác" zaskvěl nápadněji než moskevské "Drahokamy".

Zpracování řeckého mýtu DAFNIS A CHLOÉ je třetí prací Benjamina Millepieda pro Balet pařížské opery. Millepied si dal za cíl vystavět podle Ravelovy "choreografické symfonie" narativní balet o milostném vztahu Dafnise (Hervé Moreau) a Chloé (Aurélie Dupont), jemuž lidé kladou překážka, které musí odstraňovat samotná božstva. - nymfy a bůh lesů Pan.
Bukolický příběh podává ve formě velmi delikátního klasického jazyka obohaceného o četné novotvary s "fluidním" pohybovým proudem, rozvlněným jemnými křivkami. I v případě ataku temných sil - vpádu pirátské bandy - pracuje jen s náznaky síly a vyhýbá se výrazné agresivitě. Náčelník pirátů (Francois Alu) vyniká nádhernými vzdušnými "vzlety" - na to, co předvádí, snad ani slovo skok napostačuje - i piruetami.
Vedle hudby v chorálním provedení má podstatný podíl na podobě baletu scénografie Daniela Burena. Již předehra naznačuje výjimečnost - na oponě členěné svislými bílými a temně modrými pruhy se vyděluje těleso plynule proměňující svůj tvar - obdélník, čtverec, kosý čtverec, kruh. Kruhový útvar - Slunce? se objevuje i na scéně po zdvižení opony. V průběhu představení se původní objekt nepostřehnutelně rozkládá do základních geometrických útvarů - kruhu, čtverce a trojúhelníku a jeviště je nasvěcováno základními barvami spektra, které se vylévají na postavy. Tančící jsou v bílém, ženy v jednoduchých dlouhých šatech, muži ve volných "pastýřských" oděvech, protivníci v černém. Celá scénografie se v posledním okamžiku "sesune" a "přenese" na pódium. Ve slavnostní reji zde hýří zelená, žlutá, modrá a jako vykřičník Dafnis a Chloé v červeném.
V této výrazné barevnosti jakoby romantické idyle byl zasazen nečekaný konceptuální úder.
Svou "trojrozměrností" danou zesíleným důrazem na hudební a vizuální stránku směřuje balet až do blízkosti současného tance a klasická taneční náplň se tak může projevit v té nejaktuálnější podobě.

V tomto divadelním roce se naskytla díky "příznivému konkurenčnímu" prostředí několika zdrojů baletních přenosů možnost porovnávat podobné i odlišné inscenační prostředky třech světových souborů a zároveň shlédnout díla nepříliš frekventovaná, neznámá či zcela nová v tom nejkvalitnějším provedení.
Neméně bohatý repertoár čeká na milovníky baletu také v příští sezóně, kterou zahájí přenos baletu MANON z Královského baletu v Londýně 16. října 2014.

9.6.2014 12:06:16 Helena Kozlová | rubrika - Recenze

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Časopis 18 - sekce

DIVADLO

Bílá Voda míří na prkna naší první scény

Jana Pidrmanová (Evarista), Magdaléna Borová (Žofia Burdová)

Činohra národního divadla chystá dramatizaci románu Bílá voda od spisovatelky Kateřiny Tučkové. Premiéra 9. kv celý článek

další články...

HUDBA

Sum 41 - Heaven: X: Hell

Přebal alba

Zakládajícími členy skupiny Sum 41 jsou zpěvák a kytarista Deryck Whibley, kytarista Dave Baksh, baskytarista celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Petr Sís - 75

Petr Sís

GEN: Petr Sís
Portrét mezinárodně uznávaného autora knih pro děti, ilustrátora, grafika a tvůrce animovanýc celý článek

další články...