zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Obraz Doriana Graye - česká premiéra nové taneční verze

M. Hradil (Basil Hallward) a P. Laštovka (Dorian Gray)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Baletní provedení Obrazu Doriana Graye přinese horor i romantiku. Příběh okouzlujícího mladého muže, jehož půvab zůstává navzdory ubíhajícím rokům, neřestnému životu a spáchaným zločinům zcela nedotčen, literárně zpracoval Oscar Wilde na sklonku 19. století. Román, knižně vydaný v r. 1891, nepřestává inspirovat a provokovat tvůrce ani ve století jednadvacátém. V Divadle J. K. Tyla se s nelehkou látkou utkal mladý baletní soubor pod vedením choreografa Richarda Ševčíka, jenž je zároveň režisérem i autorem libreta.

Osmadvacetiletý zkušený tanečník, jehož jméno dvakrát figurovalo také v nominacích na Ceny Thálie, se choreografii věnuje již řadu let. Ostruhy si vydobyl autorským celovečerním baletem na námět Shakespearovy komedie Sen noci svatojánské, inscenovaným v r. 2012 v Komorním divadle. Práce na novém titulu mu přinese opět zcela novou zkušenost, neboť Obraz Doriana Graye bude prvním komorním baletem na Malé scéně Nového divadla, premiéra se uskutečnila v pátek 17. října 2014.

Pro vlastní originální taneční verzi Dorianova osudu sáhl Ševčík k překvapivé hudební koláži z děl Johanna Sebastiana Bacha a Ference Liszta: „Celý příběh je drama až hororové, jenže takhle jsem to úplně pojímat nechtěl, neměl by to být jenom thriller. Na začátku je velká láska, vlastně celý začátek je romantický, lidé musí uvolněně vydechnout – a tady byla pro mě první volbou Bachova romantická tvorba. Zazní tu např. známá kouzlená melodie Air ze Suity č. 3 D dur. Pak přichází zlom, zvrat duše, který vyžaduje něco tvrdého. Takže jsem hledal u různých autorů, až jsem potřebnou sílu objevil u Ference Liszta.“

Oproti románu se choreograf nespokojil pouze s proměnou Dorianova portrétu, v baletu nese tíži mladíkových hříchů i jeho duše: „Je to určité zdvojení,“ přiznává Richard Ševčík, „to podstatné se odehrává v trojúhelníku Dorian – Obraz – Duše. V důsledku jeho činů se mění duše i obraz, ale personifikovaná Duše může reagovat bezprostředněji, marně burcuje Dorianovo svědomí, trápí se, zmírá…“

Typově nejvhodnější představitele titulní postavy našel choreograf v Petru Laštovkovi a Pavlu Tručkovi. Trápení Dorianovy Duše na sebe vezmou Jarmila Dycková, Kristýna Peštová a Kateřina Ševčíková, jeho našeptávači a svůdci budou v roli Lorda Henryho Wottona Petr Hos a Martin Šinták. Dorianovu první lásku Sibylu ztvární Monika Mašterová či Anna Srncová, jejího bratra Jamese Vojtěch Jansa, Aleš Lindovský nebo Ondřej Martiš. Půvabnou Hetty, druhou Dorianovu zmarněnou lásku, zatančí Michaela Hosová a Nela Mrázová. Kostýmy vytvořil Tomáš Kypta, jako autor scénického řešení debutuje mistr jevištního provozu Velkého divadla Karel Devera.

20.10.2014 22:10:06 Redakce | rubrika - Zprávy

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Zprávy

FOK zveřejnil program jubilejní 90. sezóny

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK zahájí 90. sezónu provedením monumentální Symfonie tisíců Gustava Mahlera ...celý článek



Časopis 19 - sekce

HUDBA

Hudební tipy 20. týden

Jitka Molavcová a Jiří Suchý (Árie měsíce)

13. komnata Kuby Ryby
Hudebník, skladatel, textař, zakladatel nejznámější punk-popové skupiny Rybičky 48, b celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Velkolepá válečná freska

Příliš vzdálený most

Příliš vzdálený most
Velkolepá rekonstrukce útoku spojeneckých výsadkářů za 2. světové války v rámci operac celý článek

další články...