Aleš Briscein nejen o nominaci na Thálii
autor: Z webu
zvětšit obrázekDvě úzké nominace v oboru opera – muži má na svém kontě Opera Národního divadla Praha.
Jedním z nominovaných je Aleš Briscein za roli Jaroměr (Pád Arkuna, Národní divadlo Praha)
Výrok poroty: „Aleš Briscein zvládl náročnou roli výtečně vokálně i představitelsky. Jeho Jaroměr není jen plakátový, provoplánově pozitivní – dokázal v rámci „civilní“ režijní koncepce nejen svým zpěvem, ale i hereckým projevem podat přesvědčivou postavu.“
První kulturní portál Scena.cz přináší s jednotlivými nominovanými rozhovory. Slovo má Aleš Briscein, sólista v oboru tenor.
I když jsem na Thálii nominovaný už po několikáté, stále mám někde uvnitř sebe stále stejný pocit jako by to bylo poprvé. Toto ocenění si získalo respekt v širokých vrstvách odborné i laické veřejnosti a pro každého umělce je i pouhá nominace velmi výrazným oceněním jeho práce.
Bylo to v mém životě poprvé, co jsem měl čest si zazpívat v některé z oper Zdeňka Fibicha.Romantismus v české operní literatuře klade na každého pěvce velké nároky a klade důraz na zvládnutou pěveckou techniku. Ten kdo zpívá pravidelně třeba opery B. Smetany, tak ví o čem mluvím. I pro mě to proto byla velká výzva se s touto rolí poprat.
Je vždycky dobré, když můžete s režisérem o roli mluvit a moci tak spoluvytvářet postavu a její charakter. Režisér Jiří Heřman má většinou dopředu jasnou představu jak by měla charakter jednotlivých postav vypadat. Spolupráce s ním mě vždy velmi obohacuje,protože výsledek stojí za to!
Je velmi zajímavé, že se tato opera hraje u nás tak sporadicky. Prakticky ani neexistuje kompletní hudební nahrávka této opery. Záznam byl pořízen až z premiéry v ND Praha, ale bohužel se ještě v rozhlase nevysílal. Myslím si, že úspěch této opery u publika závisí hlavně na režijním uchopení trochu komplikovaného námětu libreta. To si myslím právě režisérovi Heřmanovi povedlo a ohlasy od publika předčily očekávání. Hudebně je to výjimečné dílo…
Už když jsem si pročítal poprvé klavírní výtah, tak na mě zapůsobila celkem hustá instrumentace orchestru a při zpívání mého partu mi v hlavě proběhla myšlenka, jak je toto dílo podobné ve své stavbě hudbě Richarda Wágnera. Zaskočen jsem tedy moc nebyl a o to více jsem si svůj part užíval.
Už v průběhu března odlétám do Itálie koprodukční projekt Janáčkovy opery Jenůfa v Boloni-proto se nebudu moci ani zúčastnit slavnostního vyhlášení v Národním divadle 28. 3. Dál mě čeká příprava na natáčení Janáčkova cyklu Zápisník zmizelého pro Český rozhlas. V červnu mě kromě nasmlouvaných operních představení v ČR čekají 3 koncerty v Římě na Santa Cecilia se Stravinského Les Noces.Sezónu zakončím ve Frankfurtu n/M, kde ztvárním titulní roli v opeře Königskinder E.Humperdincka. V průběhu prázdnin se vrátím do českého Krumlova, kde na světoznámé točně vystoupím v roli Prince Dvořákovy Rusalky.
www.briscein.eu
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Časopis 20 - sekce
DIVADLO
VČD v příští sezóně uvede sedm premiér
Východočeské divadlo uveřejnilo dramaturgický plán nadcházející divadelní sezóny, který blíže představuje šéfd celý článek
HUDBA
Zemřel Miroslav Imrich
Hudební scénu zasáhla tragická zpráva. Ve věku 71 let navždy odešel zpěvák a skladatel Miroslav Imrich, jeden celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Život je dobrá věc je název výstavy v galerii Prostora
Galerie Prostora i v roce 2024 pokračuje se představováním sbírek současných výtvarných umělců. Nová výstava o celý článek