Oldřich Kříž – barytonista s citem pro experiment
autor: Petr Schier
Sólisté se jménem Kříž se na českých scénách potkávají minimálně dva – Oldřich a Vratislav. Ke vší smůle či štěstí oba působí ve stejném hlasovém oboru – baryton. Přizvání k dnešnímu rozhovoru přijal Oldřich Kříž, který nad touto záměnou již mává rukou: „V podstatě si oba dva děláme vzájemnou reklamu, naštěstí kladnou.“ Jeho domovskou scénou je Státní opera Praha, ale vidět ho můžeme v inscenacích divadel v Liberci, Plzni, Českých Budějovic, Ústí nad Labem a v Národním divadle. Ze zahraničních scén pravidelně hostuje ve francouzském Nantes. Z rolí mu osobně nejvíce přirostli k srdci postavy – William (Pád domu Usherů), Poeta (Turek v Itálii), titulní Rigolleto a Simon Boccanegra. „Všechny tyto postavy mají různorodý charakter,“ upřesňuje Oldřich Kříž a doplňuje: „Je v nich obsažený život.“
V Národním divadle hostuje mimo jiné v opeře La Bohéme (Schaunard). V květnu měla premiéru kontroverzní inscenace Emila Viklického Máchův deník. Osobně se přiklání k názoru, že experiment na jeviště patří. „Divadlo je živý organismus. Pokud se má vyvíjet, musí jít dopředu. Hledat nové cesty,“ říká Oldřich Kříž a upřesňuje na příkladu nedávno uvedeného projektu Rockquiem v Obecním domě.
V těchto dnech vrcholí přípravy inscenace La Belle et la Bete (Kráska a zvíře), kde pod režijním vedením Petra Formana ztvární postavu Ludovica.
Ludovic je bratr Krásky. I když ve své podstatě je „sičák“, má ji rád. Své další sestry nenávidí. Ale ze všeho nejraději miluje bohémský život a peníze.
Bohémského života jsem si dosud užil hodně. Věk a čas už mě brzdí. Peníze mám rád. Nejsou sice všechno, ale když nejsou, je všechno složitější.
V žádném případě se nejedná o recesi. Všichni přistupujeme k inscenaci zcela naplno a se vší vážností. Více nemohu prozradit. Diváci budou mít šanci vše odhalit při premiéře a dalších šesti reprízách.
Máchův deník bude mít v této sezóně ještě další deset repríz. Krásku a zvíře nepovažuji za krátkodobý projekt. Myslím si, že si najde cestu k divákům. Bude velmi úspěšná a dočká se dalších repríz. V zahraničí jsem se podílel na projektech, které měly třeba jen tři reprízy. Za ztrátu času to nepovažuji.
Takovéto projekty jsou většinou nastudované v krátkém časovém horizontu, ale o to intenzivněji. Pokud prokážou svoji kvalitu, mohou být přeneseny na jinou scénu, či nově nastudovány.
Základní rozdíl spočívá v tom, že opery jsou uváděny v sérii ve stagionách. Divadla mají pouze vlastní sbor a orchestr. Na každý projekt nabírají nové inscenační týmy. Práce je tam na vysoké profesionální úrovni. Sólisté se věnují pouze danému projektu. I když se zkouší třeba i třikrát denně. Člověk se lépe koncentruje na přípravu dané role.
Vystupoval jsem tam v rámci Operetního festivalu na začátku července. Byly to dva koncerty – muzikálový a operetní, na nichž se podílelo čtyřicet sólistů, šest dirigentů a orchestr ze St. Petěrburgu.
Obával jsem se, že Litva je něco jako Asie. Byl jsem mile překvapen. Nádherná země a příjemní lidé. Zajímavá práce. Rád se tam budu vracet. Pozvání na příští léto jsem přijal s velkou radostí.
Pro rodinu jsem si „ukradl“ čtrnáct dní. Letěli jsme na ostrov Tenerife. Užíval jsem si jednu z posledních dovolených se svými dospívajícími dětmi.
Vždycky jsem se snažil, abychom si doma říkali pravdu. I pokud byla „nepříjemná“. Snažil jsem se budovat vzájemnou důvěru. Dle mého spočívá základ výchovy v raném dětství. Co se nestihne do deseti let, pak už těžko. Přísloví o ohýbání mladého proutku je na místě. Můj syn je už dva roky osamostatněný na internátě v Brně. Důvěřuju mu. Určitě nezklame.
Zvolil jsem si povolání, které s sebou tento problém přináší. Mrzí mě každý den, kdy jsme spolu nebyli, ale přesto si myslím, že to, co jsme si vzájemně dali, nás maximálně naplnilo.
S Oldřichem Křížem se ještě setkáme při on-line rozhovoru 4. září 2003 na našem portále v pravidelném čase v 17.00 h. Ten den se uskuteční v Národním divadle derniéra představení Kráska a zvíře.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
VČD uvede derniéru hry Kdo se bojí Beatles
Pardubický soubor před rokem uvedl českou premiéru hry slovenského dramatika Viliama Klimáčka Kdo se bojí Beat celý článek
HUDBA
Zemřel Dušan Grúň
Zemřel slovenský legendární zpěvák Dušan Grúň (*26. 5 1942 - †22. 4. 2024). Narodil se v Žilině, ale jeh celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Kino Art: Na Chesilské pláži a Daleko od Reykjavíku
Na Chesilské pláži
Jiná doba, jiná láska. Britská adaptace stejnojmenného románu Iana McEwana, nominovaného celý článek