zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Zdenek Troška vstoupí do operních vod

Mgr. Jaroslav Vocelka

autor: Petr Schier  

Státní opera Praha vstupuje do své 117. sezóny (11. v novodobé historii). Po Verdiho festivalu uvede 18. září 2003 premiéru Tiefland/ Nížina německého skladatele Eugena d\\\'Alberta. Režijí byl pověřen Heinz Lukas-Kindermann. Výpravu realizoval Daniel Dvořák. V sólových partech se představí jako Sebastiano Richard Haan; Tommaso - Manfred Klein; Marta - Maida Hundeling; Pedro - Peter Svensson); Pepa - Dagmar Vaňkátová a další.
Dále budou uvedeny tituly - Hector Berlioz Blažena a Beneš (premiéra 11. prosince 2003), Georges Bizet Carmen (premiéra: 11. března 2004) a Antonín Dvořák Dimitrij (premiéra 29. dubna 2004). Z baletu Giuseppe Verdi / Sergej Onsoff Dáma s kaméliemi / La Traviata choreografa Libora Vaculíka.

K dramaturgickému plánu se pro 1. kulturní portál Scena.cz vyjádřil intendant Státní opery Praha Mgr. Jaroslav Vocelka.

  • Jak byste charakterizoval repertoár Státní opery Praha – jako klasický, který jde divákovi na ruku?
    Toto bych v žádném případě neřekl. Divák je samozřejmě na prvém místě, ale rovněž ctíme kvalitu. Pokud uvedeme v sezóně čtyři operní tituly a jeden baletní, tak tři z nich by se měly udržet na repertoáru, jeden může být experimentální nebo jakási třešinka. Jako příklad bych uvedl Carmen. Titul, který může být právem považovaný za magnet pro diváka. V současné době je stávající inscenační tvar zastaralý, proto jsme ke spolupráci přizvali Zdenka Trošku. Doufám, že Carmen dá filmový střih a divák naši snahu o nový pohled dostatečně ocení.
  • Hovoříte pouze o jednom baletním titulu, i když jeviště SOPu poskytuje pro balet nejlepší podmínky.
    Máte pravdu. Jeviště je vhodné zejména pro velké balety. Musíme si uvědomit, že nový baletní soubor se teprve tvoří a doplňuje o další sólisty. Kromě velkého baletu budeme uvádět další projekty Pražského komorního baletu.
  • Sestavování dramaturgického plánu necháváte plně na šéfech nebo máte poslední slovo?
    Nenechávám to jen na dramaturgii či uměleckém šéfovi. Osobně zasahuji do dramaturgie často. Umělečtí šéfové ale i dramaturgové mají své oblíbené opery, žánry nebo období. Ovšem všichni musíme více vycházet z potřeb operního domu. konzultuji se všemi zainteresovanými. Nemám ani právo veta. Před odjezdem do Japonska budeme zpracovávat výhled do roku 2007.
  • Co čeká diváky v příštích pěti sezónách?
    Zatím se na listopad příštího roku plánuje Piková dáma od Čajkovského. Uvažujeme o Manon od Julese Masseneta. Výběr oper je nepřeberný. Nemůžeme mnoho experimentovat.
  • V Praze vedle Státní opery působí i druhý operní dům – Národní divadlo. Uvažujete o nějaké kooperaci?
    Společně jsme plánovali Wagnerovu tetralogii Prsten Nibelungův. Z tohoto sešlo. Projekt zůstal v plánech Národního divadla. Jinak vzájemně využíváme umělce a sólisty.
  • V případě Národního divadla a Státní opery Praha zlí jazykové tvrdí, že SOP je jakousi pobočkou ND. Co vy na to?
    To bych v žádném případě neřekl. Troufám si tvrdit, že jsme měli úspěšnější sezónu. Máme jinou koncepci a dramaturgii. Diametrálně se lišíme, zejména v dlouhodobém výhledu. Nechci ND ani hodnotit ani kritizovat.
  • Na co byste nás osobně pozval? Který titul je Vám nejbližší?
    Pozvánka platí samozřejmě na všechny tituly. Nejvíce se těším na Dimitrije Antonína Dvořáka. Tento titul uvádíme u příležitosti Roku české hudby. Režírovat ho bude Michael Tarant, který si libuje ve velkých projektech.
  • 10.9.2003 09:09:11 Josef Meszáros | rubrika - Rozhovory

    Časopis 18 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    Festival Setkání Stretnutie 2024

    Časopis 18 - sekce

    HUDBA

    Eurovision Song Contest 2024

    Aiko

    Eurovision Song Contest 2024
    Přímý přenos prvního semifinále ze švédského Malmö, kde se letos koná 68. ročn celý článek

    další články...

    LITERATURA/UMĚNÍ

    Výtvarné tipy 19. týden

    Věčný Egypt

    Věčný Egypt: Dědictví
    Tisíciletá historie africké země vepsaná do tamní architektury, nekropolí, řemesel i celý článek

    další články...