Zdenek Troška vstoupí do operních vod
autor: Petr Schier
Státní opera Praha vstupuje do své 117. sezóny (11. v novodobé historii). Po Verdiho festivalu uvede 18. září 2003 premiéru Tiefland/ Nížina německého skladatele Eugena d\\\'Alberta. Režijí byl pověřen Heinz Lukas-Kindermann. Výpravu realizoval Daniel Dvořák. V sólových partech se představí jako Sebastiano Richard Haan; Tommaso - Manfred Klein; Marta - Maida Hundeling; Pedro - Peter Svensson); Pepa - Dagmar Vaňkátová a další.
Dále budou uvedeny tituly - Hector Berlioz Blažena a Beneš (premiéra 11. prosince 2003), Georges Bizet Carmen (premiéra: 11. března 2004) a Antonín Dvořák Dimitrij (premiéra 29. dubna 2004). Z baletu Giuseppe Verdi / Sergej Onsoff Dáma s kaméliemi / La Traviata choreografa Libora Vaculíka.
K dramaturgickému plánu se pro 1. kulturní portál Scena.cz vyjádřil intendant Státní opery Praha Mgr. Jaroslav Vocelka.
Toto bych v žádném případě neřekl. Divák je samozřejmě na prvém místě, ale rovněž ctíme kvalitu. Pokud uvedeme v sezóně čtyři operní tituly a jeden baletní, tak tři z nich by se měly udržet na repertoáru, jeden může být experimentální nebo jakási třešinka. Jako příklad bych uvedl Carmen. Titul, který může být právem považovaný za magnet pro diváka. V současné době je stávající inscenační tvar zastaralý, proto jsme ke spolupráci přizvali Zdenka Trošku. Doufám, že Carmen dá filmový střih a divák naši snahu o nový pohled dostatečně ocení.
Máte pravdu. Jeviště je vhodné zejména pro velké balety. Musíme si uvědomit, že nový baletní soubor se teprve tvoří a doplňuje o další sólisty. Kromě velkého baletu budeme uvádět další projekty Pražského komorního baletu.
Nenechávám to jen na dramaturgii či uměleckém šéfovi. Osobně zasahuji do dramaturgie často. Umělečtí šéfové ale i dramaturgové mají své oblíbené opery, žánry nebo období. Ovšem všichni musíme více vycházet z potřeb operního domu. konzultuji se všemi zainteresovanými. Nemám ani právo veta. Před odjezdem do Japonska budeme zpracovávat výhled do roku 2007.
Zatím se na listopad příštího roku plánuje Piková dáma od Čajkovského. Uvažujeme o Manon od Julese Masseneta. Výběr oper je nepřeberný. Nemůžeme mnoho experimentovat.
Společně jsme plánovali Wagnerovu tetralogii Prsten Nibelungův. Z tohoto sešlo. Projekt zůstal v plánech Národního divadla. Jinak vzájemně využíváme umělce a sólisty.
To bych v žádném případě neřekl. Troufám si tvrdit, že jsme měli úspěšnější sezónu. Máme jinou koncepci a dramaturgii. Diametrálně se lišíme, zejména v dlouhodobém výhledu. Nechci ND ani hodnotit ani kritizovat.
Pozvánka platí samozřejmě na všechny tituly. Nejvíce se těším na Dimitrije Antonína Dvořáka. Tento titul uvádíme u příležitosti Roku české hudby. Režírovat ho bude Michael Tarant, který si libuje ve velkých projektech.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Maso Krůtí chystá inscenaci Recyclus Coitus
Soubor Maso Krůtí, královny něžného punku, chystá na květen v Divadle NoD premiéru svého doposud největšího di celý článek
HUDBA
Eurovision Song Contest 2024
Eurovision Song Contest 2024
Přímý přenos prvního semifinále ze švédského Malmö, kde se letos koná 68. ročn celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 19. týden
Věčný Egypt: Dědictví
Tisíciletá historie africké země vepsaná do tamní architektury, nekropolí, řemesel i celý článek