zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Barevný večer plný krásy

Z inscenace Taneční konzervatoře Praha

autor: Z webu   

Stavovské divadlo patřilo v neděli 5. října 2003 tanci. Soubor baletu Národního divadla v Praze ve spolupráci s Taneční konzervatoří dal zelenou studentům. Ke slovu přišli taneční dovednosti získané dlouholetým studiem. Tanečníci tak mohli prokázat své technické a taneční schopnosti. Večer se skládal ze tří choreografií - Šťastná sedma, Koncert a moll a Bolera, pod jednotlivými díly jsou podepsaní choreografové - Tomáš Rychecký a David Stránský, Libor Vaculík a Petr Zuzka.

Uvedením prvního baletu Šťastná sedma s podtitulem Pistolnická selanka z divokého západu o jednom dějství a sedmi mrtvolách jsme si připomněli 75. výročí narození autora hudby, známého hudebního skladatele Miloše Vacka. Připomeňme si některé jeho další balety – Vítr ve vlasech, Poslední pampeliška, Milá sedmi loupežníků a Meteor. Tato taneční groteska vznikla v polovině 60. let minulého století a okamžitě dosáhla řady úspěšných repríz ve všech baletních souborech v republice. Choreografie se tentokrát ujali absolventi Taneční konzervatoře Praha Tomáš Rychecký a David Stránský, v současné době tanečníci Pražského komorního baletu a Národního divadla. Jejich zdařilé choreografie jsme již měli možnost vidět na tanečních festivalech doma i v zahraničí. Studenti – většinou z 8. ročníku Konzervatoře – byli odměněni za své tanečně-herecké role dlouhým potleskem.

V druhé části jsme vyslechli jeden z nejkrásnějších klavírních koncertů, Koncert a moll Edvarda Griega. Nádherné hudební předloze odpovídajícím způsobem tančili členové baletu národního divadla Pavla Hrubešová a Roman Šolc ve snové choreografii Libora Vaculíka. Málo choreografů si uvědomuje, že kvalitní hudba přináší taneční inspiraci, formální uspořádání lahodící podvědomí tvůrce i diváků a je předstupněm úspěchu finálního díla. Libor Vaculík dostal právem za tento lyrický duet v roce 1997 Prémii odborné poroty za nejlepší současnou choreografii.

Bolero Maurice Ravela patří k nejznámějším koncertním i tanečním skladbám. Po celou dobu skladby zní ostinátní bas a variační technika se soustřeďuje na obměny barev, a současně gradaci barev i dynamiky. Skladatel vytvořil toto dílo na objednávku tanečnice a choreografky Idy Rubinstein, která Bolero uvedla v premiéře se svým baletním souborem v Paříži v roce 1928. Choreografii tenkrát vytvořila Bronislawa Nižinská a Ida Rubinstein tančila hlavní roli. Skládalo se z pěti částí : Paseo, Promenade, Traversias, Differencias, Traversias 2 a Finale. Základní rytmus vychází proto ze španělského tance, jehož napětí je dovedeno až do mohutného závěru.

Studenti pražské konzervatoře v choreografii šéfa baletu ND Petra Zuzky strhli diváky k oprávněně dlouhým závěrečným ovacím. Nadějní tanečníci připravili pro všechny krásný večer.

8.10.2003 01:10:40 JoMe | rubrika - Recenze

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Časopis 18 - sekce

DIVADLO

Divadelní tipy 19. týden

Gérard Depardieu (Cyrano z Bergeraku)

Světák Jan Libíček
Jaký byl ve skutečnosti veselý tlouštík českého filmu? Dokumentem připomínáme náhlý odch celý článek

další články...

HUDBA

Anna K. představila svoje Údolím včel

Anna K. ve Fóru Karlín

Dlouholetá populární stálice na české hudební scéně, zpěvačka Anna K., po šesti letech opět vystoupila a to 25 celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Skutečný příběh manželství

Milá Olivie

Milá Olivie
Dokáže síla umění překonat rodinnou tragédii? Skutečný příběh manželství britského spisovatele celý článek

další články...