zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Lekce ze starých tanců

Chorea Historica

autor: Z webu   

zvětšit obrázek

Sobota 13. února byla dnem lekcí z historických tanců. Tu první udělil soubor Chorea Historica vyprodanému hledišti v Divadle Ponec. Na koho se nedostalo - a takových nebylo málo - mohl si přijít pro poučení do Lichtenštejnského paláce na Malé Straně, kde Hudební a taneční fakulta AMU pořádala představení s názvem Jak šla století – hudební a taneční miniatury.
Studenti i absolventi HAMU, tanečníci i hudebníci společně s vyučujícími - moderátorkou Helenou Kazárovou a Monikou Knoblochovou provedli přítomné zábavně a ve stručnosti historickými epochami tance a hudby.

Oděni do proměňujících se historických kostýmů a s patřičnou galantní etikou představili tančící jednotlivé styly. Na počátku to byl basse dance neboli „nízký tanec“ , který ovládal slavnosti v době gotické, tedy i Karlově. Probíhá ve volném tempu, spíše rytmizovanou důstojnou chůzí, s výstupy na špičky, obcházením a úklony, s lehounkým dotykem rukou, střídáním vzájemných pohledů. Nicméně dvě klidné fáze završuje svižný tourdion, kde se již odpoutává tanečník od podlahy.
Renezanční pavana nabírá na tempu a dynamice a rozšiřuje se více do prostoru, umožňuje to i odlišní dámská móda - splývající říza se proměňuje v dvoudílní šaty se sukní a živůtkem. Pavanu tančili s oblibou všichni, také církevní hodnostáři, dokonce se zachoval i obraz, na němž tančí kardinálové před francouzským králem Ludvíkem XII.
Baroko se vyznačuje hlavně menuetem a gigou. Na rozdíl od anonymních gotických a renezančních tanců jsou známi jejich autoři – „Menuet a deux“ složil André Campra (1660 – 1744) a „Gigue de Roland“ Jean Baptista Lully. (1632 – 1687). Z repertoáru doby barokní předvedli krásné dámy a pánové také např. tanec inspirovaný Španělskem, sarabandu, karnevalové tance bourée nebo tanec „La Matelotte“ z opery Alcyone skladatele Marina Maraise.

Jak postupuje čas, odvažují se tanečníci „objemnějších“ a rychlejších gest pažemi i nohami, výskoků, otáček a odkrývají logiku cesty, která vede k baletu, tak jak jej známe dnes.
Pozoruhodný je způsob, jak se tyto tance dochovaly. Vděčíme za něj Ludvíku XIV., který sám velmi rád tančil, ale nebavilo ho poslouchat výklady učitele. A tak jeho učitel tance Pierre Beuchamp vynašel metodu jak tanec graficky zaznamenávat, aby se dal podle zápisu tančit. V průběhu historie byl tento systém zdokonalován a vylepšován a stal se základem pro přepis tance i v novější době.
Jistě nejen proto aby si tanečníci odpočinuli byla taneční čísla proložena hudebními výstupy z děl dobových skladatelů např. „Suita G Moll“ a „Suita F Dur“ Louise Couperina (1626 – 1661) , „Onziéme concert“ Francoise Couperina (1668 – 1733) a další. Hosté večera - vokálně instrumentální soubor Duae Tastae Cantantes zazpíval „Ptačí píseň“ - „Le chant des oiseaux“ Clémenta Janequina ze 16. st.).
Nakonec si mohli zúčastnění vyzkoušet gotický tanec na „vlastní nohy“ a v rytmu bubnování v kole obejít sál Galerie Lichtenštejnského paláce až na chodbu.
Večírek se starou hudbou a tancem nejen zpříjemnil krásnými melodiemi a půvabným tancem obecenstvu sobotní podvečer, ale poskytl jim současně velmi informativní materiál z historie oboru. Historické tance se objevují v programech velmi zřídka, přestože mají své obdivovatele, a tak snad se příště snad podaří naplánovat podobné akce tak, aby se nepřekrývaly.

22.2.2016 09:02:46 Helena Kozlová | rubrika - Recenze

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Časopis 19 - sekce

HUDBA

Pop-rockové pódium

Helmutova stříkačka

Helmutova stříkačka
Comebackový koncert brněnské legendární kapely u příležitosti jejího 40. výročí z klubu celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Film na motivy povídek Oty Pavla

Smrt krásných srnců

Smrt krásných srnců
Český film Karla Kachyni, od jehož narození minulý týden uplynulo 100 let, na motivy po celý článek

další články...