zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Oliver Twist ve Stavovském divadle

Oliver Twist

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Francouzská choreografka Bérangère Andreo si oblíbila anglická témata. Po Petru Panovi (2013) si zvolila za hrdinu baletu určeného dětem (a jejich rodičům) nesmrtelného OLIVERA TWISTA. Jeho příběh podle literární předlohy Charlese Dickense nastudovala s Bohemia Baletem, souborem Taneční konzervatoře hlavního města Prahy, a uvedla ve světové premiéře 27. února ve Stavovském divadle. S dramaturgií a režií jí napomáhal Jaroslav Slavický a hudbu zajistila Rachel Portman.
Slavný Dickensův román obsahuje celou řadu dobrodružných zápletek a vyhraněných charakterů, které se nechají dobře přestavět do dramatické podoby a převést do tance, to je velkou výhodou, ale rychlá proměna a střídání situací tento úkol někdy poněkud znesnadňuje a představuje jediný nepatrný problém v celém představení.

Na literární dílo odkazuje v úvodu obraz knihy promítnutý na oponu, jejíž obálka s černobílými kresbami budov znázorńujících londýnskou siluetu se následně promítne do velkého scénického plátna a někdy jsou k plastickému dotvoření prostoru použity i její fragmenty. Tato „městská“ scéna ale i interiéry s několika málo rekvizitami - v chudobinci, měšťanských domácnostech nebo zlodějském doupěti - popisují prostředí, kam nás postavy zavádějí, ve vynikající „realistické“ zkratce. A podobně je tomu u kostýmů (scéna a kostýmy Josef Jelínek), na prvn&iacut e; pohled se lze orientovat, což u dětského představení je dost podstatné. A kdo by snad měl nějaké pochybnosti, budou rozptýleny jen co se postavy začnou pohybovat.
S malým Oliverem Twistem (Jan Říha) se poprvé setkáváme na ulici, kde ho najde a odvede do chudobince jeho správce. A tady začíná Oliverův prozatím nevlídný osud, který v podobě zlých dospělých, výrostků i dětí s ním doslova „cloumá“ sem a tam. Je „předmětem“, kterým si ostatní „pohazují“ a manipulují, je cílem jejich ran a útoků. Oliver musí a dokáže zvládat „cirkusové", akrobatické a gymnastické prvky. Ocitá se jednou mezi chátrou na ulici, jednou v přepychových salónech. Vždy se však najde nějaká štěrbina, kudy uniká a někdo, kdo je při něm. Nadutí měštáci, kteří mu škodí, jsou choreograficky spodobněni v komické karikatuře - správce chudobince, jeho pomocnice, rodina hrobníka i jejich služka, která si povýšeně vykračuje jako velká paní.

Pohybově velmi „vyostřené“ je prostředí zlodějské tlupy, kterou spravuje Žid Fagin (Pedro Ovidius Bueno) a jeho kumpán, hrubý a krutý Bill Sikes (Gaetan Pires). Agresivita, chtivost, neomalenost zlodějů se ukazuje v každém jejich gestu, dravou energií jsou nabyty jejich sborové výstupy a v ještě zesílené míře se takto předvádí Bill Sikes. Jeho originálním vysokým skokům zkombinovaným s přemety, hrozivému výrazu a vlajícímu černočervenému fraku nikdo nedokáže odporovat. Je zároveń vychytralý, dokáže se přetvařovat a předvádět se jako řádný člověk, když je třeba. Ztělesňuje dokonale negativní postava se vším vš udy, která je posléze po zásluze potrestána. I mezi zloději najde Oliver spřízněné duše – dvě dívky. Nancy (Tereza Szentpéteriová), která miluje Billa, ho zradí v okamžiku, když se Bill rozhodne Olivera zabít. Oliver je zachráněn, ale ona sama se stává obětí Billova hněvu. Nastává silně emotivní situace, kde se choreografie z vnějšku stahuje do „nitra“, je více plastická, vyjadřuje vášnivé emoce a vrcholem je „oplakávání“ , kdy Betsy (Ayana Nagamori) truchlí nad svou mrtvou kamarádkou.
"Oliver Twist" není pohádka, nic nadpřirozeného tu nenajdeme jen „pohádkový“ závěr, kdy zlo je potrestáno a dobro vítězí. Oliver jako chráněnec šlechetného pana Brownlowa oblečený do krásných šatů ve společnosti dětí, které jako ubohý sirotek obdivoval jen zpovzdálí, je jim nyní roven a může si s nimi spokojeně hrát.
Bérangère Andreo opět dokazuje, že má pro děti porozumění. I tentokrát měla šťastnou ruku jak ve výběru tématu – přestože děti už moc dnes nečtou, je Oliver Twist stále známá figura – tak ve výběru spolupracovníků a interpretů při inscenování. Držela se příběhu,, aby neztratil své hodnoty a aktuální a „pedagogické“ poselství a fantazii a originalitu uplatnila především v choreografii. Díky "Oliveru Twistovi" se současná pražská nabídka „rodinných“ tanečních představení rozšířila o opravdu pěknou novou položku.

www.narodni-divadlo.cz

7.3.2016 16:03:44 Helena Kozlová | rubrika - Recenze

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Časopis 18 - sekce

HUDBA

Peter Nagy 65

Peter Nagy

Peter Nagy 65
65. narozeniny a 40 let na scéně oslaví oblíbený zpěvák, interpret hitů jako například Kristí celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Oceněné drama Píseň jmen

Píseň jmen

Píseň jmen
Tim Roth a Clive Owen jako přátelé, do jejichž dětství vstoupila druhá světová válka. Oceněné ka celý článek

další články...