Sasha Waltz - Portrét
autor: archiv
zvětšit obrázekS německou režisérkou Brigitte Kramer se diváci u nás setkali již během 2. ročníku Festivalu tanečních filmů v roce 2011, kdy zde uváděla svůj dokumentární film Dialog 09. Jeho námětem byla choreografie, kterou vytvořila Sasha Waltz u příležitosti slavnostním otevření Nového muzea v Berlíně v roce 2009.
Také v jejím novém dokumentu Portrét z roku 2014, kterým byl ve Studiu Alta zahájen nový filmový cyklus vyplňující volný rok mezi dvěma ročníky FTF, je Sasha Waltz prezentována jako zakladatelka nového žánru – choreografických, performativních instalací pro výstavní prostory, navržené význačnými architekty, zvláště při jejich inauguraci. Bylo tomu tak v Berlíně, v Galerii XXI. století navržené Zahou Hadid ale i ve starém paláci v Kalkatě.
Snímek uvozují, v různých prostřizích provazují a také završují události spojené s přípravami a otevřením Centra pro kulturu a mediální technologie (ZKM) v Karlsruhe – (mimochodem v rodišti fenomenální choreografky) v roce 2013. Ředitel centra pověřil Sashu zabydlením supermoderních rozlehlých sálů performativními instalacemi, které vyjadřují náplň nového centra. Sasha Waltz je proslulá svými dialogy s nejrůznějšími uměleckými formami a zde k rozpouštění a překračování jejich hranic našla zvlášť vhodnou příležitost. Tanečníci se stávají sochami, instalacemi, objekty a naopak obrazy, obj ekty, elementy se pohybují, projekce vstupuje do reality a realita na plátno. Expozice je i „muzeem Sashy Waltz“, protože v ní využívá svá díla různě fragmentarizovanází a jejich scénografii.
Rok 2013, kdy se akce v Karlsruhe se odehrává, má pro Sashu Waltz zásadní význam. Oslavila své padesátiny, její světově proslulý soubor Sasha Waltz and Guests měl dvacetileté jubileum a od premiéry jednoho z jejich kultovních děl Stravinského Svěcení jara uplynulo 100 let.
Režisérka dává v záběrech prostor Sashe jako praktické choreografce a tanečnici, jako filozofující umělkyni, která dokáže do hloubky analyzovat svou tvorbu a osvětlit všechny své motivace, své pocity a jejíž zanícený verbální projev sám je „tancem“. Ale také jako matce dvou dětí, které už jsou na jevišti jako doma a člence rodinného klanu, v němž nachází velkou podporu. Její manžel Jochen Sendig je spoluředitelem souboru a manažérem, mladší sestra Yorene dramaturginí a otec - architekt, pomáhal s výchovou dětí. Po něm patrně zdědila Sasha mistrovství v zacházení s prostorem a jeho měřítky.
Od komorních studiových inscenací se rozvinuly její choreografie do plochy zabírající možná stovky čtverečních metrů nových muzeí a galerií. Vedle běžného studia nebo divadla musela promýšlet ztvárnění scény a pohybů zcela jinak např. také pro open - air scénu Waldbühne v Berlině, do jejíhož hlediště se vejde 15 000 diváků.
Podstatnou část filmu tvořily spíše logicky než chronologicky uspořádané ukázky ze všech důležitých děl, z nichž několik díky Tanci Praha doputovalo také do Prahy (naposledy loni "Imrpomtus" na Schubertovu hudbu a v Plzni "Travelogue I - Twenty to Eight") – od počátečních komediálních situačních baletů po abstraktní díla (včetně kultovních kusů vytvořených na podkladě vážné hudby jako Stravinského „Svěcení jara“, „Romeo a Julie“ Hectora Berlioze) a rovněž operních inscenací, kam Sasha Waltz v poslední době upírá svůj zájem – např. opera „Dido a Aeneas“ Henriho Purcella, „Medea“ nebo „Matsukadze“ j aponského skladatele Toshio Hosakawy a nejnověji Wagnerův „Tannhäuser“ pro Berlínskou Staatsoper.
Režisérka upozornila rovněž na vedlejší aktivity Sashy Waltz, která se mimo své vlastní práce účastní rozsáhlého pedagogického projektu TanzZeit. V Berlíně v oblasti s nižším „sociálním standardem“ je vybrána škola, jejímž žákům je nabídnuta možnost zapojit se do přípravy tanečního představení. Tentokrát to byla "Carmen", v níž si zatancovala více než stovka dětí.
"Portrét" Sashy Waltz narčrtnutý Brugitte Kramer zachytil plasticky její profesionální uměleckou i intelektuální stránku a dovolil i průhled do intimního prostřed. Sasha Waltz tak před našima vyvstává nejen jako jedna z nejvýraznějších osobností současného kulturního světa ale i jako sympatická společnice a partnerka filozofických debat.
Další osobností v programu filmových představení pořádaných pod hlavičkou Festivalu tanečních filmů ve Studiu Alta bude 21. března česká režisérka Kristýba Bartošová a její filmová tvorba.
www.sashawaltz.de
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev celý článek
HUDBA
HDK uvádí muzikálovou pohádku Zlatovláska
Hudební divadlo Karlín uvádí muzikálovou pohádku Zlatovláska režii v Filipa Renče. Na jevišti Malé scény HDK z celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Festival umění a kreativity ve vzdělávání
Už počtvrté se pedagogové, rodiče, odborná i širší veřejnost či profesionálové z oblasti kultury a umění mohou celý článek