zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Novinky z televizní videotéky

Z baletu Spící krasavice

autor: archiv   

zvětšit obrázek

I letos se v katalogu televizních filmů přihlášených do soutěže 53. ročníku Zlaté Prahy objevila celá řada tanečních témat, ať už záznamy představení, výroční medailóny nebo díla speciálně vytvořená pro filmovou kameru.

K těm první může patřit Ballet Stuttgart, který jako poctu Stravinskému uvedl komponovaný večer choreografií tří vynikajících tvůrců na Stravinského hudbu. Sidi Larbi Cherkauqui nově uchopil „Ptáka Ohniváka“, Marc Goecke zpracoval „Příběh vojáka“ a Demis Volpi zinscenoval „Slavíka“. Z Berlína vzešel záznam „Spící Krasavice – Šípkové Růženky“ – první dílo Nacha Duata po jeho nástupu do funkce ředitele Berlínského Státního baletu s Ianou Salenkovou a Marianem Waiterem v hlavních rolích, které bylo možné srovnávat s tradiční „Spící krasavicí“ z Mariinskeho divadla v St. Petěrburgu.

Tradiční námět velmi netradičně pojatý představuje „Labutí jezero“ podle Alexandra Ekmana, který je nastudoval pro norskou operu v Oslu. „Labutí jezero“ z Osla i jeho autor nejsou pro nás neznámí, záznam představení už byl na festivalu Zlatá Praha promítán ve velkém formátu a Ekmana jsme mohli vidět v reálu při červnové premiéře jeho „Kaktusů“ na Nové scéně.

Skandinávie byla vůbec v tomto roce silně zastoupena. Švédská televize jako poctu shakespearovskému výročí natočila pořad „Shakespeare – víc než slova“, v němž švédští a angličtí interpreti zpívají a tančí v původní verzi písně a tance ze Shakespearových her.

Jako „vizuální taneční exploze s klasickými složkami i moderními prvky“ je charakterizován další taneční film švédské televize v choreografii Hanse Marklunda pojednávající o královně Kristíně s titulem „V kůži Kristiny“. Patnáctiletému jubileu souboru Tanec na severu v roce 2015 je věnován třetí film ze švédské produkce „Rákosník“ v choreografii Jerome Marchanda sólisty Švédského královského baletu, který složil také hudbu.

K vidění byl nově zpracovaný Oněgin – tentokrát jako „Taťána“ z hamburského baletu v choreografii Johna Neumeiera nebo zcela originální balet „Mata Hari“ z Nizozemského národního baletu v choreografii Teda Brandsena.

Umění a vědu propojila „Symetrie“ tanečně operní experiment holandské televize natáčený ve švýcarském CERNu, středisku pro výzkum elementárních částic a nechybělo ani loučení a sice „Historie Manon“z Pařížské opery podle choreografie Kennetha MacMillena, v níž ukončila svou taneční kariéru Aurélie Dupont.

Podobně jako v minulých letech i tentokrát nabídka tanečních filmů poskytla veřejnosti i odborníkům poměrně bohatý informační materiál o různých podobách tanečního umění, který je jinak obtížně dostupný.

10.10.2016 22:10:01 Helena Kozlová | rubrika - Festivaly

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Festivaly

Festival Za poklady Broumovska s prvomájovou předehrou

Matthias Kirschnereit

Ve středu 1. května 2024 zazní první z koncertů 19. ročníku festivalu Za poklady Broumovska. Během festivalové ...celý článek


LVHF bude uměleckým dílem hudebních a zednářských idejí

LVHF 2024

Koncerty klasické hudby, jejichž program definuje vzájemnost hudebního bohatství a zednářské symboliky – ...celý článek


Celostátní festival ZUŠ Open 2024

ZUŠ Open

ZUŠlechťujeme uměním – pod tímto heslem opět od 23. května do 9. června 2024 ožijí v rámci celostátního ...celý článek



Časopis 18 - sekce

HUDBA

Pet Shop Boys: Nonetheless

Přebal alba

Legenda taneční a elektropopové hudby. Britské duo Pet Shop Boys proslulo už koncem osmdesátých let, kdy vydal celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Pavel Soukup získává Cenu za mimořádný přínos

Pavel Soukup

Cenu za mimořádný přínos v oblasti audioknih a mluveného slova za rok 2023 získává Pavel Soukup. Český herec m celý článek

další články...