zvláštní poděkování
Volný.cz

Baletní novinku Timeless uvede Národní divadlo

Timeless

autor: Pavel Hejný  

zvětšit obrázek

Balet Národního divadla vstoupil do nové sezony premiérou TIMELESS se třemi vynikajícími choreografiemi George Balanchina, Emenuela Gata a Glena Tetleyho.
Novinkou aktuální sezony Baletu Národního divadla je komponovaný večer s „nadčasovým“ názvem Timeless. Inscenaci tvoří tři choreografie: První – Serenáda George Balanchina a závěrečná – Svěcení jara Glena Tetleyho patří do zlatého fondu baletního odkazu. Prostřední část Separate Knots přímo pro Balet Národního divadla vytvořil izraelský choreograf Emanuel Gat na hudbu Fryderyka Chopina.

Serenáda (Serenade) pochází z roku 1933. Její autor, geniální choreograf George Balanchine, pomohl najít klasickému tanci nový směr – dnes nazývaný neoklasika. Narodil se v Petrohradě, vystudoval Carskou baletní školu a cenné jevištní zkušenosti získal ve slavném Les Ballets Russes Sergeje Ďagileva. V roce 1933 přijal pozvání Lincolna Kirsteina a v New Yorku založil vlastní školu School of American Ballet, která stála u základů amerického profesionálního baletu. Balanchine byl také u vzniku jednoho z nejprestižnějších světových souborů New York City Ballet.
Mistr B., jak je Balanchine v branži nazýván, je podepsán pod 425 choreografiemi. Traduje se, že svá díla tvořil s lehkostí a bez námahy, v klidné a přívětivé atmosféře, variace vznikaly přímo na sále inspirovány jednotlivými tanečníky. Příkladem může být i Serenáda, která prošla za jeho života řadou revizí, zdokonalení a „ztížení“ – v kontextu zvyšující se laťky mistrovství konkrétních interpretů. Mimořádným zážitkem je už samotný začátek Serenády, kdy po zvednutí opony stojí nehnutě na jevišti 17 tanečnic. Divák vnímá jejich absolutní klid, vypadají jako nádherný obraz, atmosféru dotváří pomalu se rozvíjející Čajkovského Serenáda pro smyčce… Balanchinův opus se dá s trochou nadsázky přirovnat k proudící řece, která přináší mnoho nálad, podob, barev, pohybovou dynamiku nabírající sílu s rostoucím tokem vlastní choreografie. Je to vizualizovaná hudba sama, nádherný taneční zážitek.



Baletní duet Separate Knots provází podmanivá hudba Fryderyka Chopina. Sám Emanuel Gat označil hudbu za jeden ze zdrojů inspirace. „Rozhodně netvořím choreografie s úmyslem znázornit hudbu. Choreografie je nezávislá forma myšlení a výrazu, zahrnující mnohem více než hudební inspiraci,“ vysvětlil Emanuel Gat a dodal: „Řekl bych, že je mi bližší choreografie založená na strukturálním aspektu než tvorba zaměřená na efekt nebo koncepci. Dávám přednost choreografickému postupu, který poskytuje tanečníkům jistý prostor, v němž se mohou plně vyjádřit a projevit svou osobnost.“

Třetí choreografie, Tetleyho Svěcení jara, bude u nás uvedena vůbec poprvé. Glen Tetley pochází z Clevelandu, studoval medicínu, nicméně divácký zážitek po zhlédnutí baletu Romeo a Julie v choreografii Anthony Tudora mu změnil plány. Z lékaře se stal tanečník a jeho úspěšná kariéra jej zavedla k věhlasným tanečním souborům (American Dance Theatre, Martha Graham Dance Company, Nederland Dans Theatre a další), kde působil jako choreograf i umělecký šéf. Tetley se snažil o fúzi klasického baletu s moderním tancem. Miloval čistotu a přesný tvar, jeho choreografie byly a dodnes jsou velkou výzvou pro interprety. Jsou fyzicky velice náročné a je tomu tak i v případě Svěcení jara, kdy se v samém závěru díla dostávají tanečníci až za hranu svých fyzických možností.
Toto dílo vždy patřilo k bouřlivým dílům a jeho historie je svázána s výjimečnými osobnostmi. První představení proběhlo v soukromém duchu – bylo provedeno pro dva klavíry, na které hrál kromě autora skladby Igora Stravinského také jeho přítel, neméně významný skladatel Claude Debussy. Glen Tetley vytvořil své Svěcení v roce 1974 pro Bavorský státní balet. S velkou pokorou a obdivem k náročnému choreografickému zpracování vzpomíná na Tetleyho Svěcení jara například Michail Baryšnikov, který hlavní roli tančil v American Ballet Theatre v roce 1976. Od té doby trvá nepřetržitá linie uvádění tohoto díla na světových scénách.
Timeless má premiérový slavnostní nádech nejen díky prvnímu uvedení Tetleyho Svěcení jara v České republice, ale také kvůli světové premiéře Separate Knots Emanuela Gata. Uznávaný izraelský choreograf spolupracuje s význačnými baletními tělesy, jako je např. Balet pařížské Opery, Sydney Dance Company, Ballet de Marseille, Královský švédský balet, Polský národní balet, Ballet de Lorraine … a nyní poprvé také s Baletem Národního divadla.

Termíny + vstupenky na www.narodni-divadlo.cz.

25.9.2017 19:09:37 Redakce | rubrika - Ze zlaté kapličky

Časopis 50 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Mlynářova opička (Národní divadlo)

Články v rubrice - Ze zlaté kapličky

Světový spisovatel ožívá v nové opeře ND Don Hrabal

Roman Janál  (Hrabal)

Na objednávku Národního divadla vznikl 20 let po smrti slavného a oblíbeného spisovatele jedinečný projekt: op ...celý článek


Louskáček a Myšák Plyšák z Národního divadla

Louskáček a Myšák Plyšák

Louskáček a Myšák Plyšák
Balet Petra Zusky na hudbu P. I. Čajkovského. Účinkují: K. Jelínková, Š. Pechar, M ...celý článek


Vánoční předplatné ND Ve dvou do divadla

Timeless, Balet ND, (Foto: Younsik Kim)

Národní divadlo letos připravilo speciální cenově zvýhodněné vánoční předplatné Ve dvou do divadla – ide ...celý článek



Časopis 50 - sekce

HUDBA

Mandrage vydává singl Motýli

Mandrage  (Foto: Tomáš Gál)

Jedna z nejúspěšnějších domácích kapel, Mandrage, vydává nový singl Motýli, jenž je inspirován metaforou "mít celý článek

další články...

LITERATURA/ UMĚNÍ

Dokument Universum Brdečka

Jiří Brdečka (Foto: Václav Chochola)

Celovečerní dokument Universum Brdečka režiséra Miroslava Janka a scenáristky Terezy Brdečkové, vstoupí do čes celý článek

další články...