zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Hudební rozhledy 01/18

Obálka HR 01/18

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Mladý americký barytonista Christopher Bolduc, který se narodil v New Yorku, přijíždí do Prahy a do České republiky, aby zde zpíval hlavní roli Billyho Budda ve stejnojmenné opeře klasika 20. století Benjamina Brittena (1913–1976). Mladý pěvec absolvoval Pěveckou akademii ve Filadelfii, Indiana University Jacobs School of Music a Purchase College Conservatory of Music. Studoval u Billa Schumana. Je laureátem několika národních i mezinárodních soutěží, dvakrát se dostal do semifinále Metropolitan Opera National Council Auditions a v roce 2011 obdržel stipendium nadace Leonore Annenberg Fellowship. Operu Benjamina Brittena Billy Budd, jejíž premiéru dirigoval sám skladatel v londýnské Covent Garden 1. 12. 1951, uvede Národní divadlo v české premiéře, a to v původní čtyřaktové verzi se sborem a orchestrem Státní opery 18. 1. 2018. V dalších rolích se mimo jiné představí Štefan Margita, Gidon Saks, Jiří Brückler, Adrian Clarke...

Festival Opera 2017, bienále, zasluhuje obdiv. Tato přehlídka domácí operní produkce od baroka po současnost se koná od roku 1993, letos to tedy byla třináctá prezentace všech českých, od roku 2015 i slovenských operních scén. Každé divadlo uvádí titul podle vlastního výběru. V reprezentaci operních domů (neúčastnilo se Severočeské divadlo Ústí nad Labem) jsme tentokrát okusili osmnáct představení – Martinů Řecké pašije, Juliettu a Kuchyňskou revui, Pucciniho Madama Butterfly a Triptych, Verdiho Macbetha, Rossiniho Hraběte Oryho, Cikkerova Juro Jánošíka, Cherubiniho Medeu, Massenetovu Thaïs, Ravelovo Dítě a kouzla, Händelovu Alcinu, Hasseho La Semele, Fridův Deník Anny Frankové, Kyasova Čaroděje a jeho sluhu, Zouharovo Echo-Metamorphoses II, Schiffauerovo Zob zob, Zobane a Thomasova Hamleta – i besedy s Jiřím Heřmanem, Edwardem Schiffauerem a Ivanem Binarem, Kateřinou Kněžíkovou, Alžbětou Poláčkovou a Lívií Obručník Vénosovou...

Klavírní festival, který nese jméno Rudolfa Firkušného, se letos odehrál již popáté. Během jeho prvních čtyř ročníků se na něm představili Yefim Bronfman, Emanuel Ax, Grigorij Sokolov, Khatia Buniatishvili, Pierre-Laurent Aimard, Giovanni Bellucci, Dénes Várjon, Lise de la Salle, Garrick Ohlsson, András Schiff a Olga Scheps. Z českých interpretů pak Lukáš Vondráček, Jitka Čechová, Igor Ardašev, Ivo Kahánek a Martin Kasík. V letošním roce kromě podruhé na festivalu vystoupivších Pierra-Laurenta Aimarda a Khatii Buniatishvili, která ovšem tentokrát k vystoupení přizvala ještě sestru Gvantsu, pozvání přijali Andrej Gavrilov, David Fray a náš Tomáš Víšek. A resumé kritiků? Umělecký kolaps zpovykané megahvězdy (Gavrilov), milé setkání s budoucím hudebním myslitelem (Fray), útěšně ušlechtilá rutina (Aimard), osvěžující dramaturgie ve svébytné interpretaci (Víšek) a posluchačské divertimento navzdory prvoplánovému spektáklu (sestry Buniatshvili)...

Na to neuvěřitelně euforické období si dodnes dobře vzpomínám. V roce 1990 mi sice bylo pouhých patnáct let, ale přesto jsem vnímal listopadovou revoluci i všechny následné překotné změny jako něco, co se dá nejspíš zažít jen jednou za život. Mimo jiné proto, že se mi celá ta doba jevila jako nepřetržitý sled zázraků, mezi něž přirozeně patřila i návštěva Leonarda Bernsteina na festivalu Pražské jaro. S odstupem času mi připadá jako nejzajímavější skutečnost, že moje tehdejší povědomí o klasické hudbě bylo sice naprosto minimální, ale přesto mě Bernsteinova osobnost fascinovala už z fotografií a ani v nejmenším jsem nepochyboval, že do Československa právě přicestoval největší žijící hudebník na světě. Naléhal jsem tenkrát na rodiče, aby mi sehnali na některý z Bernsteinových pražských koncertů vstupenky – bohužel se to nepodařilo, takže jsem poslouchal jeho nezapomenutelné provedení Beethovenovy Deváté symfonie pouze v přímém přenosu z rozhlasu...

HUDEBNÍ ROZHLEDY 01/18

8.1.2018 20:01:02 Redakce | rubrika - Z médií