zvláštní poděkování
Volný.cz

Taneční film Prostor

Ana Laguna a Michail Baryšnikov (Prostor)

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Fenomenální tanečník Michail Baryšnikov se 27. ledna tohoto roku dožil 70 let. Na jeho počest byl 26. ledna 2018 u nás uveden na omezenou dobu do distribuce taneční film švédského choreografa Matse Eka Prostor v hlavní roli s Michailem Baryšnikovem a jeho neméně slavnou, jen o trochu mladší partnerkou Anou Lagunou (1955).
Mats Ek dobře známý také z našeho prostředí - pro pražské Národní divadlo připravil svou Carmen – nastudoval Prostor (lze přeložit i „Místo“ jak zní originál „Place“) již před deseti lety a uvedl jej v premiéře v Dans Hus ve Stockholmu v roce 2007.

Od té doby bylo toto představení provedeno s velkým ohlasem na různých světových scénách. V roce 2009 jej ve stockholmském divadle Royal Dramatic Theatre zaznamenal na filmový pás švédský režisér Jonas Akerlund, který spolupracoval s populárními zpěváky a skupinami – např. Madonnou, Rolling Stones, Ozzy Osbourne atd. Zpracování filmu tak někdy připomíná vizuální styl klipů, nepůsobí však nijak rušivě, naopak dodává dílu větší dynamiku.
V úvodu je divákům nabídnut pohled do zázemí – oba protagonisté vstupují do divadla ještě v „civilu“, míří do šaten a připravují se na vystoupení. To vše z nadhledu, zrychleně a zvláštně rozostřeně v černobílém (spíše šedivém) provedení. Samotné představení již ožívá převážně modrými barvami - temně modrý trikot a dlouhá sukně Any Laguny, šedivé sako a kalhoty a světle modré oči Michaila Baryšnikova v detailních záběrech jeho obličeje, modré nasvětlení (scénografije Peder Freij) poměrně úsporného „prostoru“, v jehož středu je obyčejný stůl. Režisér střídá briskně úhel pohledu - od zachycení nohou po obličej, sleduje dvojici z těsné blízkosti nebo z ptačí perspektivy, tam kde mu „nedostačuje“ tempo, svévolně si ho zrychlí. Filmový divák si může lámat hlavu s tím, co skutečně vidí publikum v divadle. Ale na to mu nezbývá čas neboť oba interpreti jej svým fluidem zatáhnou do obrazu nevelkého světelného prostoru, kde se děj odehrává.
Mats Ek se v této drobné choreografii – celý film i s úvodem netrvá ani půl hodiny - zaměřuje na zkoumání těl zralých tanečníků, ale možná se v podtextu odehrává i něco více. Setkání dvou starých známých, přátel, snad milenců, rozpomínání se na společné chvíle, nacházení< /font> spojujících momentů i po letech. Všechno se točí kolem stolu, ten sám se stává mikroscénou, na níž se jen tak mimovolně vyhoupne Michail Baryšnikov nečekaným skokem, lze na něm ležet, sedět, opírat se o něj. Pohyby interpretů jsou precizní, nic se jim nedá vytknout v ostrosti a rychlosti ve srovnání s největšími hvězdami contemporary. Krásným kontrastem působí Baryšnikovo nostalgické baletní mávnutí rukou, které evokuje slavnou minulost a jeho role v klasickém repertoáru. Podobně jako naznačené „zvedačky“, kdy se noha tanečnice už „nedokáže“ odpoutat od podlahy. Oba jsou univerzální umělci – tanečníci a zéroveň herci, jak ukazuje proměňující se výraz jejich tváří nebo slovní komentáře.
Jako výrazné charizmatické osobnosti zaplňují celý daný prostor už jen svou přítomností a dokazují, že taneční umění v lidském čase dozrává, stává se subtilnějším, jemnějším, křehčím, ale nestárne.

19.2.2018 23:02:01 Helena Kozlová | rubrika - Recenze

Časopis 26 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Dobrý konec všechno spraví

Časopis 26 - sekce

DIVADLO

Zemřel František Švihlík

František Švihlík s Milanem Němcem v (Duši - krajině širé)

Ve středu 20. června po dlouhé nemoci zemřel bývalý člen uměleckého souboru Východočeského divadla, vynikající celý článek

další články...

HUDBA

Golden Kids Comeback

Golden Kids

Golden Kids Comeback
Marta Kubišová, Helena Vondráčková a Václav Neckář opět spolu po pětadvaceti letech (1 celý článek

další články...

LITERATURA/ UMĚNÍ

Výtvarné tipy 27. týden

Architektura: Mughalské mauzoleum

Potrava duše & těla II (9/11)
Frida Kahlo a její "Nevěsta, děsící se pohledu na otevřený svět". Francouzský celý článek

další články...