zvláštní poděkování
Volný.cz

Harfistka Jana Boušková představí v české premiéře Harfový koncert Lukáše Sommera

Jana Boušková

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Vrcholem letošní koncertní sezóny přední české harfistky Jany Bouškové bude v sobotu 26. května 2018 sólový koncert na 73. ročníku MHF Pražské jaro. Jana Boušková zde za doprovodu PKF – Prague Philharmonia provede hned dva harfové koncerty. Kromě atraktivního díla argentinského skladatele Alberta Ginastery jím bude i česká premiéra Harfového koncertu Lukáše Sommera. Ten Sommer zkomponoval přímo pro Janu Bouškovou a premiéry se zatím dočkal jen v Německu. Před třemi lety jej Jana Boušková natočila se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu. České veřejnosti však bude tato skladba představena v sobotu na Pražském jaru vůbec poprvé. O vztahu k této skladbě i německé premiéře a těšení se na Pražské jaro již více sama Jana Boušková…

  • Lukáš Sommer je přední osobnost mladé skladatelské generace, čím vás jeho kompoziční úsilí oslovuje?
    Lukáš Sommer je opravdu bez nadsázky jeden z nejnadějnějších současných skladatelů mladé generace. Jeho hudební rukopis je velmi zřetelný, na soudobou hudbu melodický, líbivý, přesto nepodbízivý. Skloubením všech těchto aspektů, včetně zajímavých rytmů, které Lukáš Sommer ve svých skladbách používá, vznikají díla, která jsou úspěšná a oslovují publikum již při prvním provedení.
  • Harfový koncert jste si u tohoto skladatele v podstatě sama objednala, co vás k tomu přimělo?
    Pravda je, že tento Harfový koncert vznikl z mého podnětu, ale byla to vše shoda určitých událostí, která mě k oslovení Lukáše Sommera přivedla. Ještě před vznikem Harfového koncertu vznikla v roce 2007 skladba pro flétnu a harfu, kterou jsem premiérovala společně s flétnistou Janem Ostrým a již tam jsem poznala skladatelský talent Lukáše Sommera. Ve stejné době mě oslovil německý dirigent Stephan Tetzlaff s pozváním k sólovému vystoupení s orchestrem v Bremenhavenu s návrhem, že by rád podpořil vznik nového harfového koncertu, který by zkomponoval mladý český skladatel. Dal mi naprostou volnost ve výběru skladatele a já se proto obrátila na Lukáše Sommera, který s nadšením tuto výzvu přijal a pustil se do komponování.
  • Skladba měla světovou premiéru v roce 2008. Jak na toto provedení vzpomínáte?
    Spolupráce s dirigentem Stephanem Tetzlaffem a jeho orchestrem byla vynikající. Dodnes si pamatuji, že nenastal žádný problém při zkouškách, neřešila se žádná nehratelná místa v orchestrálních partech, vše bylo naprosto precizně připraveno a skladba byla orchestrem i německým publikem přijata velmi úspěšně. Lukáš Sommer dokonce dostal hned nabídku ke zkomponování další skladby pouze pro orchestr.
  • Sommerův koncert není jedinou kompozicí pro harfu věnovanou přímo vám, kterou můžeme najít ve světové hudební literatuře. Jaký vztah k této skladbě máte?
    Jsem nesmírně poctěna, že mi bylo již věnováno a pro mě napsáno, celkem šest Harfových koncertů s orchestrem. Každé dílo, které mi skladatelé věnovali, pro mě mnoho znamená a každé skladby si nesmírně vážím. Všechny Harfové koncerty se také pojí k jiným momentům v mém životě, a proto ke každé skladbě mám své osobní vzpomínky. S Lukášem Sommerem se mi spolupracovalo nesmírně krásně. Měl představu, co je na harfu hratelné a co bude dobře znít. Zřejmě mu byla nápomocna jeho hra na kytaru. Oprav, které jsme v harfovém partu museli udělat, bylo opravdu minimálně, a toho jsem si na jeho práci opravdu nesmírně cenila. Tento koncert mám velmi ráda a bylo mi nesmírně líto, že české publikum nemělo ještě příležitost ho slyšet v koncertním provedení. O to více jsem potěšena, že si Pražské jaro tento titul vybralo do své dramaturgie a nesmírně se těším, že jej budu moci právě na tomto festivalu českému publiku představit.
  • 25.5.2018 00:05:19 Redakce | rubrika - Rozhovory

    Časopis 25 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    Tanec Praha

    Články v rubrice - Rozhovory

    Yvona Kreuzmannová: Začalo to velkou shodou náhod

    Yvona Kreuzmannová

    Mezinárodní festival TANEC PRAHA má letos třicet let. Celou dlouhou cestu s ním ušla ředitelka Yvona Kreuzmann ...celý článek



    Časopis 25 - sekce

    DIVADLO

    Můj Vladimír Pucholt

    Můj Vladimír Pucholt (Jiří Krejčík)

    Můj Vladimír Pucholt
    Poslední snímek režiséra Jiřího Krejčíka, jenž by se v těchto dnech dožil 100 let. Uni celý článek

    další články...

    LITERATURA/ UMĚNÍ

    Šepoty a výkřiky, Mustangové a Transdarinka

    L. Ullmannová  (Šepoty a výkřiky)

    Šepoty a výkřiky
    Meditativní obraz lidské samoty tváří v tvář smrti. Legendární švédské drama, oceněné Osca celý článek

    další články...