Czech Ensemble Baroque z díla Franze Xavera Richtera
autor: archiv
zvětšit obrázekPro šedesátiletého Franze Xavera Richtera, tehdy ve Francii etablovaného skladatele moravského původu, bylo pařížské jaro 1769 zcela výjimečné. Když se o dva roky dříve přihlásil do skladatelské soutěže, kterou pořádala významná koncertní instituce Concert spirituel, chtěl se patrně ucházet o nějaké hudebnické zaměstnání v Paříži. Zadáním byla kompozice velkého moteta („motet à grand chœur“ zahrnující sled árií, ansámblů a sborů) na latinský text žalmu 136 SUPER FLUMINA BABYLONIS. I když se Richter v soutěži neumístil, jeho kompozice vzbudila velký zájem a 28. března 1769 byla v rámci Concert spirituel premiérována v Tuilerijském paláci, největším sále tehdejší Paříže.
Dirigent a umělecký šéf Czech Ensemble Baroque Roman Válek k tomu uvedl: „Ne každý skladatel v historii měl to štěstí jako Wolfgang Mozart, že díky jednomu či dvěma hitům vznikl plošný zájem o celou jeho tvorbu. Při objevování děl méně proslulých skladatelů musí interpreti nejprve takové hity v jeho tvorbě najít, aby alespoň relativně plošný zájem se mohl začít kolem jeho tvorby rozvíjet. Richterův žalm SUPER FLUMINA BABYLONIS lze směle počítat mezi takové skladby s velkým potenciálem posluchačské úspěšnosti. Již konsekvence vzniku díla napovídají jeho vyznění a vypovídají o jeho úrovni. Tato kantáta byla napsána pro proslulé pařížské těleso Le Concert Spirituel, sólisty královské opery, a koncertní cyklus věnovaný grands motets v překrásném koncertním sále dnes již neexistujícího paláce Les Tuilleries nedaleko Louvru. Věřím, že zájemce i náhodné posluchače skladba ohromí a Richtera si díky ní směle přeřadí do prvoligových evropských skladatelů nejen orchestrální, ale i vokálněinstrumentální hudby.“
Později Richter nastoupil na prestižní místo ředitele kůru štrasburské katedrály. Moteto SUPER FLUMINA BABYLONIS sehrálo v jeho volbě bezesporu významnou roli. V prvních štrasburských letech (1770–73) vznikla trojice zhudebnění žalmu 50 MISERERE MEI, DEUS, určená pro temné hodinky, noční liturgii velikonočního tridua. Třetí z nich, f moll, v premiérové nahrávce doplňuje žalm SUPER FLUMINA BABYLONIS na tomto albu.
V pořadí již čtvrtou nahrávkou z díla Franze Xavera Richtera nám soubor Czech Ensemble Baroque objevuje dosud nezmapovaný odkaz pozoruhodného skladatele Evropy 18. století. Nahrávka vychází v celosvětové distribuci v pátek 25. 10. 2019 na CD i v digitálních formátech na značce Supraphon za podpory Ministerstva kultury.
TIP!
Časopis 19 - rubriky
Články v rubrice - CD boxy
Hlaskontrabas Oktet vydává nové „severské” album
Unikátní hudební formace Hlaskontrabas Oktet, kterou tvoří čtyři zpěvačky a čtyři kontrabasisté pod vedením Pe ...celý článek
Časopis 19 - sekce
DIVADLO
VČD uvede derniéru hry Kdo se bojí Beatles
Pardubický soubor před rokem uvedl českou premiéru hry slovenského dramatika Viliama Klimáčka Kdo se bojí Beat celý článek
HUDBA
Ska Wars v Malostranské Besedě
Reggae vrací úder. Mezinárodní den Hvězdných válek každoročně připadá na 4. května, letos Prahu ale uchvátí po celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Životopisné drama Hilma
Hilma
Její umění neuznávalo hranice viditelného světa ani společenských konvencí. Švédské životopisné drama celý článek