V hlavních rolích Plácido Domingo a Anna Netrebko
autor: Česká televize
zvětšit obrázekG. Verdi: Macbeth
Plácido Domingo a Anna Netrebko v hlavních rolích tragické opery o čtyřech dějstvích na libreto F. M. Piaveho podle Shakespearovy hry. Dále účinkují: F. Sartori, K. Youn, J. Martiník, F. Hoffmann a další. Sbor se sbormistrem M. Wrightem a orchestr Berlínské státní opery řídí Daniel Barenboim. Režie Harry Kupfer. Televizní režie Tiziano Mancini (Premiéra). Macbethovská látka neukojeného kariérismu vždy přitahovala romantické divadelníky, neboť dávala velkou příležitost k rozvinutí hereckého individualismu. Výjimku netvořil ani Giuseppe Verdi, jehož jako bytostného hudebního dramatika oslňovala rozpolcenost hlavních postav – Macbetha (Plácido Domingo) a Lady Macbeth (Anna Netrebko). Požádal proto svého libretistu Francesca Mariu Piaveho, aby podle slavné Shakespearovy tragédie napsal italské verše, které by mohl zhudebnit. Světová premiéra této opery se konala 14. března 1847 ve florentském divadle Pergola.
Děj se odehrává ve Skotsku v 11. století. Vojevůdce Macbeth se dle věštby čarodějnic stane nejdříve thénem z Cawdoru, pak po zákeřné politické vraždě, k níž je podněcován svou ctižádostivou ženou, postoupí na skotský královský trůn a nechá ještě zavraždit svědka neblahého proroctví vědem, svého přítele Banqua (Kwangchul Youn). Stejně hanebně jako vystoupil na vrchol své moci, zhyne sám nešlechetnou smrtí. Zabije ho Macduff (Fabio Sartori), jehož neporodila žena, byl totiž z lůna matčina vyříznut a postupující Birnamský les k Macbethovu hradu není nic jiného, než větvemi ukryté anglické vojsko vedené Malcolmem (Florian Hoffmann). To vše mu předpovídaly záhadné čarodějnice, jež žádal během své vratké vlády o radu.
Skladatel Giuseppe Verdi (1813–1900) složil celkem 28 oper, z toho na shakespearovské náměty jsou Macbeth, Otello, Falstaff; zamýšlel ještě Krále Leara, ale zůstalo jen u náčrtku. Svou desátou operu Macbetha začal skladatel komponovat na základě objednávky florentské scény Teatro della Pergola. Macbethovské téma nezřízené ctižádosti a krutého pádu mu údajně poradil italský básník Andrea Maffei. Dalším podnětem byl vynikající italský barytonista Felice Varesi, který se stal také prvním interpretem titulní role při světové premiéře ve Florencii. Na operu se v minulém století zapomnělo, oživení nastalo až v anglickém Glyndenbourne těsně před druhou světovou válkou.
Režisérem tohoto moderně pojatého představení v Státní opeře Pod lipami byl slavný dlouholetý umělecký ředitel berlínské Komické opery Harry Kupfer, který zemřel koncem roku 2019. K jeho nejvýznamnějším inscenacím patřily Bludný Holanďan a tetralogie Prsten Nibelungův v Bayreuthu, Pendereckého Černá maska v Salcburku a Růžový kavalír tamtéž.
Vysílání: 29.8., 20.00 hod., ČT art
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Články v rubrice - Z éteru
Choreograf Miroslav Kůra výročí
Pas de quatre
Legendární tanečník a choreograf Miroslav Kůra, od jehož narození v těchto dnech uplyne 100 l ...celý článek
Portrét Milada Šubrtová
Medailon národní umělkyně Milady Šubrtové
Portrét jedné z nejvýznamnějších sopranistek české poválečné oper ...celý článek
Rok české hudby – Jan Kubelík
Legenda jménem Kubelík
Dokument o krásném uměleckém a lidském vztahu otce a syna – významného houslov ...celý článek
Časopis 20 - sekce
DIVADLO
Na jevišti se objeví Věštkyně
Na jeviště Divadla Na Fidlovačce přichází hostující inscenace Věštkyně. V hlavních rolích bláznivé komedie div celý článek
HUDBA
Bastard: křížení lásky a zla
Městské divadlo Brno uvádí na Hudební scéně nové nastudování společného díla Zdenka Merty a Stanislava Moši BA celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 21. týden
Egypt (1/6)
Po stopách Tutanchamona. Napínavý příběh anglického archeologa Howarda Cartera. Hraná rekonstru celý článek