Blanchardův Oheň v kostech na plátnech kin
autor: The Metropolitan Opera
zvětšit obrázekHistorickým momentem sezóny 2021–22 v Metropolitní opeře v New Yorku se stala premiéra opery Oheň v kostech (Fire Shut Up In My Bones) z pera Terence Blancharda. Jedná se totiž o první dílo afroamerického skladatele, které se kdy na prknech slavného operního svatostánku objevilo. Očekávaný titul nyní vstoupí i na plátna kin v rámci oblíbené série operních přenosů MET: Live In HD. Projekce je v plánu na sobotu 23. října 2021. Termíny projekcí v kinech na www.aerofilms.cz.
Hojně skloňovaná informace o tom, že se jedná o první operu černošského skladatele, kterou kdy Metropolitní opera uvedla, by ale neměla zastínit fakt, že je Oheň v kostech výrazným dílem moderní operní tvorby. Příběh mladého muže Charlese (ztvární jej nadějný barytonista Will Liverman), který se snaží překonat traumata svého mládí a vykročit do nového života, je bezpochyby nadčasovým vyprávěním, které ale zároveň otevírá stále aktuální témata.
Autor opery, Terence Blanchard, je pětkrát Grammy oceněným skladatelem a trumpetistou, který má za sebou více než šedesátku filmových soundtracků, řadu sólových alb a rovněž dvě opery. Ta první Champion (2013) zpracovávala příběh boxera Emile Griffitha, druhou je právě Oheň v kostech. Blanchard se ve své operní tvorbě opírá o klasickou hudbu, ale formu zároveň narušuje svou jazzovou zkušeností. Dílo tak klade zvýšené nároky i na pěvce, klasický operní zpěv se tu totiž potkává s gospelem.
Libreto napsala Kasi Lemmons, oceňovaná režisérka a spisovatelka, která se coby libretistka představuje poprvé, a zakládá se na memoárech Charles M. Blowa. Režie inscenace se ujal tandem James Robinson a Camille A. Brown, kteří stojí i za poslední inscenací Gershwinova opusu Porgy & Bess. Camille A. Brown se podílela i na choreografii 36členného ansámblu a je to její zásluha, že se poprvé na jevišti Metropolitní opery objeví step. Taktovku třímá dirigent Yannick Nézet-Séguin.
Reakce na premiéru, která se uskutečnila 27. září 2021, jsou neskrývaně nadšené. Observer nešetří superlativy a Blanchardovo dílo označuje za „nejlepší americkou operu 21. století“ a „prostě skvělý důvod, proč se vrátit zpět do opery.“ Z hereckých výkonů vypichuje zejména Latonii Moore. Asociated Press si všímá i třináctiletého Waltera Rusella III v roli mladého Charlese, který si vysloužil „největší ovace“. Good Morning America používá při popisu inscenace slovo „magická“, Reportér Washington Post hovoří o bodu zlomu pro to, „kam až nás opera může zavést.“
O tom, do jaké míry jsou tato hodnocení pravdivá, se mohou diváci přesvědčit v sobotu 23. října 2021. Přímý přenos z Metropolitní opery v New Yorku zaštiťuje společnost Aerofilms.
TIP!
Časopis 16 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Premiéra 24 z dílny pěti choreografů
Bohemia Balet, soubor Taneční konzervatoře hl. m. Prahy chystá nový komponovaný program. Večer nese společný n ...celý článek
Pucciniho Vlaštovka zabarvená do stylu art deco
Pozdní dílo italského skladatele Giacoma Pucciniho Vlaštovka se na prkna Metropolitní opery v New Yorku vrací ...celý článek
Časopis 16 - sekce
DIVADLO
Pořád jsem to já poprvé v Pardubicích
Východočeské divadlo uvádí novinku, hru Pořád jsem to já, kterou autorka Christine Mary Dunford napsala podle celý článek
HUDBA
Bratři Karamazovi - Studený dříví
Bratři Karamazovi, jedinečná kapela, která dokázala podivuhodně skloubit víru, mystiku, bigbít, underground a celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Filmové tipy 15. týden
U mě dobrý
Kdo dokáže převézt bandu podivných skořápkářů? Jedině banda ještě podivnějších přátel! Česká kom celý článek