Její pastorkyňa v novém nastudování v ND

autor: Pavel Hejný
zvětšit obrázekJejí pastorkyňa, strhující drama o lásce, pýše, ale i o schopnosti odpustit to, co je stěží odpustitelné, je jednou z nejpůsobivějších a nejuznávanějších oper Leoše Janáčka. Národní divadlo ji nyní uvádí v novém nastudování v režii Calixta Bieita a pod hudebním vedením Stefana Veselky. Premiéry se konají 22. a 24. května 2025. Drama Její pastorkyňa české spisovatelky Gabriely Preissové, které popisuje spletité vztahy v uzavřené vesnické komunitě, skladatele Leoše Janáčka hluboce oslovilo. S velkým soucitem i s citem pro drama hru sám upravil do podoby libreta, přičemž zachoval prozaickou formu, a stal se tak jedním z průkopníků opery zpívané v próze.
Samotná cesta opery k uznání ovšem nebyla jednoduchá. Janáček chtěl premiéru svěřit pražskému Národnímu divadlu, vedení ji však odmítlo, světová premiéra se tak v roce 1904 konala v Brně. V Národním divadle v Praze tak byla poprvé uvedena až o 12 let později, posléze byla nastudována ve Vídni (1918) a dalších metropolích. Právě Její pastorkyňa udělala z Leoše Janáčka světově uznávaného operního dramatika.
Opera Národního divadla nyní přichází s novým nastudováním tohoto Janáčkova díla. Režie se ujal světově uznávaný režisér Calixto Bieito, který má s Její pastorkyní již zkušenosti ze Stuttgartské opery (a který již v Národním divadle režíroval Janáčkovu Káťu Kabanovou). „Od mládí se cítím být velmi spjat s Janáčkovou hudbou a s českou kulturou vůbec. Kulturou, kterou z celého srdce obdivuji a zbožňuji. Její pastorkyňa zaujímá v mém životě velmi důležité místo. Dostala se mi do duše, když jsem ji hrál ve Stuttgartu. Je to už mnoho let, kdy jsem ji režíroval poprvé, ale vnitřní voda, která v této hudbě proudí, je stále živější a svěžejší než kdy jindy. Tentokrát jsem k Její pastorkyni přistoupil s estetickými změnami oproti stuttgartské produkci, ale cesta mezi láskou, vinou, šílenstvím, bolestí a vykoupením zůstává stejná. Doufám tedy, že jsem zůstal věrný své práci ve Stuttgartu a zachytil podstatu zpěváků v Praze – skutečných protagonistů této nádherné opery.“
Podle Stefana Veselky, norského dirigenta českého původu, má Janáček v této opeře jedinečný způsob spojení hudby a jednotlivých rolí. „Je to téměř jako film s rychlými a jasnými střihy z jedné scény do druhé, kdy Janáček svou hudbu destiluje do čistých emocí a jádra dramatu. A proto jeho hudba působí na diváky přímo a silně emocionálně,“ říká s tím, že obecně má k Janáčkovi silný vztah. „S Janáčkovou hudbou jsem se poprvé setkal jako malý chlapec, když mi doma rodiče pouštěli hudbu Dvořákovu, Smetanovu a Janáčkovu. Během studií jsem hrál všechny jeho klavírní skladby a později jsem dirigoval všechny jeho orchestrální skladby a mnoho oper. Mám tedy k jeho hudbě dlouhý a silný vztah. Cítím se proto velmi vděčný a poctěn, že nyní mohu dirigovat jeho Její pastorkyni a debutovat zde v Národním divadle v Praze,“ dodává.
„Mým prvním setkáním s profesionální operou před více než 45 lety byl právě Leoš Janáček – byť šlo o jinou jeho operu, jako dobrovolný asistent režie jsem se podílel na Kátě Kabanové. Okamžitě mě fascinovalo Janáčkovo autentické a surové zobrazení lidské slabosti i velikosti. Jeho hudba s ostrou přesností vykresluje vývoj dramatu a vnitřní život postav,“ říká umělecký ředitel Opery Národního divadla a Státní opery Per Boye Hansen, podle nějž je logické, že Janáčkova Její pastorkyňa je uváděna v novém nastudování. „Naše poslední inscenace byla již 20 let stará. Janáčkovy geniální opery si zaslouží stále nové interpretace a měly by mít stále své místo v našem repertoáru.“
„Je to skvělá příležitost interpretovat jednu z nejlepších českých oper s jedním z nejlepších světových režisérů,“ podotýká Jan Burian, generální ředitel Národního divadla. V roli Jenůfy se představí Alžběta Poláčková, v roli Kostelničky Buryjovky Rosie Aldridge a Dana Burešová. Števu Buryju zpívá Martin Šrejma, jeho bratra Laca Klemeně Aleš Briscein a Peter Berger. Roli Stařenky Buryjovky ztvární Eva Urbanová. Scénu pro Její pastorkyňu navrhla Anna-Sofia Kirsch, kostýmy Paula Klein.
📘 Další termíny uvedení + vstupenky na www.narodni-divadlo.cz.
Časopis 24 - rubriky
Články v rubrice - Ze zlaté kapličky
Lear, neoexpresionistická opera Ariberta Reimanna

„Všude pusto, tma a smrt.” Slova, která pronáší hrabě z Kentu v závěru Shakespearovy tragédie o kr ...celý článek
Exkluzivní večer s Baletem NdB v historické budově

Pouze jeden jediný večer 24. června 2025, bude v pražském Národním divadle hostovat Balet Národního divadla Br ...celý článek
Časopis 24 - sekce
DIVADLO
Tři mušketýři a já - mnohovrstevnatá iniciace

Dvě světové premiéry během dvou dnů – a dvě rozdílné poetiky. Po Amatérech ve Studiu DVA přichází Tři mu celý článek
HUDBA
IL DIVO přivezou do Prahy své největší hity

Jedinečný hudební zážitek čeká fanoušky legendární vokální skupiny IL DIVO! K oslavám 20. výročí svého vzniku celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Filmová adaptace románu Stefana Zweiga

Šachová novela
Nejtěžší partie se odehrává v lidském nitru. Hvězdně obsazená adaptace románu Stefana Zweiga celý článek