Chopin a vyti vlků
autor: Z webu
Vrcholem letošního festivalu Tanec Praha jsou beze sporu dvě představení Campagnie Marie Chouinard z Kanady. Že se jedná o událost ne zcela běžnou, dokazovaly i přítomné politické celebrity a úvodní slovo ministra kultury na prvním večeru v Hudebním divadle v Karlíně.
Vedoucí osobnost souboru Marie Chouinard z kanadského Quebeku se původně chtěla věnovat matematice, ke které měla velké vlohy. Tančit začala v dětství jen pro zábavu, ale ukázalo se, že je nadaná i pohybově, a tak se nakonec její životní náplní stal právě tanec – zpočátku vystupovala jako sólová tanečnice, od roku 1990 jako choreografka své nově založené skupiny Campagnie Marie Chouinard v Montrealu, pro kterou již vytvořila na padesát choreografií.
Sklon k vědeckému myšlení se nicméně projevuje v její tvorbě i pohledu na tanec. Schopnost tančit přisuzuje genetickému kódu uloženému v lidských tělech, který obsahuje veškerou pohybovou historii člověka. Nyní jde o to, nalézt správnou číselnou kombinaci, která jej rozšifruje a odhalí pohybové archetypy. Inspiraci pro vyjádření svých vizí může proto člověk najít v sobě, protože lidská těla už tyto znalosti mají. Marie Chouinard srovnává svou tvorbu s rabínem, který vkládá šém do úst Golema - pohybem oživuje hmotu - zkoumá a analyzuje různá tajemství života a pak se je snaží reinkarnovat pohybem.
Program v karlínském divadle zahrnoval skladby 24 Chopinových preludií a Chorale.
Na hudbu 24 Chopinových klavírních preludií předvádí 6 žen a 4 muži pohyby, s kterými běžně nemáme žádné zkušenosti, neznáme jejich zdroj a které v nás vzbuzují různé asociace. Hra na klavír vyžaduje ruce – ruce proto tančí jakoby samostatně, zvětšené a zmnožené světlem, těla tančících se stávají rukou dopadající na klávesy, stávají se klávesami, na něž hraje neviditelná ruka. Pozice z klasického baletu, zlomené a svázané a přesto nabité novou dynamikou. Lidé jako vibrující loutky, pohyb, vykonávaný automaty, jehož rytmika je roztříštěna na částečky. Tanečnice jakoby zavěšená v prostoru v jednom bodě v nekonečných otáčkách vyjadřuje lyrický i dramatický tón hudby. Směs krásných tanečních pasáží, humoru i erotiky v bílém umrlčím i teplém žlutém světle – to byla první část večera.
Je-li obtížné popsat první část, tím více to platí o skladbě Chorale na téma vztahů a komunikace. Hra se zvuky – zvuk polibků, vlčí vytí, dechy a orgiastické vzdechy – hra se slovy bez významu, hra s tělem v nevídaných choreografických nápadech, hra se světlem. Humor i erotika jsou zde razantnější i drsnější.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Toyen - Všechny barvy samoty v Divadle Kolowrat
„Toyen se mi už mnoho let vrací do myšlenek i do srdce…. je jako sen, stále vám uniká a brání se d celý článek
HUDBA
Eurovision Song Contest 2024
Eurovision Song Contest 2024
Přímý přenos prvního semifinále ze švédského Malmö, kde se letos koná 68. ročn celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Skutečný příběh manželství
Milá Olivie
Dokáže síla umění překonat rodinnou tragédii? Skutečný příběh manželství britského spisovatele celý článek