Carmen podle tradice
autor: archiv divadla
Nový ředitel a nyní i šéf opery Severočeského divadla v Ústí nad Labem Tomáš Šimerda poprvé prakticky představil základní kontury svého programu režií Bizetovy Carmen. Obsadil operu bez alternací v duchu správného úmyslu reprízovat inscenace v blocích. Do tří hlavních rolí pak přivedl hosty, což se velmi osvědčilo už v předchozím nastudování Wagnerova Bludného Holanďana.
V titulní roli uplatnila Andrea Kalivodová šarm, osobitost i atraktivní zjev, její Carmen však byla spíše lyrická nežli dramatická jak v hereckém tak pěveckém projevu. Její hlas je působivější v tmavých nižších polohách nežli ve výškách. Škoda také některých detailů, současná Carmen by se při tanci neměla nechat doprovázet kastanětami z orchestru. Druhou oporou inscenace je famózní ruská sopranistka Valeria Vajgant v roli Micaely, kterou Šimerda přivedl z Novosibirska, kde zpívala v jeho inscenaci Káťu Kabanovou – a bylo by zřejmě moc pěkné slyšet její barevný sebejistý soprán v této roli i u nás! Pěknou mužnou postavu Escamilla vytvořil Nikolaj Někrassov, Sergej Ljadov zvládl part Dona Josého pěvecky i herecky spíše rutinně. Ostatně Šimerdova režie se omezila na základní aranžmá situací a hereckých akcí na jednoduché scéně Vladimíra Soukenky, základními prostorovými dispozicemi trochu připomínající současnou Bednárikovu Carmen v pražském Národním divadle. Inscenaci neoživila ani choreografie Vladimíra Nečase, tím méně početně malý, pěvecky nepříliš výkonný sbor.
Značné pochybnosti mám o hudebním nastudování dirigenta Tvrtka Karloviče, který z občas chybujícího orchestru nevykřesal potřebnou preciznost a dynamiku a vedl premiéru v někdy diskutabilních tempech, což zřejmě přispělo k občasnému nesouladu orchestru se zpěváky a sborem.
Současné operní divadlo nestojí jen na tekoucí vodě v kašně (která, mimochodem, značně rušila poslech v prvním jednání), ani na jen mechanickém zarámování příběhu do zpovědi dona Josého němé připsané postavě kněze. Popisné akce jako stěhování balíků kontrabandu pak odkazují k operním šaržím minulosti. Pokud připustíme, že Bizetova Carmen je především o strhující vášni, která dona Josého zničí, pak právě té se inscenaci nedostávalo.
Severočeské divadlo opery a baletu Ústí nad Labem – Georges Bizet: Carmen. Nastudováno ve francouzském originále. Dirigent Tvrtko Karlovič, režie Tomáš Šimerda, scéna Vladimír Soukenka, kostýmy Zita Miklošová, choreografie Vladimír Nečas, sbormistr Pavel Baxa. Premiéra 20. 4. 2007.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Maso Krůtí chystá inscenaci Recyclus Coitus
Soubor Maso Krůtí, královny něžného punku, chystá na květen v Divadle NoD premiéru svého doposud největšího di celý článek
HUDBA
Naďa - vzpomínkový koncert
Desítky umělců – zpěváků, hudebníků a herců – spolu s mnoha přáteli se sešli v pražské Lucerně, ab celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Svatá Zdislava a Cesty víry
Znovuotevření baziliky sv. Vavřince a sv. Zdislavy v Jablonném v Podještědí
Přímý přenos slavnostní mše, kt celý článek