Světlo, které osvěcuje
autor: archiv
zvětšit obrázekVelká úsporná žárovka se rozsvítila, aby vrhla světlo na SVĚTLO! LIGHT UP THE LIGHTS!, výstavu pořádanou Muzeem Kampa a nadací Bohemian Heritage Fund a zasvěcenou scénografu Josefu Svobodovi a režiséru Robertu Wilsonovi, dvěma postavám, které ovlivnily světové divadlo.
Výstava není sbírkou fotografií a dokumentů o životě a díle, jak bývá nechvalným zvykem, nýbrž „sbírkou“ zážitků, jejichž prostřednictvím můžeme porovnávat způsoby, jakým oba tvůrci zacházeli se světlem. „Zatímco Josef Svoboda pomocí světla vytvářel příběhy a dramata, Robert Wilson jím maluje uhrančivé scénické obrazy“, říká Daniel Dvořák, který výstavu koncipoval. Pro oba představovalo světlo počáteční bod, z nějž se inscenace odvíjí, tvůrce divadelního prostoru i samotného aktéra děje.
Návštěvník vstupuje do několika černých komor v přízemí muzea, kde probíhají určité akce. V jedné běží projekce s průřezem Svobodova díla, kde při spatření zejména starších Svobodových zahraničních i domácích scénografií nezbývá než si povzdechnout. Z jiné projekční ploch na nás nepohnutě hledí herečka Winona Ryder, jejíž videoportrét se liší od fotografie jen nepatrným občasným pohybem oka. „Divadelním kukátkem“ – malým kulatým okénkem můžeme pozorovat postavu „Einsteina na pláži“, scénu z inscenace opery, kterou vytvořil Robert Wilson a Philip Glasss se slavnou Wilsonovou židlí v předním plánu. Reálnou židli – proslulou Wilsonovu rekvizitu pak najdou návštěvníci v různých velikostech a provedeních např. v ochozu - „židli se stínem“ nebo zmenšenou zavěšenou na stěně. Na nástěnných obrazovkách běží ukázky z Wilsonových operních inscenací – je zde i současná verze Káti Kabanové pro Národní divadlo v Praze (pro ND inscenoval Wilson v roce 2002 Janáčkův Osud a nejnověji činohru Čapkovy Věci Makropulos). Pro dokonalý dojem jsou opatřeny sluchátky, kde lze poslouchat operní hudbu. Část stěn zabírají kreslené Wilsonovy scénické návrhy, vystupující ve funkci samostatných obrazů - Robert Wilson je uznáván rovněž jako vynikající malíř - zapůjčené většinou od soukromých sběratelů. Další plocha ukazuje modely Svobodových nejvýznamnějších scénografických návrhů.
Výstava významná nikoliv množstvím exponátů, ale důrazem na souvislosti a protiklady osvětlující principy tvorby obou uměleckých velikánů, si bezesporu zaslouží být navštěvována nejen divadelníky, ale kýmkoliv, komu jde o kulturu. V Muzeu Kampa v Praze se koná do 6. února 2011.
TIP!
Časopis 19 (2002) - rubriky
Časopis 19 - sekce
DIVADLO
„Snažíme se uspořádat vysílání, aby vyhovovalo životnímu rytmu,“ říká Lukáš Hurník
Na základě ukončeného výběrového řízení na funkci šéfredaktora stanice Český rozhlas 3 - Vltava byl k 1. kvě celý článek
HUDBA
Idol dívek Enrique Iglesias
Zpěvák Enrique Iglesias bezesporu láme dívčí srdce, prostě se stal velkým idolem dívek, které si jeho plakát celý článek
OPERA/ TANEC
Abstraktní Wir spielen frieden
Státní opera uvede 26. května 2002 v rámci cyklu Bušení do železné opony čtvrté pokračování. Tentokrát dostan celý článek
FILM
S podzimem sním o jaru
Dne 13. května 2002 se v 19.30 h uskuteční první repríza projektu fyzického výtvarného hudebního divadla S p celý článek