Bedřich Hrozný a Evropský den jazyků
autor: Z webu
zvětšit obrázekČeská centra se poprvé letos zapojují do Evropského dne jazyků v rámci akce Speak-dating, která má připomenout potřebu překonávání jazykových bariér. V doprovodném programu představí dílo Pavla Sterce, letošního finalisty Ceny Jindřicha Chalupeckého. Šestikanálová zvuková instalace nazvaná Kulturní konstanta/ Jazykové kontinuum Jíst chleba, pít vodu (2015) naplní prostory nové Galerie Lucerna.
Česká centra se stala partnery projektu především proto, že jejich koncepce pro rok 2015 akcentuje dvě klíčové oblasti- vedle vědy, výzkumu a inovací je to také český jazyk. Během roku probíhaly průzkumy na téma jazyk, výuka češtiny, překonávání jazykových bariér a nebo také to, zda je vůbec potřeba dbát na to, aby se čeština neztratila v globalizaci, celosvětové jazykové unifikaci, digitální ani žádné jiné revoluci.
„Význam národních jazyků ve sjednocené Evropě je třeba stále připomínat,“ říká Zdeněk Lyčka pověřený řízením Českých center. „Nejde nám samozřejmě o staromilský obrozeneck&y acute; výkřik v éře všeobecného rozmachu angličtiny, usnadňující komunikaci napříč kontinenty. To však neznamená rezignaci na mateřský jazyk, který zůstává jedním z posledních individuálních rysů každého národa,“ vysvětluje Zdeněk Lyčka.
Pavel Sterec je odborníky vnímán jako konceptuální umělec a již podruhé byl nominován na Cenu Jindřicha Chalupeckého. Česká centra v něm našla umělce propojujícího umění s expertním věděním. Pavel Sterec se zabýval chetitštinou, indoevropským jazykem, který rozluštil český lingvista Bedřich Hrozný. „ Začal jsem spolupracovat se srovnávacími lingvisty a ústavem fonetiky. Došli jsme k tomu, že uděláme zvukovou instalaci, která může ukázat různé vývojové větve chetitštiny a demonstrovat příbuznost indoevropských jazyků. Vědci nejsou zvyklí pracovat s podobnou prezentací, nikdo je k tomu na škole nevede, a tak věřím, že to pro ně může b&y acute;t užitečné. Navíc jim kladu otázky, se kterými se ve svém okruhu nesetkávají. Zároveň je pro mě důležité zůstat umělcem, nebýt ‚jen‘ popularizátorem vědy, ale je to tenká, často nezřetelná hranice“, popisuje Sterec své dílo vycházející z hlasové změti, na jejímž konci zazní zvuk „pyramida“. Ojedinělé dílo vzdává hold profesoru Bedřichu Hroznému, jemuž se před sto lety podařilo rozluštit chetitský jazyk.
Zvuková instalace ve formě vícehlasé recitace je inspirovaná Hrozného asociativní a intuitivní metodou práce s jazykem a kombinuje chetitštinu s jinými indoevropskými jazyky. Tato metoda je v mnohém podobná avantgardním postupům práce s jazykem v oblasti umění. (voiceband českého divadelníka E. F. Burian nebo letristické experimenty francouzsko-rumunského vizuálního umělce jménem Isidore Isou.) Černobílé video bez zvuku (2 min.) doplňuje 9 minut trvající zvukovou instalaci. Video vychází z dokumentárních filmů o Bedřichu Hrozném z 50. let 20. století od režisérů Alana Františka Šulce a Josefa Kořáně, uložených v Národním filmovém archivu v Praze.
Dílo Pavla Sterce pod názvem Kulturní konstanta/Jazykové kontinuum Jíst chleba, pít vodu bude k vidění ve čtvrtek 24. září mezi 16 a 19 hodinou v novém prostoru Galerie Lucerna v Praze.
TIP!
Časopis 17 - rubriky
Články v rubrice - Výstavy
Fotografie Miloše Budíka v Praze
Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním ...celý článek
Časopis 17 - sekce
DIVADLO
Divadlo LETÍ představí příběh Olive Oylové
Nekompromisní text izraelské autorky Sivan Ben Yishai LÁSKA/Argumentační cvičení, bourá veškerá tabu týkající celý článek
HUDBA
Levnější lístky na Brod 1995 jen do dubna
Za necelé čtyři měsíce 17. srpna se v Českém Brodě uskuteční v pořadí 11. ročníku hudebního festivalu Brod 199 celý článek
OPERA/ TANEC
Z první řady: Rusalka z Toulouse
A. Dvořák: Rusalka z Toulouse
Lyrická pohádka o třech dějstvích na libreto J. Kvapila v podání souboru Théa celý článek