ON-LINE - Detail příspěvku
Alois Lisý: Od samého začátku musí každý přemýšlet.
autor: Scena.cz
Od mouky k divadlu. Tak by se ve zkratce nechala charakterizovat cesta k divadlu Aloise Lisého, který dlouhá léta pracoval v podniku Továrny mlýnských strojů Pardubice, kde měl na starosti na třicet pracovníků. Pan Lisý prozradil, že v dilnách nemůže být nervozita. Všechno se musí dělat s rozvahou a velkou zodpovědností.
„Být v dílnách na pozici vedoucího znamená setkávat se s hodně zajímavými lidmi. Naše hlavní činnost je výroba dekorací. Pro diváka vytváříme iluzi prostoru. Jak je v dnešní době běžné – za málo peněz, hodně muziky. Pracujeme s různými materiály – dřevo, s lehkými kovovými profily. Scéna musí být dělitelná a lehká, kvůli zájezdovým představením, lehce sestavitelná. Jedinou mechanizací pro práci se scénou jsou ruce,“ uvedl Alois Lisý.
Určitě. Veškeré scény vznikají na základě návrhů scénografa. Návrh je nejen v tužce, ale má technické výkresy. V podstatě se na celé scéně podílejí truhláři, zámečníci a výtvarníci. Každý musí do díla vložit kus toho svého, aby se všechno povedlo.
Mnohdy se stane, že některé požadavky jsou špatně nebo vůbec nerealizovatelné. Samozřejmě, že od jeho záměru nemůžeme úplně upustit, musíme hledat jiná řešení. Snažíme se vzájemně dohodnout.
Právě budeme dělat pro Divadlo pod Palmovkou inscenaci Gazdina roba. Také spolupracujeme s Divadlem Na Jezerce a divadlem Kalich.
O nervozitě se nedá vůbec hovořit, protože s ní se nedá pracovat. Prostě někdy se daří, někdy ne. Problémy se mohou někdy objevovat, ale musí se řešit v klidu. Než dojde k předání, tak konzultujeme se scénografem, upřesňují se detaily – barvy, povrchové úpravy apod.
Postupujeme tak. K tomu máme velmi zdatnou malířku, která z rozhovoru se scénografem dokáže přesně odhadnout požadovanou barevnou koncepci. Někdy se dělají patiny apod. U dřeva se používá kartáčování nebo pískování. S povrchovou opotřebovaností materiálu si umíme velmi dobře poradit.
Není to o tom, co vám je bližší. Když se podíváte na interiér inscenace Úžasná svatba – bohatý interiér hotelového pokoje (látkové tapety apod.), tak všechno postihuje danou dobu, dané prostředí. Např. muzikál Dohana! je situovaný do tovární haly. Osobně se mi libí scény dobové.
Pro nás to byla velká neznámá. Nechali jsme si poradit od sklenáře i statika. Nakonec jsme se vrátili k plastu. Práce se sklem je náročná, musíte být opatrný. Když už stěny uděláte včetně vzduchování i barvení, tak to musí splnit požadavek přenositelnosti. Inscenace byla velmi zajímavá. Tady u této hry nervozita byla. Musíte mít pocit, že odevzdáváte scénu, která bude sloužit po celou dobu. Vedle staveb plochých děláme i stavby patrové – např. Malované na skle, kde musíte též přistupovat s velkou zodpovědností.
Musím zaklepat, žádný úraz se nám nestal. Děláme všechno proto, aby vše bylo bezpečné. Když se scéna vyrobí, tak máme vlastní interní komisi, která se zabývá odhalováním případných rizik. Všechno projdeme – tady to bude hodně namáhané apod. Bezpečnost je na prvém místě.
Pro nás je to jeden z výrobků. Samozřejmě složitější. Dokonce jsme na šikmě měli i točnu – Král Kolas. Pro všechny lidi v dílnách je to zajímavé, protože nikdo nedělá od rána do večera kusovou židli, ale od samého začátku musí každý přemýšlet, jak daný požadavek vyřešit.
Samozřejmě.
Také. Vedle toho má divadlo bohatý fundus. Vedle toho se něco musí koupit v bazarech, ale pak musíte danou věc předělat a potáhnout, zpevnit. Do nějakého baroka bychom nešli, na to nejsme zařízeni. Myslím si, že se to ani nevyplatí.
Vezměte si například židli, která odehraje padesát repríz, pak je na maděru. Když si ji vyžádá režisér do další inscenace musí se dát do kupy, aby mohla pokračovat v další hře.
AKCE ONLINE - Přehled příspěvků
On-line den s VČD Pardubice
27.3.2007 - 21:17
Alois Lisý: Od samého začátku musí každý přemýšlet.
27.3.2007 - 16:43
Revoluce nejen politická
27.3.2007 - 15:50
Pan Kratochvíl: Jsem tady chvilku – 46 let
27.3.2007 - 14:04
Eva Kašparová, obchodní oddělení
27.3.2007 - 11:43
Kristina Jelínková: Tíhnu k jazzu a latině
27.3.2007 - 10:24
Štych, spoty, goba a filtry
27.3.2007 - 09:44
Divadlo, které objevilo velké talenty
27.3.2007 - 09:12
Už jsem asi ta pravá rekvizitářka
27.3.2007 - 03:59
Východočeské divadlo slaví Světový den divadla
19.3.2007 - 00:07
Josef Pejchal: Nebojím se nových věcí.
13.3.2007 - 00:27
Speciální zpravodajství z Pardubic
Fotogalerie akce
reklama