NETHOVOR - detail
Ivan
RAJMONT
* 1945
Hradec Králové
ČR
1971 - absolvoval studium režie na DAMU v Praze
Ivan RAJMONT - kompletní životopis...
Záznam NetHovoru 27.6.2007
* Dobrý den, vítáme Vás při předprázdninovém NetHovoru - také se těšíte na prázdniny nebo Vás čeká příprava nějaké inscenace? Redakce skoskom
Těším se na prázdniny a čeká mě příprava. Právě jsem odevzdal kulisy do Brna na Hoffmanstahlovu hru Škola manželů aneb Neúplatný.
* Má titul Titus Andronicus nějaký náboj? veladela
Má. Tita Andronika.
* Inscenace Titus Andronicus je Shakespearova raná hra - inscenovala se vám snodno nebo naopak jste musel odstraňovat Shakespearovy nedostatky? homkart
Inscenovat tuhle hru je jako vytesat sochu do řeky. Každý tvar vám rychle uplave a není snadné najít ten pravý. Ale není to kvůli nedostatkům hry.
* Ještě teď mám husí kůži z představení Andronicus. Je to teda síla. Bude mi chvilku trvat, než na to půjdu podruhé, abych představení lépe vstřebala. Nechystáte pro změnu nastudování nějaké komedie? Hezký den. Hanula
Já to tak střídám a teď mě vlastně čeká komedie.
* Proč v Dlouhé zrovana titul Titus Andronicus? Docela morbidní odvaz? tymanima
To vlastně není otázka na mě. Já tu hru miluju už dávno, a když mě Dlouhá vyzvala ke spolupráci, tak to byl jeden z prvních titulů, které přišly na počátku debaty. Dramaturgie ho přijala.
* S jakými pocity dnes chodíte do divadla - převažuje u vás divák nebo režisér? vitokaba
Člověk je fachidiot, ale tam, kde mám z divadla zážitek, si zpětně uvědomuju, že na něj koukám jako divák.
* V Hradci Králové jste dělal kromě jiného Petrolejové lampy s Pavlou Tomicou, dle mého je to velmi výrazná česká herečka? Jak se vám s ní spolupracovalo? neplonka
Je to nejenom výrazná, ale fantastická herečka a ohromný partner pro režiséra.
* Jak jste se cítil v Divadle v Dlouhé? Byla to Vaše první spolupráce? neplonka
Nabídli mi spolupráci a já jsem ji rád přijal. Poprvé.
* Zabrouzdal jste také do operní režie, jak operu vnímáte jako činoherní režisér? neplonka
Jako divadlo.
* Na svém kontě máte nesčetné množství inscenací, dokonce některé jsou už evrgreeny jako např. Sluha dvou pánů, tato inscenace se dostala až do Ameriky. Jaký vztah k tomuto dílku máte vy? barek
Chtěl jsem, aby se lidi v tomto důstojném divadle bavili, a to se, myslím, podařilo. Při cca 380 reprízách a 13leté existenci máte vztah k inscenaci jako k vlastnímu dítěti. Někdy zlobí, někdy poslechne, ale v každém případě už si jde svou cestou a já si na to prostě musím zvyknout.
* Co vás vedlo k tomu, že jste se rozhodl pro režii? herevere
To za mě rozhodl Miloš Nedbal. Studoval jsem vysokou školu strojní v Liberci a odtamtud jsem odešel, protože jsem se dal dohromady s partou, která dělala amatérsky divadlo s Ivou Janžurovou, která tam tehdy byla v angažmá (po DAMU). Pak jsem se pokoušel o herectví na DAMU, protože jsem ani nevěděl, co jiného u divadla existuje. Když mě Miloš Nedbal na zkouškách viděl, s hrůzou zvolal: "člověče vy nehrajete, vy se režírujete!" a odnesl mou přihlášku na jinou katedru (režie). To je pravda, ale viděno jako příběh z druhé strany. Až pak jsem pochopil, že režijní profese je to, co mě na divadle lákalo.
* Určitou dobu jste vládl činohře Národního divadla - jaká to byla pro vás zkušenost? kuriba
Šéfoval jsem jedno z nejmenších divadel u nás - Činoherní studio v Ústí nad Labem, které může člověk šéfovat tak, že mu vtiskává určitou poetiku. Kdežto šéfovat tak velké divadlo jako je Národní, je především služba.
* Období Vašeho působení v Činoherním studiu je hodně vzpomínané - jak jste své zdejší působení vnímal vy? lukapa
Byla to nejkrásnější doba mého divadelního života.
* Máte svůj okruh herců? Hanka, Hradec
Nemám. Ale s některými se mi samozřejmě pracuje líp, s některými hůř. To myslím bez ohledu na talent a výsledek.
* Patříte k režisérům, kteří mají od počátku práce na insceanci jasno nebo dolaďujete ve spolupráci s dalšími inscenátory a herci? sorvon
Musím mít jasno, co chci. A protože musím odevzdat kulisy předtím, než začnu zkoušet, tak musím mít aspoň základní jasno v tom, jak inscenace bude vypadat. Ale usiluju o to, aby to, jak dopadne, byla společná práce všech, kteří jsou se mnou "na cestě".
* Pane Ivane, kdy vás sebralo divadlo? Jitka, Ústí nad Labem
Jako diváka nebo jako rozhodnutí pro životní cestu?
* Pane Rajmonte, máte osobně také nějakou hereckou zkušenost? ) Eva, Brno
Minimální. Dělám záskoky do svých inscenací, když někdo onemocní. Tedy v malých rolích. Kolegové jsou rádi, ale radši o tom moc nemluví.
* Je vůbec nějaké divadlo v Čechách a na Moravě kde jste nehostoval? tuzolin
Samozřejmě. Ale když je člověku 62, tak se holt octne leckde.
* Zdravím, pokud se nepletu, existuje o Vás kniha - portrét divadelníka Ivana Rajmonta, vnímáte to jako poctu? sklem
Samozřejmě mě to těší a jsem rád, že ta knížka o mně není vlastně o mně, ale skrze mě o jisté etapě studiových divadel konce 70. a 80. let. A jako zpráva o těchto letech pokud se nemýlím v tuto chvíli jediná. Takže zaplať Pán Bůh za ni.
* Kteří dramataci jsou vám bližší - současníci, vrstevníci nebo klasikové? tesamila
Nemám na to vyhraněný názor. Myslím si, že divadlo bez současné dramatiky je polovičaté, ale dobrých her je vždycky jako šafránu. Teď jsem dělal Stoppardův Rokenrol a užil jsem si s ním krásné chvíle. A vzápětí na to Tita Andronika a taky to bylo fajn. Jde mi spíš o potenciál, který ze hry můžu vytěžit pro divadlo.
* Ako často obsadzujete do svojich inscenácií rodinných príslušníkov? Deny
Filipa často, protože je dobrej. Jiné nemám.
* Ivane, do kterého divadla se nejraději jako režisér vracíš? Blanka
Nemám to vyhraněné, mám stabilnější okruh divadel, kde pracuji pravidelně - Hradec Králové, Národní divadlo v Praze i v Brně, Fidlovačka. Každé z nich má něco do sebe. Mám radši divadla, která mají v sobě nějakou tvůrčí energii.
* Shakespeare, Čechov a Ibsen. Který z těchto dramatiků je vám nejbližší? Aleš, Cheb
Pořadí: Shakespeare (ne komedie), Čechov (vše), Ibsen něco.
* Dobrý den, máte za sebou také nějaké režie v zahraničí? Gábina, Budějice
Ano, v Rusku. Akademické divadlo F. Volkova v Jaroslavli. To je nejstarší profesionální divadlo v Rusku, teď končí 256. sezonu.
* Máte už svůj ustálený tým - scénografa, skladatele hudby apod.? Lukáš/Liberec
Svým způsobem ano. Poslední inscenace dělám s výtvarníkem Martinem Černým a Jožo Cillerem, hudbu s Petrem Kofroněm, Vráťou Šrámkem a Miki Jelínkem, s kostýmními výtvarníky jsem flexibilnější. To ovšem vyplývá z povahy práce kostýmního výtvarníka.
* Jak jste se dostal do Národního divadla? Karel M., Tábor
Poprvé jsem tam hostoval jako režisér v roce 1975 (Milenci z kiosku), podruhé v roce 1977 (Kennedyho děti), potřetí 1989 (Deník ničemy). Když se stal tehdejší šéf činohry Milan Lukeš ministrem kultury, vybral si mě jako svého nástupce.
* Jaké to je pracovat jako hostující režisér s novými herci? Roman
Je to dobrodružství.
* Rovněž jste spjatý s divadlem na Fidlovačce - vnímáte nějaký rozdíl privátní a státní divadlo? Kamil / Pardubice
V organizaci práce samozřejmě ten rozdíl vnímám. Ale při konkrétní práci Divadlo na Fidlovačce funguje jako vysoce profesionální herecký ansámbl.
* U divadla působí Váš syn - dáváte mu režijní připomínky? Jste k němu jako otec tvrdší než k ostatním hercům? Lenka/Polabiny
Musím mu dávat připomínky, když ho obsadím. Ale teď vážně. Dlouho jsem si zvykal na to, že je herec, a nebyl jsem s to to přijmou ani jako divák, natož jako režisér. A pak jsem ho jednou viděl hrát v Redutě v jakési inscenaci Viktor aneb Dítka u moci. Hrál tam jakéhosi potrhlého generála. Smál jsem se tak, že jsem zapomněl, že je to můj syn. Od té doby, pokud je obsazen do některé mé inscenace, vnímám ho jako herce (tedy při práci, po ní je to zase můj syn).
* Zväčša inscenujete dramatikov - klasikov. Hovorí to niečo o vašou režisérskom programe? Zigi
Nemám žádný režijní program. A pokud to tak zvenku vypadá, rád se to dozvím, pokud to někdo zformuluje.
* Jak jste se dostal k televizním filmům? Vnímáte filmovou režii jako přirozené plutí od divadla? Tom z Karlína
Nebylo jich zase tolik. Poslední mou televizní inscenací je Klára a dva páni, a to už je skoro 15 let. Ale rád si dělám televizní přenosy svých inscenací. Aspoň se nemusím s nikým hádat, na co se má kamerou koukat a co střihat.
* A čo kritici? Znášajú to, že obsadíte syna do svojej inscenácie? Nevyčítajú vám rodinkárstvo... Deny
Zatím ne. Asi si ho váží jako herce.
* Dobrý den, chtěl bych se zeptat co pro vás bylo na režii nejtěžší připadně co se vám nejvíce příčilo a naopak co pro vás mělo tu největší hodnotu.
Kterou inscenaci máte na mysli? Obecně se na to nedá odpovědět.
* Jedna z Vašich posledních režií v ND je Rock\'n\'Roll. Setkal jste se osobně s Tomem Stoppardem? Tato hra hodně připomíná minulost, má to ještě cenu.
Setkal jsem se s Tome Stoppardem, jsem pyšný na to, že když na závěr vyjeli Plastici z undergroundu, tedy z propadla, řekl mi pan Stoppard, že to byl jeden z jeho nejsilnějších zážitků za 40 let inscenování jeho her. To samozřejmě potěší, ne? Bez minulosti není ani přítomnost a už vůbec ne budoucnost.
* Máte při obsazování herců rozhodující slovo? Kenzo
Ano, ale je to vždy kompromis možností divadla. Takže nakonec je to vždycky stejně výsledek debaty.
* Máte rád prázdne javisko? Milan, BL
Ano.
* Jak jako režisér relaxujete - u knih nebo u televize? ) Silva
Musím se upřímně přiznat, že často usínám u nějaké blbosti. Ale nepovažuji to za relaxaci. Svým způsobem docela relaxuju v práci (je mi tam dobře).
* Co budete režírovat v další sezóně? Dana, ÚSTÍ
ND Brno - Škola manželů (Hoffmanstahl), potom Fidlovačka - maďarská hra o vztahu Catherine Hepburn a Spencera Tracyho, Hradec Králové - Zimní pohádka (Shakespeare), Divadlo Kolowrat (ND) - titul dosud nerozhodnut.
* Jaké období ve Vašem životě pro Vás bylo nejkrásnější? Nela
To poslední.
* Vravíte, že žiaden program nemáte. Môžem sa teda opýtať: Vy a súčasní dramatici? Máte k sebe blízko? Inscenujete ich? Zigi
Ano. Stoppard, Crimp, Ayckbourn, z českých naposledy Steigerwald. Nevyhýbám se jim, není-li jich mnoho, je to shoda okolností a spíš mě to mrzí.
* Kam plánujete dovolenou? Eva
Jsem docela rád doma. Přes rok si to moc neužiju. Ale někdy jezdívám na týden za kamarády do Chorvatska.
* Jaké je vaše životní motto? Hanka
Nemám.
* Odkud čerpáte inspiraci pro své režie? Dana
Jsem režisér vyučený vycházet z textu. A dívám se kolem sebe.
* Vážený pane Ivane, děkujeme za velmi příjemné odpoledne. Vaše slovo závěrem… Díky. Redakce
Děkuju za pozornost. Příjemný zbytek odpoledne!
NETHOVORY - již 778
VYHLEDÁVÁNÍ - podle data
201020112012201320142015201620172018201920202021
202220232024
leden 2015
19.1.2015
Gustav
ŘEZNÍČEK
26.1.2015
Naďa
KONVALINKOVÁ
Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA
* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce
Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.
* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra
Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.
* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek
Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.