zvláštní poděkování
Quantcom.cz

NETHOVOR - detail

Jiří

HEŘMAN

Jiří HEŘMAN

Umělecký šéf souboru opery Národního divadla Praha pohovoří nejen o dramaturgickém plánu nové sezóny 2010/11.
Vystudoval zpěv na konzervatoři v Plzni a operní režii na pražské AMU. V současné době patří k nejvýraznějším českým operním režisérům. Charakteristickým rysem jeho inscenací je sugestivní prostupování zpěvu, slova, prostoru, pohybu a světla v abstraktním jevištním tvaru odkazujícím k jakémusi rituálu duše. Po SEVERNÍCH NOCÍCH, scénickém provedení písňových cyklů Roberta Schumanna, Petra Ebena a Jaroslava Křičky (2000), realizoval v roce 2001 s Klubem pro soudobou operu projekt DVAKRÁT NOVÁ OPERA, dvojici komorních aktovek Michala Nejtka (DEMENTIA PRAECOX) a Marka Ivanoviće (DÍVKA A SMRT), za nějž byl oceněn na pražském festivalu Opera 2003.

Jiří HEŘMAN - kompletní životopis...

 


Záznam NetHovoru 6.9.2010


* Dobrý den, vážený pane Heřmane, srdečně zdravíme z redakce. Vítáme Vás u NetHovoru při příležitosti zahájení sezóny 2010/11. Můžete přiblížit, jaký byl Váš dnešní den? Redakce

Začal krásně meditací. Pak hektický, protože musím zvládnout mnoho administrativní práce před mým odjezdem do Wroclawi, kde nastudovávám naši koprodukční inscenaci Her o Marii.

* Phila Glasse zahrajete jenom třikrát. Uvidíme ho ještě v příští sezoně nebo je to jediná příležitost? balek

Inscenaci opery Phila Glasse zahrajeme pětkrát v alternativním prostoru. Inscenace je vázána na spolupráci s Pražským quadriennale, které se koná v červnu 2011 a můžeme si přát, pokud bude tento projekt úspěšný, aby se opakoval.

* Dobrý deň, páčila sa nám vaša Rusalka, ktorú ste režíroval v Národnom divadle v Prahe. Nebudete s ňou niekedy hosťovať v Bratislave? Budete aj v tejto sezóne režírovať? Môžete prezradiť, aký titul? Ďakujeme. R+I

O hostování v SND v Bratislavě budeme jistě v krátké době jednat s novým uměleckým šéfem opery Peterem Dvorským. 19.3.2011 bude premiéra Parsifala, kterého nastuduji společně s Johnem Fiorem.

* Proč se Hry o Marii dostali zrovna do Wroclawi?

Wroclawská opera patří mezi významné operní domy středoevropského regionu.Téma a zpracování této výjimečné opery je velice zaujalo. Hry o Marii otevřou 1.10. 2010 ve Wroclawi festival soudobé opery.

* Jste úspěšný režisér. Plánujete nějakou režii mimo Národní divadlo? veladela

Zatím ne. Nezbývá mi čas na další práci.

* Pane Heřmane, slyšel jsem, že i opera musí šetřit. Jak to ovlivňuje uměleckou stránku Vašich představení? Musíte dělat kompromisy? Je to stejné i v zahraničí? Hezký den.

Rozpočtové škrty nás trápí velice. Už v této sezoně jsme např. museli přistoupit ke škrtu významného projektu s Davidem Radokem či místo scénického provedení jsme museli zvolit pouze koncertní provedení opery Bohuslava Martinů Ariadna a Igora Stravinského Slavík. Přesto naší prioritou je udržet uměleckou úroveň každého představení.

* Měly by podle Vás v Praze existovat 2 nezávislé operní domy či ne? Pokud by došlo ke sloučení SOP s ND, jak byste si představoval koncepci souboru, pokud byste takový soubor vedl? Jednalo by se o jeden velký soubor nebo dvě více-méně nezávislé jednotky jak tomu bylo před vznikem SOP (orchestr a sbor Smetanova divadla a Národního divadla apod.)? barek

Vzhledem k současné finančí situaci se domnívám, že dva operní domy pro Prahu jsou nad možnosti jejich zřizovatele. Řešení tohoto problému však vyžaduje detailní analýzu současného fungování obou scén a vytvoření ekonomické a umělecké rozvahy tak, aby jejich další fungování bylo co nejefektivnější a umělecky na výši.

* Pane režisére Heřmane, hlavní vaše přání do budoucna? Alena

Aby opera měla dostatek českých pěvců a finančního ohodnocení pro všechny zaměstnance, které je momentálně pod prahem únosnosti ve srovnání s jinými zeměmi i průměrným platem v České republice.

* Nemyslíte, že by mělo divadlo mít určité estetické kvality? Jak můžete jako šéf opery snést tak příšerný kýč jako je např. inscenace Aidy, navíc totálně řemeslně nezvládnutá? jalkon

Inscenace Aidy patří k těm divácky úspěšným. Není v našich možnostech obměnit celý repertoár během tří let.

* Jiří, osobnosti, s kterými jsi měl možnost spolupracovat, kterých si nejvíc vážíš? Libor, Holešovice

Jiří Bělohlávek, Jakub Hrůša, Tomáš Netopil, Tomáš Hanus. Ze sólistů pak Štefan Kocán, Maria Kobielská, Pavla Vykopalová aj. Z řad režisérů pro mě bylo velmi poučné sledovat práci manželů Herrmannových a Roberta Wilsona.

* Jiří, vzpomenete si ještě, kdy jste poprvé viděl operu, a jaký to byl pro Vás zážitek? Dana M. Pha-10

Poprvé to bylo v Národním divadle na Tajemství, bylo mi asi 8 let. Seděl jsem na galerii a vůbec nic jsem neviděl. Nejvíce mě v dětství opera poutala z nahrávek, při jejichž poslechu se mi otvíral velký svět fantazie.

* Která operní inscenace od jiných tvůrců vás v poslední době zaujala? Marta, Kladno

Inscenace Káti Kabanové v režii Roberta Wilsona na jejíž předstvení v říjnu se už teď těším.

* Můžeme se těšit na nějaké nové zahraniční zpěváky v NdP? Kateřina

Olga Trifonova v koncertním provedení Stravinského Slavíka, Aleš Jenis jako nový Don Giovanni, Robert Holl v roli Gurnemanze, Atala Schöck v roli Carmen, Mischa Schelomiansky v roli Osmina,Alfons Eberz v roli Parsifala, skvělý kontratenorista Bejun Mehta aj.

* Pane Heřmane, jsem obdivovatel Vašich inscenací. Bohužel v současném operním divadle převládají řemeslníci nad skutečnými kumštýři, moc si vážím vaší práce. Existují nějaká představení, která byste rád do Národního divadla dostal, která by ještě mohla, řekněme, přinést větší pozornost a zájem diváků? Zdeněk, Vinohrady

Mám radost z Vašich slov, děkuji. Nevím, zda myslíte hostování či nové produkce s novým inscenačním týmem. Každopádně se vždycky snažíme, aby naše inscenace měly co nejvyšší uměleckou úroveň.

* Na kterou z vašich inscenací vzpomínáte nejraději a které si nejvíce ceníte? A byla naopak nějaká, která se podle vás vyloženě nepovedla? Jitka, Č. Krumlov

Často si vzpomenu na můj společný projekt s Michalem Nejtkem Lamenti. Byl to komorní projekt, kde jsem se mohl zcela oddat nové kompozici a stavět nové dílo od nuly. Nejsem nikdy zcela spokojený, vždycky se najde něco, co byste udělali v příštím nastudování jinak.

* Čím se vlastně zabývá operní režisér? Aleš / Ostrava

Vším! Od prvního nápadu jak přenést hudební dílo do prostoru, přes koordinaci všech inscenačních složek a hlavně prací s pěvci.

* Které operní představení v Národním divadle je nejvíce žádané? Vlasta - Praha 2

Velký zájem publika vzbudilo uvedení barokní opery Rinaldo, kterou jsme v minulé sezoně odehráli i na významných zahraničních scénách ve Francii a Luxembourgu. Hoffmannovy povídky s vynikajícím obsazením a režii Ondřeje Havelky. Jsem také rád za úspěch Her o Marii.

* Máte nějaký vysněný operní dům? Milan, Liberec

Industriální hala či jiný alternativní prostor, který může zajímavě korespondovat s hudebním dílem.

* Parsifala považujem za skutočne ťažko inscenovatežnú operu, pokiaž má réžia u diváka udržať pozornosť a napätie po celú dobu, navyše so zložtiou myšlienkovo-filozofickou štruktúrou. Ako sa naňho chystáte? Bude to skôr výtvarné divadlo ako v Rusalke? Nemáte z Wagnera strach? :-) hatija

Z Wagnera strach nemám. Inscenoval jsem už Bludného Holanďana a Parsifal je jeden z mých dalších splněných snů.Je to výzva, která se nedá popsat slovy. Vycházím z představy mé návštěvy v Bayreuthu. To co mě nejvíce oslovilo, byla předehra, která k nám promlouvá z dalekého světa, o kterém máme každý z nás jinou představu. Přeji si, aby inscenace v Národním divadle byla pro každého inspirativní.

* Dobré odpoledne, co říkáte takzvaným moderním operním režiím, kdy jejich tvůrci často zásadně přepisují libreto, místo nebo čas děje? Petr PH

Pokud koncepce má smysl, pak má tvůrce naprostou volnost ve své fantazii. I operní režie je interpretační umění a nelze ho omezovat zavedenými klišé.

* Prozradil byste něco málo z perliček další sezony (11-12) nebo je na to ještě brzo? jirave

Sezona 2011/2012 bude představena s prodejem předplatného v březnu 2011. Na jejích přípravách se stále pracuje. Děkuji za Vaše dotazy. Pokud jsem na některé z nich neodpověděl, obraťte se prosím na pracovníka PR opery Národního divadla Juraje Gerberyho. Přeji Vám krásný večer. Jiří Heřman

NETHOVORY - již 778

VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

 

VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

Najdi
 

duben 2004

Filip HOMOLA

7.4.2004
Filip
HOMOLA

Pavel ŠPORCL

15.4.2004
Pavel
ŠPORCL

 

reklama

Janáček Brno 2024

Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA

* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce

Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.

* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra

Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.

* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek

Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.

Jan CINA - celý NetHovor